akkuja

avensi

Well-known member
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/auton-akku-keksittiin-uudelleen-virta-ei-lopu-koskaan-taman-kikan-avulla-3329203
 

Puuha

Well-known member
avensi sanoi:
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/auton-akku-keksittiin-uudelleen-virta-ei-lopu-koskaan-taman-kikan-avulla-3329203

eikä nykyautot lähde käyntiin. ne kun tarvitsevat koko ajan enenevissä määrissä idle-virtaa ollessaan sammutettuna. nykyään osa autoista on sellaisia ettei niitä saa käyntiin uudella akulla tai apuvirralla jos akusta on totaalisesti virta loppu.

 

MarkoN

Member
eikä nykyautot lähde käyntiin. ne kun tarvitsevat koko ajan enenevissä määrissä idle-virtaa ollessaan sammutettuna. nykyään osa autoista on sellaisia ettei niitä saa käyntiin uudella akulla tai apuvirralla jos akusta on totaalisesti virta loppu.

Kummallista ettei edelleenkään autoihin tehdä kaksoisakkujärjestelmää jossa pienempi akku hoitaisi starttauksen ja isompi olisi deep cycle malli.
Rekka-autoissakin tämä on harvinainen vaikka Webastoa joutuu pitämään koko yön päällä kovilla pakkasilla.
 

MarkoN

Member
arinko 111 sanoi:
Nimimerkille Vesa;

Siinä sitä ja huh huh, "hienohelma" akkuja !

Aikoinaan Edison kehitti akun ylivertaisen ja halvan.. jo yli vuosisata sitten, joka sietää mitä tahansa ja sai ladata
tuolloisellakin "tietämyksellä" miten tahansa.
Saa ottaa energiat polvilleen ja kerran vuosikymmenessä vaihdetaan nesteet ja taas täysi kapasiteetti !
Neste myrkytöntä ja voi käyttää vaihdettavan entisen, lannoitteeksi maahan.

Halvoista perusmetailleista valmistettu Edison akku, jolla aikoinaan kaikki New Yorkin autotkin kulkivat.
Fordin autot olivat KAIKKI aluksi.. sähköautoja.

Sitten löydettiin öljyä..
JOS ei olisi löydetty, vielä muutamaan vuosikymmeneen, voisi historiamme olla AIVAN TOINEN  8)

Edison akku;

http://www.nickel-iron-battery.com/

Löytyy siis akkuja, jotka ovat "todellisia" energiavarastoja..ja kestävät lähes ikuisesti.

Tuolloinen maailman isoin akkutehdas Exide osti Edison akun ja lopetti HETI ! akun valmistuksen ja kehittämisen..

Kuulostaako tutulta ?  8)

Tässä.. SITÄ NYT  ollaan !

Öljyn vankina ja he ketkä sillä rahaa tekevät, miljardin joka minuutti, toimivat nyt näin;

Hylkäävät Ferrarinsa, Lamborhgininsa, Porshensa lentokentälle, joka on ongelma  ???  tuossa maassa;

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2015-06-15/Lentokenttien-j%C3%A4rjet%C3%B6n-ongelma-%E2%80%93-3-000-Ferraria-Porschea-ja-muuta-luksusautoa-hyl%C3%A4t%C3%A4%C3%A4n-parkkipaikalle-vuosittain-3323768.html

Millään mitä väliä ?
Jossain ei ole ja toisessa paikassa on paljonkin väliä.

Antero Rantanen
040 511 5245

Luin jossain vaiheessa että kiinalaiset olisivat aloittaneet uusiotuotannon Edison akuille(lipeä akuille)

Itse olisin kiinnostunut tuollaisen akuston hankkimaan mikäli sen ominaisuudet on sopivat käyttööni.

Mökillämme on talviaikaan hieman vaativat ominaisuudet kun kaamos ja pakkanen painaa päälle ei akut paljoa lataudu kuin tuulivoimalan ansiosta joka ainoastaan tuottaa ylläpidon verran. Akuston 600Ah Bilteman SMF-akkuja on nyt 7vuotta vanha ja kunnosta ei paljon ole tietoa.

Joka kevät ollaan käytetty akustosta irti akku ja mitattu lepojänniteet 1h,12h,24h väliltä. Akkujen jännite 24h päästäkin on ollut 12,73volttia... Joka on sama kuin uutena.
En tiedä kuinka noita muuten voisi mitata 😕
 

Puuha

Well-known member
MarkoN sanoi:
eikä nykyautot lähde käyntiin. ne kun tarvitsevat koko ajan enenevissä määrissä idle-virtaa ollessaan sammutettuna. nykyään osa autoista on sellaisia ettei niitä saa käyntiin uudella akulla tai apuvirralla jos akusta on totaalisesti virta loppu.

Kummallista ettei edelleenkään autoihin tehdä kaksoisakkujärjestelmää jossa pienempi akku hoitaisi starttauksen ja isompi olisi deep cycle malli.
Rekka-autoissakin tämä on harvinainen vaikka Webastoa joutuu pitämään koko yön päällä kovilla pakkasilla.

No, se tuollainen k-auton startti on 10-20kW tehoinen joten Amppeereita tarvitaan ja kahta akustoa ei kannata olla.
 

MarkoN

Member
No, se tuollainen k-auton startti on 10-20kW tehoinen joten Amppeereita tarvitaan ja kahta akustoa ei kannata olla.

https://www.volvotrucks.fi/fi-fi/trucks/volvo-fh/features/stay-in-power.html

Lainaus ""KAKSI AKKUA. ERILLISET VIRTAPIIRIT.
Virran riittävyyden salaisuus on kaksi erillistä akkusarjaa, joilla on erilliset virtapiirit. Yksi on tarkoitettu pelkästään käynnistysmoottoria ja toinen sähköä kuluttavia oleskelutoimintoja varten. Voit käyttää ohjaamon ilmastointia, mediajärjestelmiä ja latauslaitteita huolehtimatta siitä, että kuorma-auton käynnistysakut pääsisivät tyhjenemään.""
 

Puuha

Well-known member
MarkoN sanoi:
No, se tuollainen k-auton startti on 10-20kW tehoinen joten Amppeereita tarvitaan ja kahta akustoa ei kannata olla.

https://www.volvotrucks.fi/fi-fi/trucks/volvo-fh/features/stay-in-power.html

Lainaus ""KAKSI AKKUA. ERILLISET VIRTAPIIRIT.
Virran riittävyyden salaisuus on kaksi erillistä akkusarjaa, joilla on erilliset virtapiirit. Yksi on tarkoitettu pelkästään käynnistysmoottoria ja toinen sähköä kuluttavia oleskelutoimintoja varten. Voit käyttää ohjaamon ilmastointia, mediajärjestelmiä ja latauslaitteita huolehtimatta siitä, että kuorma-auton käynnistysakut pääsisivät tyhjenemään.""

Niin? Ja käytäntö on?
 

Puuha

Well-known member
MarkoN sanoi:
Niin? Ja käytäntö on?

No kun yksi edeltä niin muut alkaa pikku hiljaa tulla perästä.
Ei mene kauaa kun Scania tekee saman. Sit Mersu ja Man ja ehkä DAF...
Muilla merkeillä ei olekkaan sitten merkitystä.
Kannattaa muistaa ettei näiden laitteiden pääasiallinen käyttötarkoitus ole leiriintyminen vaan nämä ovat työkoneita jotka pääosin ovat käynnissä sekä liikkeessä. Luetaan nyt kuitenkin Girteka pois mutta heitä ei kiinnosta kuskien oltavat muutenkaan.
 

MarkoN

Member
Juu. Ajan 2vuotta ulkomailla 68tonnin yhdistelmää...
se on vaan totuus että näillä pitkillä reissuilla on pakko pitää myös 24 tunnin ja 45 tunnin tauot autossa, vaikka onkin laitonta 45 tunnin kohdalla.
 

Puuha

Well-known member
Tiedät myös varmaan sitten paljon ilmastointilaite ottaa virtaa. Sitä ei kovin pitkää  voi pitää päällä isollakaan akulla.
 

kotte

Well-known member
Jos haluaa taukoilmastoinnin, hyvä ratkaisu olisi jäävaraaja, jossa esim. muovikuorisia vesitäytteisiä "kylmäkalle"-tyypin tiheästi kehikkoon ladottuja varaajia jäädytetään ajon aikana kompressorilla jäähdytetyllä glykolikierrolla isommassa eristetyssä kylmäakkuvaraajassa ja puretaan taas tarvittaessa nestekiertoisen ilmastointikennon kautta. Tarvitaan aina 11kg jäätä. jotta saadaan 1kWh kylmää. Purku on hiljainen, kylmäakku kestää käytännössä ikuisesti eikä paina paljon enempää kuin sähköakku, jolla käytettäisiin kompressoria tauon aikana (jolloin sähköakusta tarvittaisiin luokkaa 300 ... 400Wh:n purku saman kylmämäärän tuottamiseen kompressorilla eikä akkua voitaisi kuitenkaan purkaa kuin luokkaa 50% korkeintaan).
 

Puuha

Well-known member
MarkoN sanoi:
8h antaa 2018vm S650 Scania pitää puhallinta päällä.
Tauko ilmastointia mulla ei ole ollu näissä.
Juu, meillä oli parhaillaan Venäjän tullivarikolla mies ja auto 3,5kk putkeen. Sellainen jonkinlainen perspektiivi olemassa näihän pakollisiin "lepoihin" ja mitä kalustolta vaatii. Mies oli parhaillaa viikon ilman lämmitystä syksyllä kun ei polttoainetta saanut häkkiin ja sai sitten kun joku golleegoista aina pääsi lähtemään. Reilusti vajaalla tankilla meni Venäjälle sillä polttoaineen hinnassa on jonkinlainen ero mikä myös näkyi kuljettajan provikassa normaali palkan lisäksi. Ruokaa kuitenkin saatiin häkkiin menemään pienellä voitelulla.

On ihan sama millaiset alkuperäisasennetut sähköjärjestelmät ajoneuvoissa ovat niin ne on mitoitettu 12 tunniksi sellaisisenaan kuljettajan perustarpeisiin.
 

MarkoN

Member
Puuha sanoi:
On ihan sama millaiset alkuperäisasennetut sähköjärjestelmät ajoneuvoissa ovat niin ne on mitoitettu 12 tunniksi sellaisisenaan kuljettajan perustarpeisiin.
juu todellakin mutta on se paljon mukavampi lähteä aamulla kokeilemaan starttausta kun on saanut koko yön levätä eikä ole tarvinnut 9 tunnin tauon aikana kolme kertaa herätä pyörittää autoa yöllä..
 

Puuha

Well-known member
CEMT-liikenteen lisäksi kannattaa tutustua tuohon TIR-puoleen Itänaapurissa. Sen jälkeen ei unet jää enää kiinni siitä että pelkää akkujen loppuvan.

Mutta kyselit nuista Puuilon akuista niin heitän vastakysymyksen onko Puuilo akkuihin erikoistunut liike? 220Ah kapasiteetti on 100 tunnin purkuajalle.
 
Ylös