Tämä täyden akun jännite 20 vs. -20 astetta (esimerkiksi) on asia mitä nuo valistajatkaan ei kerro. Kaippa se on vaan testattava itse.
Pieni VRLA akku täyteen. Pari päivää tasaantumista, mittaus sitten jääkaapin kautta pakkaseen viikoksi ja taas mittaus.
Tein uusvanhalle auton akulle kokeilun miten se reagoi syväjäähdytykseen
Ennen pakastimeen laittoa ladattu pari päivää automaattilaturilla ja testi seuraavana päivänä
Pakastimessa noin -24 C ja 3vrk jo liikaa, vaihtokehotus tuli
Pakastimesta mittaus samantien ja autotallin lattialle odottamaan lämpenemistä, pari päivää odotusta ja latausyritys joka kertoi että täynnä
Fakta on että pakkanen ei ole lyijyakullekaan mitenkään hyvä tapahtuma
Kun vielä yrittää ottaa akusta vielä yhtä kylmään automoottoriin käynnistysvirtaa niin seuraukset tiedetään
Lisään vielä kuva viimeisestä mittauksesta
Jännite ja muut arvot ovat taas nousseet lähes samaan tasoon ensimmäisen mittauksen kanssa