Akkujen lataus auton laturilla ja polttomoottorilla? sekä muita kysymyksiä

Miikku83

New member
Moro! Mökin omistanu nyt pari viikkoa ja sinne olen alkanut ummikkona virittelemään parempia aurinkopaneeleita joten antakee armoo tyhmille kyssäreille.
Elikkä tarkoitus syksyä sekä talvea varten rakentaa Hondan 6hp paikallismoottorista ja auton 60a laturista sinne latausyksikkö. Kysymys kuuluu eihä lataussäädin ota itseensä kun lataan suoraan akkuihin sit tuolla härvelillä? Elikkä yksiköstä kaapeli akkuihin ja käyntiin.

Toinen kysymys että minulla tulee sinne 2kpl 280w paneeleita ja 40A mppt säädin. Onko säätimestä akuille menevä kaapeli oltava 16mm2? Paneelit ovat vajaa 20m päässä säätimestä joten onko molemmille paneeleille laitettavat oma 2x6mm2 kaapeli? Nettikaupoissa missä myydään noita paketteja on monesti 2x280w paneeli mutta niissä tulee vain yksi 2x6mm2 johto
Mökin edellinen omista on laittanut 90w paneelin ja sille johto on vedetty mcmk 4x2.5 kuparikaapelilla eli siis sellaisella jäykällä aivan kuin mmj.Se ei ilmeisesti ole kovin hyvä ratkaisu? eli nyt kun ne on yhdessä johto on tavallaan 2x5mm2

Ja joku viisaampi voisi katsoa onko kyseisessä setissä pientäkää järkee :) Eli mökki on pieni ja siellä tullaan käyttämään valoja kahvinkeitintä ja telkkaria.

2kpl Fiam 180a akkuja, en tiiä onko hyviä mut sain 60e kpl ja ja kaupassa näyttää maksava 500e kpl akut kytketty rinnan 30mm2 kaapeleilla
epever 40A mppt mt 50 lisänäytöllä
2kpl 280w yksikide paneeleita
Ebaysta tulossa 1500/3000w siniaalto invertteri tästä ajattelin sulakkeen kautta vetää pari pistorasiaa mmj kaapelilla mistä saa sit 220v
 

eros

Member
Luultavasti kannattaa hommata ihan normi 230v agre, siihen hyvä akkulaturi (pika) ja agrea voi käyttää sitten muuhunkin. Tulee halvemmaksi, kuin itse viritellä moottori-laturipakettia. Toki jos osat on "ilmasia" ja vapaa-aika on johonkin käytettävä, niin mikä ettei.
Akuista kannattaa tehdä 24v systeemi ja hommata vermeet sen mukaan. 12v ja 3kw = 250A + häviötehot. En suosittele.

Niitä on myöskin 3kw/24v automaatti inverttereitä aurinko lataussäätimellä + kontaktori agren käynistämiseksi kun akut ovat lopussa. Hinta ko laitteelle on jotain 300e hujakoilla.

90w paneelille riittää 5mm². Toki vedon pituudesta kiinni.
 

eros

Member
Ainakin tuossa 5kva hybridissä näyttäisi olevan generaattorin starttaus

Puolasta tilaten 323ecua
En jaksa etiskellä pienempiä, mutta on niitäkin koska mulla on hyllyssä 3kw/24v vekotin jossa ko. kontaktori on.
Se olikin heti seuraava linkki:
 

Mekaniker

Active member
Minä suosittelen myös ihan peruskauraa oleva laadukas aggregaatti, se kytketään invertterilaturi-yhdistelmään
Ensiksi on polttoainekustannukset pienemmät ja varsinkin laadukkaampi sähköntuotto akuille
Jos haluaa automaattinen käynti niin siihen löytyy keinot kalliimmassa aggregaatissa

Kun on tehnyt yks sun toinen viritys juuri auton akkujen lataamiseen niin ei niistä hyviä tule, menee enemmän aikaa ja rahaa kun ajatteli;)
Kuvassa olevaan laitteeseen on uponnut melkoinen määrä tunteja, nyt kesällä vasta sain toimimaan kierrosluvun aut.säätö
Alkuperä on SA tutkakoppi? Mase 500W 230V + 12/24V akunlataus
Käämit meni ja nyt sähköt antaa VolvoB20 laturi
35A jatkuvaa latausta mutta automaattinen kierrosluvunsäätö huudattaa moottoria hyvin herkästi
Ääni on huutava, lähistöllä asuvat tietää asiasta:D

IMG_2058.JPG


IMG_2059.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Savonius

Well-known member
Jos puhutaan auton laturista niin kannatta ottaa huomioon se että laturissa olevan hihnapyörän halkaisija on vain puolet kampiakselin päässä olevan hihnapyörän halkaisijasta. Tästä seuraa että laturi pyörii kaksi kertaa koneen kierroksia nopeammin. Autossa siis laturi pyörii noin 10000R/min kun moottori pyörii 5000R/min ja jos akku on tyhjähkö lataa sitä silloin nimellisteholla. Noissa pikkumoottoreissa järjelliset käyttökierrokset ovat usein siinä 2000 kahta puolta jolloin laturi pyörii noin 4000R/min jolloin säätäjästä huolimatta ei päästä lähellekään nimellistehoa. Käyttömoottorin puolelle on siis kasvatettava hihnapyörän halkaisijaa jos haluaa laturista tehoja. Sitä laturin puoleista siivaa ei kannata pienentää.
Muuten voi sanoa että suht pienellä työllä autolaturista saa toimivan laitteen jos sattuu sopiva moottori löytymään nurkista.
 

Miikku83

New member
Kiitoksia vastauksista. Joo elikkä olen jo hankkinut tuon lataussäätimen ni en viitti enää alkaa vaihtamaan sitä toisenlaiseen. Mulla on kyllä perus agri missä 8hp brigsin moottori mutta tulin siihen johtopäätökseen että tuo brigsin moottori vie turhan paljon ainetta ja sitten joutuisin vielä hankkia tehokkaan laturin. Esim tollanen 30amp akkulaturi on aika hintava. Ja tuollasta moottoria ei ole järkee pyörittää jos sieltä saa sit latausvirtaa tyyliin 10amp.

Itse hondan moottori ja auton laturi oli minulle ilmaisia ainut minkä jouduin ostaa on hihnapyörä moottorin päähän. Välitys tulee olemaan reilu 1.5:1 eli moottori pyörii kierroksen laturi 1.5 kierrosta. Varmaan järkeehän tuossa ei oo mut kiva on rakennella 😌.

Osaako siihen kukaan sanoa mitään että jos matka paneelilta säätimelle on noin 15m niin tarviaako 280w paneeli oman 2x6mm2 kaapelin vai riittääkö yhdestä kaapelista kahdelle paneelille?
 

eros

Member
24v systeemi ja linja-auton laturi. Niissä on lataustehoa ihan toisella lailla, kun kuorkin/henkilöauton laturissa. Ei todennäköisesti maksa vaivaa tehdä vs. ostoagre, mutta suunittellahan saa. Linja-autossa n. 20cm siivapyörä ja kierrokset 1500rpm tasolla. Purkaamosta saanee laturin ja siivapyörän, Nastolassa on ainakin yksi purkaamo. Linkittämäni invertteri osaa moisen aparaatin käynistellä, tosin käynistää myös normiagren. .

Halvin tulee varmaan BS ruohonleikkurin moottorista ja 12 tai 24v laturista tai kahdesta laturista, kun se akselin laakeri ei oikein kestä hihnan kiristämistä. Laturit molemmin puolin akselia, niin saa tiukkausvoimat kumottua. Sopivan iso kaksiurainen siivapyörä, jotta saa tarpeellisen vauhtimassan ja käyntikierrokset alas, niin tulee suht hiljanen ja moottori kestää pidempään.

T:Eerin
 

eros

Member
Kiitoksia vastauksista. Joo elikkä olen jo hankkinut tuon lataussäätimen ni en viitti enää alkaa vaihtamaan sitä toisenlaiseen. Mulla on kyllä perus agri missä 8hp brigsin moottori mutta tulin siihen johtopäätökseen että tuo brigsin moottori vie turhan paljon ainetta ja sitten joutuisin vielä hankkia tehokkaan laturin. Esim tollanen 30amp akkulaturi on aika hintava. Ja tuollasta moottoria ei ole järkee pyörittää jos sieltä saa sit latausvirtaa tyyliin 10amp.

Se linkittämäni hybridi-invertteri lataa jotain 50-80A vähän mallista riippuen. Toki ottaahan se sellaisellakin 3h aikaa ladata akut täyteen vaikka olisi 24v systeemikin. Eli menee soppaa koska agresi vähän turhan iso ja ilmeisesti bensa.
Tosin paneleista tulee vielä nytkin aika paljon lataustehoa, kuvaelemasi käyttö ei ole kovin suurta. Raha kannattaa laittaa lisäpaneleihin.

Itse hondan moottori ja auton laturi oli minulle ilmaisia ainut minkä jouduin ostaa on hihnapyörä moottorin päähän. Välitys tulee olemaan reilu 1.5:1 eli moottori pyörii kierroksen laturi 1.5 kierrosta. Varmaan järkeehän tuossa ei oo mut kiva on rakennella 😌.

Osaako siihen kukaan sanoa mitään että jos matka paneelilta säätimelle on noin 15m niin tarviaako 280w paneeli oman 2x6mm2 kaapelin vai riittääkö yhdestä kaapelista kahdelle paneelille?

Tee reilumpi välitys, jotta hondan kone ei huuda turhaan ja vie soppaa. Pesukoneen rummussa vähän isompi siivapyörä? Tällöin hondan kone voi pyöriä liki tyhjäkäytiä ja lataus on jo hyvä.

Kytketkö panelit sarjaan vai rinnan? Paljonko siedät häviötä?

T:Eerin
 

eros

Member
Tuo automaattikäynnistys agrekaattiin maksaa sitten jo hunajaa ellei satu olemaan valmiina ?

Siis linkittämissäni inverttereissä on "dry contact" joka ohjautuu akun jännitetilan mukaan.
Se kytketään yksinkertaisimillaan agren starttiin viivereleellä, ts. viivereleellä hetken päällä jotta startti ei jatkuvasti päällä, ja toinen karva agren sammutukseen, jotta invertteri sammuttaa agren kun säädetty varaustaso on saavutettu.

Ei kovin monimutkaista, eikä kallista? Vaatii vain sen 216eur 2.4kw invertterin tilaamisen, yhden 24vDC kaksikytkimisen releen+elektrolyyttikonkan+ehkä säätövastuksen, sekä agren, jossa sähköstartti ja joka lähtee ns. laakista käymään (diesel?).

Edit: Hmm, valehtelin näköjään tuossa 2.4kw vekottimessa on vain 30A laturi, ei 50-80A.

T:Eerin
 

eros

Member
Asennus videoo ei ilmeisesti ole youtubessa dry contact agrekaattiin ?

Ei on vain pelkkä manuska jossain kohtia myyntisivuja, eikä ole kaikilla sivuilla, eikä kontaktoria kaikissa malleissa. Tarkkana tilatessa.
Saa siihen "Dry contactiin" hälyytyskellonkin tehtyä, eli manuaalinen vaihe agren käynistämiseksi.

Mutta luultavasti kannattaa raha laittaa riittäviin akkuihin ja lisäpaneleihin. Tällöin vain sydäntalvella tarvii agrea, jos sattuu silloin mökille menemään. Panelien pieni hönkä talvella riittää pitämään akut ehjänä, jos kulutusta ei ole. Oletus, että niitä on suunnattu etelään ja lumi ei peitä pahasti.

T:Eerin
 

Miikku83

New member
Se linkittämäni hybridi-invertteri lataa jotain 50-80A vähän mallista riippuen. Toki ottaahan se sellaisellakin 3h aikaa ladata akut täyteen vaikka olisi 24v systeemikin. Eli menee soppaa koska agresi vähän turhan iso ja ilmeisesti bensa.
Tosin paneleista tulee vielä nytkin aika paljon lataustehoa, kuvaelemasi käyttö ei ole kovin suurta. Raha kannattaa laittaa lisäpaneleihin.



Tee reilumpi välitys, jotta hondan kone ei huuda turhaan ja vie soppaa. Pesukoneen rummussa vähän isompi siivapyörä? Tällöin hondan kone voi pyöriä liki tyhjäkäytiä ja lataus on jo hyvä.

Kytketkö panelit sarjaan vai rinnan? Paljonko siedät häviötä?

T:Eerin

Oon tuota välitystä miettinyt ja moottori kun on pieni ja vääntöä ei alhaalta juurikaa löydy ni sitä joutuu varmasti vähintään siellä 2500-3000 kierroksen kohdalla pitämään ettei se kyykkää. P

Paneelit kytken ilmeisesti rinnan koska paneelin jännite oli jotain 37v ni kestääkö säädin laittaa niitä sarjaan?

Tänäänpä sitten paneelia asentaessa poran terä hipaisi takapuolelle paneelia pienen jäljen toiv ei vaikuta toimintaan. Etupuolelta katsottuna jälki näyttäis olevan just sivussa mistä ne paneelin kuviot alkaa. Saa nähdä toimiiko. Paneeli oli siis yksikide mallinen
 

Savonius

Well-known member
Jos säädin on 100V 40A niin siihen voi laittaa kaksi paneelia sarjaan, silloin kuormittamaton jännite on 80 voltin paikkeilla. Voi myös laittaa neljä paneelia jolloin kaksi sarjassa olevaa ryhmää liitetään rinnan.
Sen raapaisun voi paikata kynsilakalla.
 

denzil dexter

Well-known member
Jos sähköä on tarkoitus tuottaa muulloinkin kuin hätätilassa, kannattaa virittää moottorin kierrokset pienimmän ominaiskulutuksen alueelle. Tämä kierrosluku on tyypillisesti max vääntömomentin yläpuolella, mutta selvästi suurimman tehon kierroksia alempana.
Käytännössä siis esim 6 hp moottorista ei kannata yrittää ottaa 6 hp tehoja laturille, vaan luokkaa 3-4 hp. Pienissä tehdasagreissa monesti vedetään kierrokset suurimman tehon alueelle, että saadaan laitteen tehot näyttämään kovilta. Silloin siis kulutus/kWh kasvaa turhaan. Tuossa mielessä omasta paikallismoottorista virittämällä voi saada paremman - isommissa/kalliimmissa agreissa asia on yleensä kunnossa valmiiksi.
 

Miikku83

New member
Joo tarkoitus olis saada toimimaan se siellä 2500-3000rpm missä vääntö on korkeimmillaan. Tehohuippu tietty tulee vähän ylempänä mutta uskoisin että se sillä noin 4hv jaksaa jo jollain tavalla ladata.

Ja säädin mikä minulla on, on juurikin 40a 100v eli voisin siis kytkeä 2 38v paneelia sarjaan. Mutta miten tuo kaapelointi riittääkö tuo 4x2.5mm2 mcmk. Ja mitä tapahtuu jos kaapeli käy liian pieneksi kuumeneeko se liikaa vai tuleeko siitä vaan häviöö ku liian pieni!?
 

eros

Member
noin 4hv jaksaa jo jollain tavalla ladata.

Ja säädin mikä minulla on, on juurikin 40a 100v eli voisin siis kytkeä 2 38v paneelia sarjaan. Mutta miten tuo kaapelointi riittääkö tuo 4x2.5mm2 mcmk. Ja mitä tapahtuu jos kaapeli käy liian pieneksi kuumeneeko se liikaa vai tuleeko siitä vaan häviöö ku liian pieni!?

4hv=750w*4=3kw per 12v = 250A, et latureita tarvisi vähän lisää. Luultavasti se hondasi jaksaa pyörittää yhtä laturia liki tyhjäkäynnillä.

4x2.5mm², parit yhteen siis 5mm² sietänee n. 40A verran virtaa ennenkuin kuumenee haitallisesti. Pitää tietty olla avoimena ja päästä jäähtymään. Häviötä syntyy jonkin verran.
2x285W sarjassa -> ~10A menee melko kivuttomasti 5mm² johdossa kymmenkunta metriä.
Mutta sulla oli se vanha 90w paneli, joten kaipa sekin tarvii johdotuksen katolta sisään vanhaan säätimeen?

Tuleeko 24v systeemi vai 12v?

T:Eerin
 

eros

Member
Asennus videoo ei ilmeisesti ole youtubessa dry contact agrekaattiin ?
Noita voi tsiigailla ainakin aiheen vierestä:


Ja arduinolla tietty saa toimimaan:

Ja jos ei jaksa itse väsätä kokonaan, niin tuota voisi löytyä apuja:

T:Eerin
 
Viimeksi muokattu:

hemaris

Active member
Ja säädin mikä minulla on, on juurikin 40a 100v eli voisin siis kytkeä 2 38v paneelia sarjaan. Mutta miten tuo kaapelointi riittääkö tuo 4x2.5mm2 mcmk. Ja mitä tapahtuu jos kaapeli käy liian pieneksi kuumeneeko se liikaa vai tuleeko siitä vaan häviöö ku liian pieni!?

Kannattaa ehdottomasti kytkeä sarjaan jos sinulla on mppt-säädin ja paneelien edessä ei ole mitään varjostuksia jotka osuisivat enemmän toiseen paneeliin. Korkeampi jännite johtaa pienempiin jännitehäviöihin. Noita voi laskea vaikka tällä laskurilla:

nopealla tsekkaamisella 5 mm2 riittäisi yli 20 m vetoihin niin että häviöt olisivat 2% luokkaa
 
Ylös