Akkujen oikea kytkentätapa ja onko sillä väliä?

Shaibuli

New member
Arvon foorumilaiset,

Asensin noin vuosi sitten mökilleni aurinkosähköt ja elämä ennen täysin sähköttömällä mökillä on vaihtunut taskulamppujen kanssa tihrustamisesta autuaaseen kattovalon kirkkauteen. Järjestelmä on toiminut hienosti, mutta näin jälkikäteen fiilisteltyäni erilaisia asennusoppaita ja videoita, minua on ruvennut mietityttämään tapa jolla olen kytkenyt järjestelmän kaksi akkua rinnan. Tämän postauksen yhteydessä oleva kuva toivottavasti selvittää asiaa.

akkukuva.png


Akut ja lataussäädin ovat puolilämpimässä tilassa kapeassa arkussa ja olen kytkenyt ne tavalla A) käyttäen 16mm2 johtimia. Useissa lähteissä rinnan kytketyt akut on kuitenkin kytketty tavalla B), jossa siis plussa on kytkettynä toiseen akuista ja miinus toiseen. Tämä olisi oman asennustapani huomioiden marginaalisesti haastavampi toteuttaa. Kysymykseni kuuluukin, onko rinnan kytkettyjen akkujen kytkemistavalla oikeasti merkitystä ja jos on niin miksi?

Olen koittanut etsiä aiheeseen liittyvää tietoutta niin englannin kuin suomenkielisiltäkin verkkosivuilta, osumatta kuitenkaan oikeaan.

Kiitoksia.
 
Viimeksi muokattu:

borg

Ylläpitäjä
Tapa B on oikea. Siinä johtimien pituus "tasoittuu" akkujen kesken. Tavassa A oikeanpuoleisen akun johdinten resistanssi on suurempi kuin vasemman. Akut kuormittuvat hieman eri suuruisesti, mikä ei ole hyvä.

Minulla on traktorissa kaksi 12V akkua rinnan kytkettyinä, tavalla B. Sain kuulla ties kuinka monelta, ettei traktorissa rinnankytkentä ole hyvä. Huolimatta kylänmiesten mielipiteistä, edelliset akut kestivät miltei 15 vuotta.
 

Mekaniker

Active member
Tuli ajatuksiin aikaisempi viesti: https://ilmaisenergia.info/foorumi/threads/balansoitu-lataus-24-kpl-12v-lyijyakkuja.2510/
Missä on ajateltu? kytkeä 24 kpl akkuja rinnan
Jokunen akku rinnan varmasti saa pidempää elinkaarta jos ne kytkee samanpituisilla kaapeleilla ja helppoahan se on tehdä
Isompi määrä akkuja taas saa rasitteeksi erilaisten kytkentöjen eriarvoiset vastukset, hapettumiset/eripituiset kaapelit ym
Eli balansoitu lataus saattaa olla vastaus= kustannus?
Helpompi on toteuttaa sarjakytkentä isommalle määrälle akkuja, tule "väkisin" tasapuolinen lataus/tyhjennys?
 

kotte

Well-known member
Helpompi on toteuttaa sarjakytkentä isommalle määrälle akkuja, tule "väkisin" tasapuolinen lataus/tyhjennys?
Tulee niin kauan, kun akut pysyvät ominaisuuksiltaan lähes identtisinä. Akut ja kennotkin vanhenevat hiukan eri tahtiin eikå eri valmisteita kannata yrittää käyttää samassa sarjassa ja ikääntymisnopeuksien ero vain kertautuu tämän seurauksena (kun akkuja käytetään hiukan poskellaan olevilla varaustasoilla). Rinnankytkentä on tässä suhteessa paljon sallivampi ja pyrkii korjaamaan eroja itsestään (siihen asti, että jokin kenno hajoaa täysin menemällä oikosulkuun). Todella suurten akkuparistojen kohdalla rinnankytkennän johdinkustannukset kuitenkin kasvavat tolkuttomiksi virtojen summautuessa, joten ainakin osittainen sarjakytkentä kehittyneemmän latauksen ja purun varauksentasauskytkennän avustuksella on rationaalisin lähestymistapa.
 

korsteeni

Well-known member
60 vuotta sitten meillä oli david-brown`issa 2 kpl 6v akkuja sarjassa, ongelmana oli yleisesti että toinen akku halvaantui kun taasen toinen saattoi kestää jopa kaksinkertaisen ajan..................toyota hiace`ssa vuosituhannen vaihteessa oli kaksi 12v akkua rinnan, 8 vuotta toimivat koskematta, lataamatta, autossa ei ollut edes moottorin lämmitintä, aina lähti. akutko lie kehittyneet vai?
Akkujen sarjakytkennästä minulle on jäänyt hyvin negatiivinen kuva, eihän nuo kaukosäädinten patteritkaan/akut lopu koskaan samassa tahdissa
 

kotte

Well-known member
Onko kannatusta asentaa Battery balanser.
Lyijyakut balansoituvat itsestään varsin hyvin, kunhan akut ovat samanlaiset ja samanikäiset ja noudattaa aikaisemmin viitattuja johdotusperiaatteita. Tämä pätee niin kauan, kun akut ovat kunnossa (kannattaa joka tapauksessa mitata akkukohtaiset jännitteet käyttöönoton jälkeen muutamaan kertaan aluksi jopa päivittäin ja sitten vielä parin viikon välein sen varmistamiseksi, että kaikki on OK, eli kaikkien jännitteet ovat esim. 0,1V:n marginaalilla samat; myöhemmin sama kannattaisi tehdä ainakin vuosittain tai heti, jos epäilee ongelmia). Jos jännitteet heittelevät, on löydettävä syy moiseen ja korvattava kaikki akut, jos joku tai jotkut alkavat vaikuttaa heikkokuntoisilta.

Litiumakuille balanseri on absoluuttisen välttämätön.
 
Ylös