avensi sanoi:http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/auton-akku-keksittiin-uudelleen-virta-ei-lopu-koskaan-taman-kikan-avulla-3329203
eikä nykyautot lähde käyntiin. ne kun tarvitsevat koko ajan enenevissä määrissä idle-virtaa ollessaan sammutettuna. nykyään osa autoista on sellaisia ettei niitä saa käyntiin uudella akulla tai apuvirralla jos akusta on totaalisesti virta loppu.
arinko 111 sanoi:Nimimerkille Vesa;
Siinä sitä ja huh huh, "hienohelma" akkuja !
Aikoinaan Edison kehitti akun ylivertaisen ja halvan.. jo yli vuosisata sitten, joka sietää mitä tahansa ja sai ladata
tuolloisellakin "tietämyksellä" miten tahansa.
Saa ottaa energiat polvilleen ja kerran vuosikymmenessä vaihdetaan nesteet ja taas täysi kapasiteetti !
Neste myrkytöntä ja voi käyttää vaihdettavan entisen, lannoitteeksi maahan.
Halvoista perusmetailleista valmistettu Edison akku, jolla aikoinaan kaikki New Yorkin autotkin kulkivat.
Fordin autot olivat KAIKKI aluksi.. sähköautoja.
Sitten löydettiin öljyä..
JOS ei olisi löydetty, vielä muutamaan vuosikymmeneen, voisi historiamme olla AIVAN TOINEN 8)
Edison akku;
http://www.nickel-iron-battery.com/
Löytyy siis akkuja, jotka ovat "todellisia" energiavarastoja..ja kestävät lähes ikuisesti.
Tuolloinen maailman isoin akkutehdas Exide osti Edison akun ja lopetti HETI ! akun valmistuksen ja kehittämisen..
Kuulostaako tutulta ? 8)
Tässä.. SITÄ NYT ollaan !
Öljyn vankina ja he ketkä sillä rahaa tekevät, miljardin joka minuutti, toimivat nyt näin;
Hylkäävät Ferrarinsa, Lamborhgininsa, Porshensa lentokentälle, joka on ongelma ??? tuossa maassa;
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2015-06-15/Lentokenttien-j%C3%A4rjet%C3%B6n-ongelma-%E2%80%93-3-000-Ferraria-Porschea-ja-muuta-luksusautoa-hyl%C3%A4t%C3%A4%C3%A4n-parkkipaikalle-vuosittain-3323768.html
Millään mitä väliä ?
Jossain ei ole ja toisessa paikassa on paljonkin väliä.
Antero Rantanen
040 511 5245
MarkoN sanoi:eikä nykyautot lähde käyntiin. ne kun tarvitsevat koko ajan enenevissä määrissä idle-virtaa ollessaan sammutettuna. nykyään osa autoista on sellaisia ettei niitä saa käyntiin uudella akulla tai apuvirralla jos akusta on totaalisesti virta loppu.
Kummallista ettei edelleenkään autoihin tehdä kaksoisakkujärjestelmää jossa pienempi akku hoitaisi starttauksen ja isompi olisi deep cycle malli.
Rekka-autoissakin tämä on harvinainen vaikka Webastoa joutuu pitämään koko yön päällä kovilla pakkasilla.
No, se tuollainen k-auton startti on 10-20kW tehoinen joten Amppeereita tarvitaan ja kahta akustoa ei kannata olla.
MarkoN sanoi:No, se tuollainen k-auton startti on 10-20kW tehoinen joten Amppeereita tarvitaan ja kahta akustoa ei kannata olla.
https://www.volvotrucks.fi/fi-fi/trucks/volvo-fh/features/stay-in-power.html
Lainaus ""KAKSI AKKUA. ERILLISET VIRTAPIIRIT.
Virran riittävyyden salaisuus on kaksi erillistä akkusarjaa, joilla on erilliset virtapiirit. Yksi on tarkoitettu pelkästään käynnistysmoottoria ja toinen sähköä kuluttavia oleskelutoimintoja varten. Voit käyttää ohjaamon ilmastointia, mediajärjestelmiä ja latauslaitteita huolehtimatta siitä, että kuorma-auton käynnistysakut pääsisivät tyhjenemään.""
Niin? Ja käytäntö on?
Kannattaa muistaa ettei näiden laitteiden pääasiallinen käyttötarkoitus ole leiriintyminen vaan nämä ovat työkoneita jotka pääosin ovat käynnissä sekä liikkeessä. Luetaan nyt kuitenkin Girteka pois mutta heitä ei kiinnosta kuskien oltavat muutenkaan.MarkoN sanoi:Niin? Ja käytäntö on?
No kun yksi edeltä niin muut alkaa pikku hiljaa tulla perästä.
Ei mene kauaa kun Scania tekee saman. Sit Mersu ja Man ja ehkä DAF...
Muilla merkeillä ei olekkaan sitten merkitystä.
Juu, meillä oli parhaillaan Venäjän tullivarikolla mies ja auto 3,5kk putkeen. Sellainen jonkinlainen perspektiivi olemassa näihän pakollisiin "lepoihin" ja mitä kalustolta vaatii. Mies oli parhaillaa viikon ilman lämmitystä syksyllä kun ei polttoainetta saanut häkkiin ja sai sitten kun joku golleegoista aina pääsi lähtemään. Reilusti vajaalla tankilla meni Venäjälle sillä polttoaineen hinnassa on jonkinlainen ero mikä myös näkyi kuljettajan provikassa normaali palkan lisäksi. Ruokaa kuitenkin saatiin häkkiin menemään pienellä voitelulla.MarkoN sanoi:8h antaa 2018vm S650 Scania pitää puhallinta päällä.
Tauko ilmastointia mulla ei ole ollu näissä.
juu todellakin mutta on se paljon mukavampi lähteä aamulla kokeilemaan starttausta kun on saanut koko yön levätä eikä ole tarvinnut 9 tunnin tauon aikana kolme kertaa herätä pyörittää autoa yöllä..Puuha sanoi:On ihan sama millaiset alkuperäisasennetut sähköjärjestelmät ajoneuvoissa ovat niin ne on mitoitettu 12 tunniksi sellaisisenaan kuljettajan perustarpeisiin.