Aikaansaatu sähköpula ja sähkön korkea pörssihinta

Helkoo

Member
Nyt ei ymmärrä tätä pelottelua... Mitä olen seurannut, niin Viroon päin on mennyt jatkuvasti n. 1000 MW, ei sieltä mitään ole tullut. Ja Venäjältä tullut maksimissaan reilu 1400 MW.

Mekaniker

Well-known member
Nyt ei ymmärrä tätä pelottelua... Mitä olen seurannut, niin Viroon päin on mennyt jatkuvasti n. 1000 MW, ei sieltä mitään ole tullut. Ja Venäjältä tullut maksimissaan reilu 1400 MW.
Tuo riskianalyysi on ollut "tapetilla" jonkin aikaa, venäjä pahensi puheet entisestään
Ruotsi on tässä sopassa kokin apuri joka hämmentää asioita liikaa
Ne kun ei uskoneet että sulkemalla voimalaitoksia voi aikaansaada eteläruotsissa sähköpulaa;-) Ja se heiluttaa pohjoismaiden hinnoittelupohjaa + että norjalaiset myy mielummin sähköt britteihin, isommat rahat sieltä

Minä ainakin vahvistan omaa polttoainevarastointia= polttopuita ja brikettejä tilattu... Jos akuutti pula iskee niin: Mitä ei itse käytä toinen saa käyttää

Helkoo

Member
No juu ja kun tuulivoima siirtyy ulos Ruotsin hallinnasta
Mikä mahtaa olla Suomen tilanne? Kaipa nuo voivat myydä sähkönsä minne haluavat, voitot ainakin katoavat kauas pois.

Viimeksi muokattu:

Puuha

Well-known member
Niin, jos 2500 tuntia on sähköt pois tarkoittaa se käytännössä joka päiväistä 7 tunnin sähköttömyyttä. Ei tule tapahtumaan.

Tunnin parin sähköttömyys vuodessa on vielä uskottavaa johtuen sähkön saannista muttei nämä absurdi heitot.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Jokos se sähköpula loppu (kun seinään)? Mitäs siellä maailmalla on muuttunu?

Screenshot_2022-03-19-13-28-52-648_fi.fingrid.tuntihinta.jpg

kotte

Well-known member
Eikä tarvita enää sähköä lämmitykseen, kun ilma lämpenee. Sähköä on aina tuotettava juuri niin paljon kuin kuluu. Kun kulutus vähenee, sähköä riittää ja hinta halpenee. Kun pitää lämmittää ja se tehdään sähköllä, joko tarvitaan lisää tuotantoa (jota saadaan vain lisätuonnilla mikäli mahdollista, juoksuttamalla vettä varastoista, mikä on pois tulevasta kulutuksesta, tai polttamalla enemmän fossiilia yhteistuotannossa) tai sitten sähkön hintaa on nostettava niin paljon, että kulutus pakotetaan siihen, mitä on kulloinkin tarjolla.

Helkoo

Member
Suomi seuraa taas Baltian hintatasoa 250€, muualla pohjolassa n. 85 €
Ja hinta nousee, vaikkei Baltiakaan ole kiinnostunut ostamaan Suomesta.

Viimeksi muokattu: