Asiasta kukkaruukkuun, miten lyijyakun jännite muuttuu lämpötilan mukaan.
Siis latausjännitteelle toki on joka valmsitajalla lämpötilakompensointitiedot mutta Jos täyden akun vapaa jännite 20-25 asteessa on noi 13V niin onko se sama täyden akun vapaa jännite -20 pakkasessa?
Tähän en ole löytänyt vastausta.
Ei ole tullut mitattua sillä tavalla koskaan;-)
Vaikka olen käsitellyt akkuja suurin osa elämää...
Auton tavallinen käytetty akku on täyteen ladatussa lepotilassa noin 12,5<->12,7V. AGM hivenen korkeampi, GEL samaten, Carbon myös
Mutta vajoaa hiljalleen siitä aika nopeasti
Eihän se mikään vaikea asia ole, uusi akku lataukseen viikko ja sen jälkeen pakastimeen viikoksi;-)
Kuitenkin fakta on että valmistajien käyrät pitää aika hyvin paikkansa kun alkaa kuormittaa akkua, autolehdet tekee vähän väliä uusien akkujen testejä ja siellä on joillakin akkuvalmistajilla ollut todella huonoja uutisia.