akkujen sijoittaminen

yspn

New member
Akuston kapasiteetti on 400ah. Yöllä pyörii uniapnea laite invertterin kautta. Vie 2ah + tietysti mitä invertteri vie. Joskus on myös pieni 12v jääkaappi. Yleensä kuitenkin  kaasujääkaappi.
Mppt lataussäädin.  Lomalla pisin jakso yleensä 2 viikkoa. Muuten ollaan pitkiä viikonloppuja.
 

yspn

New member
Invertteriä ei käytetä oikeastaan muuhun kuin tuohon uniapnea laitteeseen. Se on joku Power Invertter.

Sähkönkulutus koostuu siis kännyjen lataamisesta, uniapnealaitteesta  ja 12v jääkaapista. Sähköjääkaappi ei jatkuvasti päällä. Esim tv:tä ei ole.
 

Puuha

Well-known member
en nyt aivan ensimmäisenä akuston kokoa syyttäisi vaikka on aavistuksen alimitoitettu kulutukseen nähden joka näyttäisi olevan 50-70Ah vuorokaudessa. ei siis olisi pahitteeksi lisätä kapasiteettia vielä 200Ah:lla mutten näe sille pakottavia syitä.

kääntäisin pään seuraavaksi energiantuottantoon. näyttää nyt siltä että tuotto ei kohtaa kulutuksen kanssa ajaen akut turhan tyhjiksi elinkaarta ajatellen. mikäli nykyisin käytössä on 200Wp panelisto (näin olettaisin) jää se tuotossa jalkoihin kulutukseen nähden, koska mökillä vietetään myös pidempiä aikoja. tuottoa ei tule tarpeeksi korvatakseen pilvisempien aikojen vajetta akustossa. panelistokapasiteetin nosto lienee myös ajankohtaista nostamalla se 300Wp tai 400Wp asti. mieluiten jälkimmäiseen koska teillä on myös jääkaappi siellä "vaivana" osan aikaa, sitä on hyvä kompensoida pykälää isommalla panelistolla vaikka käyttö on ajottaista.

vaihtoehtoisesti myös kannattaa tarkkailla kuinka panelit varjostuvat päivän aikana pyrkien poistamaan varjostuksia. sitä kautta voi myös saada nostettua tuottoa riittäväksi jos panelisto on jo suurempi kuin tuon 200Wp. mikäli tämä ei onnistu tarvitaan lisää panelikapasiteettia.
 

VesA

New member
http://www.seatronic.no/pdf/Ritar/RA12-200D.pdf

Tuolla on speksiä. Siinä on tämmöinen kuva siitä miten purkamisen syvyys vaikuttaa käyttöikään:



Screen Shot 2016-08-01 at 1.34.18.png
 

Puuha

Well-known member
säätimen toiminta kannattaa myös tarkistaa ettei se ylilataa akkuja liian suurella jännitteellä lämpötilan kompensointi huomioiden. tästä syystä säädin tulee sijoittaa hyvin lähelle akkuja ja jos mahdollista jopa erillisellä anturilla suoraan akun kyljestä, jolloin mittaus on tarkin.

edellä oli jo arvot esillä. 12V akustossa on 6 kennoa. jokaista asteen muutos nostaa tai laskee maksimi latausjännitettä. akuston lämpötilan lasku nostaa latausjännitettä ja lämpötilan nousu taas laskee vastaavasti. yleensä lähtölämpötila on +20 tai +25 astetta jolloin latausjänniteon maks. 14.4V

laskukaava on yksinkertainen: kennot*kompensointijännite*lämpötilan muutos.



 

yspn

New member
Huomasin just, että paneelin ja akkujen asennus olikin v 2013, joten akut kesti vain3 vuotta.
Minulla on säätimenä Tracer 3215RN. Voisko johtua siitä?

Mikä olisi hyvä säädin?

Miten mittaan latausjännitettä?
Minulla on se MT-5 näyttö. Siitä näen  latausampeerit ja akun jännitteen mutta en
latausjännitettä.
 

yspn

New member
Sehän on silloin akun jännite sillä hetkellä?
Se MT05 näyttö näyttää akun jännitettä ja latausampeereita koko ajan.
Siinä kyllä jännite oli tänäänkin jossakin vaiheessa 14,5. Siis yli sen 14,4
Kun samalla kun latasi pari ampeeria.

Sori kun jankutan tätä kun en täysin ymmärrä.

Akun kyljessä on Cycle Use jännite, jotka on jotain 14,6-14,8 tms. En muista nyt tarkkaan.
 

Puuha

Well-known member
niin silloin latausjännite saa olla 14.8V akun navoista mitattuna +20 asteen lämmössä, sekä tähän lisäksi lämpötilan kompensointi latausjännitteeseen.
 

Puuha

Well-known member
tosiaan sitten se latausjännite mitataan silloin kun lataus on käynnissä eli voimala tuottaa. mieluusti silloin kun tuotto on maksimissaan jolloin myös latausjännite nousee asetettuun arvoon mikäli akku on lähes täynnä.
 
Ylös