• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Akku pakkaseen

Mekaniker

Well-known member
Litium-ion:lla mennään.
Suola-akkuja ei Suomesta oikein saa eikä valikoima ole iso.
Olisko linkkiä Suomesta saatavaan noin 10Ah ja 12V Sodium-akkuun tai maahnatuojaan?
Jos saa kotimaasta aavistan että saatavuus-tieto on tekniikan oppilaitoksissa??

Halvimmat juuri nyt = batteryfindspistecom/product-category/sodium-ion-battery/
 

Hotzone

Member
Katselin noita aiemmin. Niissä sanotaan että cycle life 3-4x lyijyakun. Ollaan siis enintään litiumakun tasolla ja jopa reilusti alle. Käyttöikä jäisi kovasti lyhyeksi.
 

Hotzone

Member
Sellaisen asian havaitsin että jos vertaan AGM akkua LFP akkuun niin -20 pakkasessa hyvä AGM akun kapasiteetista on jäljellä hiukan yli 60% ja LFP akun kapaisteetista hiukan vajaa 70% eli ero luokka 5-prosenttiyksikkö eli käytännössä ei mitään.
Toinen havainto 12V LFP akkujen suojapiireistä on että kun lämpötila putoaa alle -20 akku sammuttaa itsensä ja palautuu käyttöön kun akun lämpötila on noussut yli -10 asteen.

https://batteryfinds.com/what-do-you-think-of-lifepo4-temperature-range/

Ainoa isompi ero on että AGM akkua ei saa purkaa niin tyhjäksi kuin LFP akkua jos haluaa 1000 sykliä. Osalle LFP akuistakin luvataan aika pieniä syklimääriä mutta silti aina isompia kuin AGM akuille. Jotkin AGM Gel akut kyllä pääsee tuhansien syklien määrään.

Jos pitää purkaa vielä -30 pakkasessa LFP ei toimi ollenkaan, ainakaan nuo 12V akut.

Hyvä lyijyakku on yllättävän pätevä ja ennustetut käyttöiätkin on molemilla noin 8-10 vuotta. Hinta on sama koska lyijyakulle on varattava tupla kapasiteetti. No tällöin niiden syklien kesto tuplaantuu käyttöasteen puolittuessa.
 

a.karppa

Member
Sprinter XP sarjan akkuja 16 kpl ja niiden säilytys katoksessa ei mitään lämmitystä noille talvella. Viime talvena pakkanen kylmimmillään -27,7 astetta, lukema jää muistiin lämpömittariin ja keväällä katsoin :rolleyes:
 

Hotzone

Member
Latasitko ja/tai puritko niitä kovilla pakkasilla?

Nuo XP:t on trakoitettu "stand by"-käyttöön eivätkä ehkä kestä kovin hyvin syklistä käyttöä.
Datalehdet ei myöskään lupaa minkäänlaista pakkasen kestoa eivätkä kerro mitään arvoja syklisessä käytössä.
 

a.karppa

Member
Latasitko ja/tai puritko niitä kovilla pakkasilla?

Nuo XP:t on trakoitettu "stand by"-käyttöön eivätkä ehkä kestä kovin hyvin syklistä käyttöä.
Datalehdet ei myöskään lupaa minkäänlaista pakkasen kestoa eivätkä kerro mitään arvoja syklisessä käytössä.
Ei käydä mökillä talviaikaan. Saa syksyllä (lue= lokakuusta- toukokuuhun ) olla vaan paneelien perässä. Juu tiedän et noi parhaat ole omaan käyttöön, mutta riittävät mulle :)
 

Hotzone

Member
Asiasta kukkaruukkuun, miten lyijyakun jännite muuttuu lämpötilan mukaan.
Siis latausjännitteelle toki on joka valmsitajalla lämpötilakompensointitiedot mutta Jos täyden akun vapaa jännite 20-25 asteessa on noi 13V niin onko se sama täyden akun vapaa jännite -20 pakkasessa?

Tähän en ole löytänyt vastausta.
 

Mekaniker

Well-known member
Asiasta kukkaruukkuun, miten lyijyakun jännite muuttuu lämpötilan mukaan.
Siis latausjännitteelle toki on joka valmsitajalla lämpötilakompensointitiedot mutta Jos täyden akun vapaa jännite 20-25 asteessa on noi 13V niin onko se sama täyden akun vapaa jännite -20 pakkasessa?

Tähän en ole löytänyt vastausta.
Ei ole tullut mitattua sillä tavalla koskaan;-)
Vaikka olen käsitellyt akkuja suurin osa elämää...
Auton tavallinen käytetty akku on täyteen ladatussa lepotilassa noin 12,5<->12,7V. AGM hivenen korkeampi, GEL samaten, Carbon myös
Mutta vajoaa hiljalleen siitä aika nopeasti
Eihän se mikään vaikea asia ole, uusi akku lataukseen viikko ja sen jälkeen pakastimeen viikoksi;-)

Kuitenkin fakta on että valmistajien käyrät pitää aika hyvin paikkansa kun alkaa kuormittaa akkua, autolehdet tekee vähän väliä uusien akkujen testejä ja siellä on joillakin akkuvalmistajilla ollut todella huonoja uutisia.
 

Hotzone

Member
Ei ole tullut mitattua sillä tavalla koskaan;-)
Vaikka olen käsitellyt akkuja suurin osa elämää...
Auton tavallinen käytetty akku on täyteen ladatussa lepotilassa noin 12,5<->12,7V. AGM hivenen korkeampi, GEL samaten, Carbon myös
Mutta vajoaa hiljalleen siitä aika nopeasti
Eihän se mikään vaikea asia ole, uusi akku lataukseen viikko ja sen jälkeen pakastimeen viikoksi;-)

Kuitenkin fakta on että valmistajien käyrät pitää aika hyvin paikkansa kun alkaa kuormittaa akkua, autolehdet tekee vähän väliä uusien akkujen testejä ja siellä on joillakin akkuvalmistajilla ollut todella huonoja uutisia.
Tämä täyden akun jännite 20 vs. -20 astetta (esimerkiksi) on asia mitä nuo valistajatkaan ei kerro. Kaippa se on vaan testattava itse.
Pieni VRLA akku täyteen. Pari päivää tasaantumista, mittaus sitten jääkaapin kautta pakkaseen viikoksi ja taas mittaus.
 

Mekaniker

Well-known member
Tämä täyden akun jännite 20 vs. -20 astetta (esimerkiksi) on asia mitä nuo valistajatkaan ei kerro. Kaippa se on vaan testattava itse.
Pieni VRLA akku täyteen. Pari päivää tasaantumista, mittaus sitten jääkaapin kautta pakkaseen viikoksi ja taas mittaus.
Tein uusvanhalle auton akulle kokeilun miten se reagoi syväjäähdytykseen
Ennen pakastimeen laittoa ladattu pari päivää automaattilaturilla ja testi seuraavana päivänä
Akkupakkaseen.JPG

Pakastimessa noin -24 C ja 3vrk jo liikaa, vaihtokehotus tuli
Pakastimesta mittaus samantien ja autotallin lattialle odottamaan lämpenemistä, pari päivää odotusta ja latausyritys joka kertoi että täynnä

Akku pakkasesta.JPG

Fakta on että pakkanen ei ole lyijyakullekaan mitenkään hyvä tapahtuma
Kun vielä yrittää ottaa akusta vielä yhtä kylmään automoottoriin käynnistysvirtaa niin seuraukset tiedetään

Lisään vielä kuva viimeisestä mittauksesta
Jännite ja muut arvot ovat taas nousseet lähes samaan tasoon ensimmäisen mittauksen kanssa
Mittaus3.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Savonius

Well-known member
Tuosta ensimmäisestä kuvasta voisi päätellä että on ollut latauksessa vähän ennen kuvan ottoa. Pienen tauon jälkeen tuo olisi noin 12.67V.
 

Mekaniker

Well-known member
Tuosta ensimmäisestä kuvasta voisi päätellä että on ollut latauksessa vähän ennen kuvan ottoa. Pienen tauon jälkeen tuo olisi noin 12.67V.
Poistin latauksesta päivää ennen illalla

Voi olla epätarkkuus mittarissa (sehän käyttää samaa jännitelähtöä) jos katsot viimeinen kuva, 5pv latauksesta ja silti 12.71V
Akun sisäinen vastus on se tekijä joka heikentää akun suorituskykyä, romulavan vanhat auto-akut missä on sisäinen vastus noin 7-9 mOhm on lähes kuolleita pakkasessa
 

Hotzone

Member
Kiitos Mekaniker! Näyttää siltä että jännite tippuu pakkasessa mutta ei paljon.
Mahtaako 3vrk kuitenkaan jäähdyttää akun täysin ympärisön (-24) mukaiseksi?
Jännite ei kovin paljon näytä tippuvan mikä on hyvä asia mutta siitä ei voi päätellä että akun kapasiteetti putoaa -24:ssä noin 55% tasolle.
Tuo 0.2V jännitteen pudotus kun vastaisi ehkä 15-20%-yksikön pudotusta taulukoiden mukaan.
Eli akun jännite pakkasella ei indikoi kapasiteetin pudotusta tai ainakaan varaustilan taulukoita ei voi käyttää kapasiteetin indikoimiseen.

Minä olen ajanut yli viikon testiä VRLA akulle huoneenlämmössä todentaakseni, ottaako akku vastaan hyvin pientä latausvirtaa.
Käytin 0.0002C virtaa puoliksi purettuun akkuun ja kyllä se latautuu. Jännite nousee jatkuvasti mutta hitaasti.
Kun välillä pitää 6h tauon niin se levon jälkeinen jännite myös nousee (verrattuna aiemman levon päätösjännitteeseen) eli akku täyttyy jatkuvasti vaikka virta on hyvin pientä. Latauksen hyötysuhdetta en ole testannut.
 
Ylös