Akku pakkaseen

Mekaniker

Well-known member
Litium-ion:lla mennään.
Suola-akkuja ei Suomesta oikein saa eikä valikoima ole iso.
Olisko linkkiä Suomesta saatavaan noin 10Ah ja 12V Sodium-akkuun tai maahnatuojaan?
Jos saa kotimaasta aavistan että saatavuus-tieto on tekniikan oppilaitoksissa??

Halvimmat juuri nyt = batteryfindspistecom/product-category/sodium-ion-battery/
 

Hotzone

Member
Katselin noita aiemmin. Niissä sanotaan että cycle life 3-4x lyijyakun. Ollaan siis enintään litiumakun tasolla ja jopa reilusti alle. Käyttöikä jäisi kovasti lyhyeksi.
 

Hotzone

Member
Sellaisen asian havaitsin että jos vertaan AGM akkua LFP akkuun niin -20 pakkasessa hyvä AGM akun kapasiteetista on jäljellä hiukan yli 60% ja LFP akun kapaisteetista hiukan vajaa 70% eli ero luokka 5-prosenttiyksikkö eli käytännössä ei mitään.
Toinen havainto 12V LFP akkujen suojapiireistä on että kun lämpötila putoaa alle -20 akku sammuttaa itsensä ja palautuu käyttöön kun akun lämpötila on noussut yli -10 asteen.

https://batteryfinds.com/what-do-you-think-of-lifepo4-temperature-range/

Ainoa isompi ero on että AGM akkua ei saa purkaa niin tyhjäksi kuin LFP akkua jos haluaa 1000 sykliä. Osalle LFP akuistakin luvataan aika pieniä syklimääriä mutta silti aina isompia kuin AGM akuille. Jotkin AGM Gel akut kyllä pääsee tuhansien syklien määrään.

Jos pitää purkaa vielä -30 pakkasessa LFP ei toimi ollenkaan, ainakaan nuo 12V akut.

Hyvä lyijyakku on yllättävän pätevä ja ennustetut käyttöiätkin on molemilla noin 8-10 vuotta. Hinta on sama koska lyijyakulle on varattava tupla kapasiteetti. No tällöin niiden syklien kesto tuplaantuu käyttöasteen puolittuessa.
 

a.karppa

Member
Sprinter XP sarjan akkuja 16 kpl ja niiden säilytys katoksessa ei mitään lämmitystä noille talvella. Viime talvena pakkanen kylmimmillään -27,7 astetta, lukema jää muistiin lämpömittariin ja keväällä katsoin :rolleyes:
 

Hotzone

Member
Latasitko ja/tai puritko niitä kovilla pakkasilla?

Nuo XP:t on trakoitettu "stand by"-käyttöön eivätkä ehkä kestä kovin hyvin syklistä käyttöä.
Datalehdet ei myöskään lupaa minkäänlaista pakkasen kestoa eivätkä kerro mitään arvoja syklisessä käytössä.
 

a.karppa

Member
Latasitko ja/tai puritko niitä kovilla pakkasilla?

Nuo XP:t on trakoitettu "stand by"-käyttöön eivätkä ehkä kestä kovin hyvin syklistä käyttöä.
Datalehdet ei myöskään lupaa minkäänlaista pakkasen kestoa eivätkä kerro mitään arvoja syklisessä käytössä.
Ei käydä mökillä talviaikaan. Saa syksyllä (lue= lokakuusta- toukokuuhun ) olla vaan paneelien perässä. Juu tiedän et noi parhaat ole omaan käyttöön, mutta riittävät mulle :)
 

Hotzone

Member
Asiasta kukkaruukkuun, miten lyijyakun jännite muuttuu lämpötilan mukaan.
Siis latausjännitteelle toki on joka valmsitajalla lämpötilakompensointitiedot mutta Jos täyden akun vapaa jännite 20-25 asteessa on noi 13V niin onko se sama täyden akun vapaa jännite -20 pakkasessa?

Tähän en ole löytänyt vastausta.
 

Mekaniker

Well-known member
Asiasta kukkaruukkuun, miten lyijyakun jännite muuttuu lämpötilan mukaan.
Siis latausjännitteelle toki on joka valmsitajalla lämpötilakompensointitiedot mutta Jos täyden akun vapaa jännite 20-25 asteessa on noi 13V niin onko se sama täyden akun vapaa jännite -20 pakkasessa?

Tähän en ole löytänyt vastausta.
Ei ole tullut mitattua sillä tavalla koskaan;-)
Vaikka olen käsitellyt akkuja suurin osa elämää...
Auton tavallinen käytetty akku on täyteen ladatussa lepotilassa noin 12,5<->12,7V. AGM hivenen korkeampi, GEL samaten, Carbon myös
Mutta vajoaa hiljalleen siitä aika nopeasti
Eihän se mikään vaikea asia ole, uusi akku lataukseen viikko ja sen jälkeen pakastimeen viikoksi;-)

Kuitenkin fakta on että valmistajien käyrät pitää aika hyvin paikkansa kun alkaa kuormittaa akkua, autolehdet tekee vähän väliä uusien akkujen testejä ja siellä on joillakin akkuvalmistajilla ollut todella huonoja uutisia.
 

Hotzone

Member
Ei ole tullut mitattua sillä tavalla koskaan;-)
Vaikka olen käsitellyt akkuja suurin osa elämää...
Auton tavallinen käytetty akku on täyteen ladatussa lepotilassa noin 12,5<->12,7V. AGM hivenen korkeampi, GEL samaten, Carbon myös
Mutta vajoaa hiljalleen siitä aika nopeasti
Eihän se mikään vaikea asia ole, uusi akku lataukseen viikko ja sen jälkeen pakastimeen viikoksi;-)

Kuitenkin fakta on että valmistajien käyrät pitää aika hyvin paikkansa kun alkaa kuormittaa akkua, autolehdet tekee vähän väliä uusien akkujen testejä ja siellä on joillakin akkuvalmistajilla ollut todella huonoja uutisia.
Tämä täyden akun jännite 20 vs. -20 astetta (esimerkiksi) on asia mitä nuo valistajatkaan ei kerro. Kaippa se on vaan testattava itse.
Pieni VRLA akku täyteen. Pari päivää tasaantumista, mittaus sitten jääkaapin kautta pakkaseen viikoksi ja taas mittaus.
 
Ylös