Akkujen lataus auton laturilla ja polttomoottorilla? sekä muita kysymyksiä

Miikku83

New member
4hv=750w*4=3kw per 12v = 250A, et latureita tarvisi vähän lisää. Luultavasti se hondasi jaksaa pyörittää yhtä laturia liki tyhjäkäynnillä.

4x2.5mm², parit yhteen siis 5mm² sietänee n. 40A verran virtaa ennenkuin kuumenee haitallisesti. Pitää tietty olla avoimena ja päästä jäähtymään. Häviötä syntyy jonkin verran.
2x285W sarjassa -> ~10A menee melko kivuttomasti 5mm² johdossa kymmenkunta metriä.
Mutta sulla oli se vanha 90w paneli, joten kaipa sekin tarvii johdotuksen katolta sisään vanhaan säätimeen?

Tuleeko 24v systeemi vai 12v?

T:Eerin

Joo itse en osaa laskea noita virtamääriä oikeestaan ollenkaan mutta joo täytyypä kytkeä ne sitten sarjaan kerta toi piuha riittää ja siitä on hyötyö muutenkin. 90w vanha paneeli menee erilliseen aittarakennukseen ja sinne tulee vain valot sekä pari 12v pistorasiaa.

Mökissä siis mihin uudet vermeet on tulee 12v järjestelmä.

Tänään tuli tollainen 1500/3000w siniaalto invertteri. Meinasin tehdä niin että otan siitä töpselillä ja 2.5mm2 mmj jakorasialle syötön mistä haarotan pari pistorasiaa mökkiiin mihin tulee tuo 220v elikkä tiskipöydälle ja sitten telkkarin alle. Kannattaisko tuohon väliin laittaa vielä joku automaattisulake vai riittääkö inverttrissä olevat varot?
 

hemaris

Active member
Joo itse en osaa laskea noita virtamääriä oikeestaan ollenkaan mutta joo täytyypä kytkeä ne sitten sarjaan kerta toi piuha riittää ja siitä on hyötyö muutenkin. 90w vanha paneeli menee erilliseen aittarakennukseen ja sinne tulee vain valot sekä pari 12v pistorasiaa.

Mökissä siis mihin uudet vermeet on tulee 12v järjestelmä.

Tänään tuli tollainen 1500/3000w siniaalto invertteri. Meinasin tehdä niin että otan siitä töpselillä ja 2.5mm2 mmj jakorasialle syötön mistä haarotan pari pistorasiaa mökkiiin mihin tulee tuo 220v elikkä tiskipöydälle ja sitten telkkarin alle. Kannattaisko tuohon väliin laittaa vielä joku automaattisulake vai riittääkö inverttrissä olevat varot?
12V systeemissä 3000W on aika paljon, eli 250A. Kannattaa laittaa invertteri lähelle jotta piuhan pituus on minimissään. Niidenkin paksuuksia kannattaa laskea tuolla laskurilla ja laittaa mieluummin vähän järeämmät. Invertteriä ei kuitenkaan kannata laittaa akkujen yläpuolelle, etenkin jos on nesteakut, vety voi syttyä kipinästä. Laittaisin tuohon 300A sulakkeen, ehkä isomman jos on odotettavissa korkeita käynnistysvirtoja.
 

Miikku83

New member
12V systeemissä 3000W on aika paljon, eli 250A. Kannattaa laittaa invertteri lähelle jotta piuhan pituus on minimissään. Niidenkin paksuuksia kannattaa laskea tuolla laskurilla ja laittaa mieluummin vähän järeämmät. Invertteriä ei kuitenkaan kannata laittaa akkujen yläpuolelle, etenkin jos on nesteakut, vety voi syttyä kipinästä. Laittaisin tuohon 300A sulakkeen, ehkä isomman jos on odotettavissa korkeita käynnistysvirtoja.
Tuo 3000w taitaa olla piikkiteho ja 1500w jatkuva. Äsken tallissa testasin auton akulla ni 2200w iso rälläkkä ainakin lähti pyörimään, mutta en kokeillu leikata mitään että sinänsä vastusta ei juurikaan ollut. Laitteen mukana tuli 70cm pitkät veikkaisin noin 16mm2 kaapelit.
Akut on mökin ulkopuolella ja invertteristä tulee matkaa akkukoteloon noin 1.5-2m Ajattelin kokeilla tuota 25mm2 johdoilla. Tollanen noim 200a sulake voisi olla ihan hyvä invertterin väliin!?
 

kotte

Well-known member
Rakensin aikoinaan vanhasta auton laturista (olisikohan ollut joku max 70A 12V:n vaihtovirtalaturi) ja luokkaa 4hp:n B&S:n moottorista eräänlaisen hätälaturin. Laturissa oli itsessään jännitteensäädin (integroidu roottorin magnetointihiiliin) ja rakensin siihen suojalaitteita, joita oli vääränsuuntaiselta akun kytkennältä suojaava rele (siis diodi kelan kanssa sarjassa) sekä ylijännitesuoja (zener-diodin ohjaama tehotransistori) ylijännitepiikkien varalta (siltä varalta, että akkukaapelit kipinöivät tai irtoavat kesken latauksen; jännitesäädin ei kykene auttamaan asiaa riittävän nopeasti roottorin magnetointikäämin induktanssin takia, vaikkakin hyvin pian saakin jännitteen stabiilisti kohdalleen; laturin tasasuuntaussilta vain ehtisi kärähtää tätä ennen ylijännitteestä). Laitteessa oli kiilahihnaveto, muistaakseni n. 1:2 (eli laturi pyöri luokkaa 7000rpm, kun moottori pyöri 3500rpm). Lisäsin myös merkkilampun. Laturi heräsi yleensä itsestään jopa ilman kytkettyä akkua, mutta jos laite kytkettiin oikealle tavalla hiukankaan latauksessa olevaa akkuun, säädin sai aina riittävästi herätysvirtaa. Välitys olisi saanut nostaa laturin nopeutta enemmänkin, mutta tuo menetteli joten kuten.

Moottorissa oli mekaaninen alkeellinen vakiokierrosnopeussäädin ja ruuvilla säädettävä tavoiteasetus, enkä parannellut tuota. Kierrosnopeustavoite piti asettaa akun lataustilan ja kapasiteetin/kunnon mukaan. Jos kierrosnopeuden asetti liian pieneksi ja ladattava akku oli hyvässä kunnossa ja suurikokoinen, moottori pakkasi tukahtumaan laturin vaatiman suuren vääntomomentin takia. Tuosta selvisi, kun huudatti moottoria aluksi suuremmalla asetuksella tai kytki jomman kumman latausjohdon kanssa aluksi sarjaan yksinkertaisen lankavastuksen (rautalanka kävi täydestä).

On tuo käsittääkseni vieläkin saaressa jossakin vajan nurkassa, mutten pääse tarkastamaan välitystä tms., kun vene on jo talviteloilla.
 

Miikku83

New member
Nyt viime vkl kerkes touhuilla reilu 3h ni laturi on nyt valmis ja testailemaankin pääsin ku su olin mökillä. Tilasin laturiin vielä ebayn halpis digitaalinäytöllisen jännite/virta mittarin mut se ei ole vielä tullut. Hyvin se tuntuu lataavan mitä pientäkin akkua pajassa mittasin yleismittarilla ni siihen se pukkas vajaata 20a. Mökillä sitten rinnan kytkettyjä 180ah ni niitä kun latasi ni laturi pyyti vähän enemmän voimaa mutta tätä latausta en päässyt mittaamaan ku yleismittari näyttää minulla vaan 20a saakka.

Moottori pyörii hyvin maltillisilla kierroksilla ja bensankulutus on tosi pientä verrattuna agriin mikä huutaa kierroksilla koko ajan.

Noita tasavirta latureita näyttää olevan ihan tehdasvalmisteisiä missä hondan gx 160 moottori on suoravedolla kytketty 120a laturiin. Hinta on siellä 900dollarin hujakoilla. Tässä pari kuvaa siis minun laturista. Hintaa tälle tuli siis vajaa 50 mitä tuo hihnapyörä ja käynnistyskaapelit maksoi. Sekä romuna olevaan gx hondaan mäntä ja kiertokanki ebaysta 15e. Muut osat on purettu romuksi menevistä koneista
20201017_172933.jpg
20201017_172945.jpg
 

Lahti32

New member
Ei maksanut vaivaa alkaa itse rakentelemaan. Tilasin automaattikäynnisteisen 24V tasavirta generaattorin Kiinasta. Aivan erinomainen laite, salkkumallisena hiljainen. Käynnistyy kun 23,5V ja pysähtyy 27,5V. On minulla motor home generaattorina. Lataa melko kovalla teholla, en ole mitannut.

€ 323,30 6%OFF | 24V Small Gasoline DC Battery Charging Inverter Generator w/.strong power(Max.2KW) for Truck Packing Air Conditioner
 

Pähkäilijä

Active member
Kai siihen tulee lto pakoputkesta.
eikös LTO kannattas tehdä myös itse moottorista?

Sitten seuraavaksi lämmön talteenotto pakoputkesta. Ehkä myös sitä varten vesipumppu hihnalle.

12v vesipumpulla pääsee pienemmillä rakenteluilla, toki jos LTO on myös moottorin jäähdytys niin silloin on hyvä että vesipumppu pyörii kokoajan kun kone on käynnissä.
 

Miikku83

New member
Ei maksanut vaivaa alkaa itse rakentelemaan. Tilasin automaattikäynnisteisen 24V tasavirta generaattorin Kiinasta. Aivan erinomainen laite, salkkumallisena hiljainen. Käynnistyy kun 23,5V ja pysähtyy 27,5V. On minulla motor home generaattorina. Lataa melko kovalla teholla, en ole mitannut.

€ 323,30 6%OFF | 24V Small Gasoline DC Battery Charging Inverter Generator w/.strong power(Max.2KW) for Truck Packing Air Conditioner

Tollanen varmasti fiksu laite ja varsinki hiljainen. Ainut mikä noissa epäilyttää on moottorit sama ku kiinan salkkuagreissa ni kannattaa kertoo kokemuksia lisää vaikka sit ku tunteja on vaikka parisataa takana. Sehän on niissä että toisilla timcot ja kiporit kestää paukuttaa vaikka kuinka sit osalla ne ei nää 100 tuntiakaan. Vaan ei se tyhjästä tule esim hondan eu22i hinta kun se melkein tonnin maksaa enemmän ku kiinan Matin tekeleet
 

Mekaniker

Active member
Vanha viestketju mutta jatketaan kumminkin
Sain oma hätävara-24V 55A akkulaturin testivalmiiksi jonka moottorina on käyttämätön Honda ruohonleikkurikone ja pienien alkusähellyksen kautta se PÖRRÄsi tänään naapureitten iloksi aamupäivän lataen akuston ja invertteri syötti verkkoonpäin sähköä akuista saadakseni mahdollisimman tasaista kulutusta.
24V sen takia että vähimmäisjäännitetasona on https://ilmaisenergia.info/foorumi/threads/ostin-käytetty-sun-grid-tie-inverter-with-limiter.2790/
Noin 510W invertterin kautta verkkoon ja maltillisilla moottorikierroksilla laturista koko ajan noin 20A, tankillisella 1,05L sai 13,58Ah tehtyä
Maksimi testattu 65A:n asti mutta laturi alkaa kuumeta ihan julmetusti, löysin speksit pienen etsinnän jälkeen ja tuo Bilteman 55A laturi antaa jopa 70A hetkellisesti
Eli tankillisella laskettuna kWh hinta on kova
Kuvassa tehomittari joka on aika hyvä ostos

Tehomittari.JPG
 

tkk

New member
Vanha viestketju mutta jatketaan kumminkin
Sain oma hätävara-24V 55A akkulaturin testivalmiiksi jonka moottorina on käyttämätön Honda ruohonleikkurikone ja pienien alkusähellyksen kautta se PÖRRÄsi tänään naapureitten iloksi aamupäivän lataen akuston ja invertteri syötti verkkoonpäin sähköä akuista saadakseni mahdollisimman tasaista kulutusta.
24V sen takia että vähimmäisjäännitetasona on https://ilmaisenergia.info/foorumi/threads/ostin-käytetty-sun-grid-tie-inverter-with-limiter.2790/
Noin 510W invertterin kautta verkkoon ja maltillisilla moottorikierroksilla laturista koko ajan noin 20A, tankillisella 1,05L sai 13,58Ah tehtyä
Maksimi testattu 65A:n asti mutta laturi alkaa kuumeta ihan julmetusti, löysin speksit pienen etsinnän jälkeen ja tuo Bilteman 55A laturi antaa jopa 70A hetkellisesti
Eli tankillisella laskettuna kWh hinta on kova
Kuvassa tehomittari joka on aika hyvä ostos

Näytä liitetiedosto 8708
Miten sait tuosta Bilteman laturista 65A ulos? Minulla maksimi alle 30A ja sen jälkeen alkaa jännite tippumaan jos kuormaa lisää.
 

Mekaniker

Active member
Miten sait tuosta Bilteman laturista 65A ulos? Minulla maksimi alle 30A ja sen jälkeen alkaa jännite tippumaan jos kuormaa lisää.
Se oli minullekin yllätys
Rakensin viime vuonna sorviin testipenkki-kiinnityksen juuri autolatureita varten ja siinä sain ulos huippuna 70A, jännite kumminkin hallinnassa siinä 28.8V tienoolla
Sain kaivettua netistä osanumeroilla että laatikossa ollut laturi on juuri 65A versio, eli saattaa olla myyntikikka tai varastopaniikki??
Ja tosiaan se kuumenee ihan paistolämpötilaan asti eli ei kannata rääkätä

Se joka haluaa testata laturin rajoja voi tehdä näin:
(Oma laturia en ole muuttanut...)
Lataus-säätimen runkoon menevä peltiliuska poikki ja tilalle diodi-> nostaa jännitteen 0.9V
Netti on täynnä DIY juttuja, hakusanaksi: increase charging on car alternator
(En vastuussa seurauksista)

Kauko-ohjaus:
 
Viimeksi muokattu:

tkk

New member
Onkohan siinä joku lämpötilaan perustuva rajoitus? Minulla tuo laturi on käytössä veneessä, missä kiinalainen hondakopio pyörittää sitä puolittain suljetussa tilassa ja se käy tosi kuumana.
 

Mekaniker

Active member
Onkohan siinä joku lämpötilaan perustuva rajoitus? Minulla tuo laturi on käytössä veneessä, missä kiinalainen hondakopio pyörittää sitä puolittain suljetussa tilassa ja se käy tosi kuumana.
Lämpötila-anturit yleistyy nykyisissä latureissa ihan sen koon/sijainnin ja monesti tehottoman jäähdytyksen takia
Autoihin on jopa vesijäädytteisiä latureita olemassa= http://www.iskra-agv.cz/us/pdf/alternators_liquid_cooled.pdf
 
Ylös