2000l vesivaraajan lämmittäminen aurinkosähköllä

Savonius

Well-known member
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. Jos oletetaan että 500 litran varaajassa on parin kilon paine ja se täytetään neljä asteisella vedellä ja että varaajan vaipan  kautta karkaa 3Kwh vuorokaudessa niin kuinka monta päivää pitää auringon paistaa peräjälkeen että varaaja kiehuisi kun paneelit lämmittäisivät vettä 15Kwh päivässä.
Tohtori Dexter olkaa hyvä.
 

denzil dexter

Well-known member
Ei se ihan noin helppoa ole. Häviö voi olla 3 kWh vuorokaudessa, mutta se tarkoittaa tilannetta, jossa pata on esimerkiksi 55 astetta ja pannuhuone 20 astetta - lämpötilaero siis 35 astetta.

Jos sitten lähdetään keittämään pataa, lämpöhukka kasvaa jatkuvasti olettaen, ettei pannuhuone kuumene mukana. Kun lämpötilaero on 70 astetta (veden lämpö 90) häviääkin jo 6 kWh vuorokaudessa. Sitten kun pata on 120 astetta ja paine 1 bar, kiehuu vesi oikeasti.

Silloin lämpötilaero olisi 100 astetta ja laskennallinen häviö olisi 8.6 kWh vuorokaudessa. Lämpeneminen siis hidastuu jatkuvasti.

Ei se ole kyllä edes noin helppoa; pannuhuone kuumenee myös, mutta se kuinka paljon, on aikalailla herran hallussa.
 

denzil dexter

Well-known member
don sanoi:
Moro

Mites toi varaajan varoventtiilijuttu onkaan,tarvitseeko ja onko yleensä varoventtiili kun varaajahan on kytketty ihan suoraan kylmävesilinjaan ilman yksisuuntaventtiiliä eli linja on kylmälle tulopuolelle koko ajan auki ja laajeneva kuumavesi pääsee näinollen myös laajenemaan sinne mistä on tullutkin.

Ei sitä kuumaa vettä saisi vastakarvaan takaisin päästää, eikä se sinne pääsekään kuin väkisin. Välissä pitäisi siis olla takaiskuventtiili, ettei kuuma vesi lämmitä kylmävesipuolta (bakteeririski). Jos varaaja on 20 litraa, ei tuota ilmiötä juuri tapahdu (Bilteman mökkimallit), mutta isommissa kyllä. Senhän huomaa jos tuloputki alkaa kuumentua.

Isommissa varaajissa on sitten sisällä on kierukka, jossa kylmä käyttövesi lämpenee kuumaksi käyttövedeksi. Varaajassa on seisovaa kuumaa vettä, jota ei varsinkaan saa missään tapauksessa laskea vastakarvaan takaisinpäin, eikä pitäisi olla tarvettakaan. Laajeneminen hoidetaan paisuntasäiliölllä.
 

awillfor

New member
Tutuilla oli 5.25kW kytketty suoaraan 2000L varaajan ylävastukseen. Kiehui usein kesäisin.
Laitoin termari ohjaamaan DC-kontaktoria, ja vielä niin että kun varaaja on saavuttanut lämpöönsä niin kytkeytyy paneelit verkkoinvertterille.
Hvyin toimii.
 

rotzi

Well-known member
awillfor sanoi:
Tutuilla oli 5.25kW kytketty suoaraan 2000L varaajan ylävastukseen. Kiehui usein kesäisin.
Laitoin termari ohjaamaan DC-kontaktoria, ja vielä niin että kun varaaja on saavuttanut lämpöönsä niin kytkeytyy paneelit verkkoinvertterille.
Hvyin toimii.
Minkälainen DC kontaktori?
Puiden polttoa ilmeisesti vähentämässä, eikö ollut alavastusta jotta olis vaikka yöllä vaihtanut vastusta ylhäältä alas tai toisinpäin riippuen lämmöistä, tavallaan päivän max mahtuis kiehumatta ylävastukseen ja jos ei niin olis alavastus käytössä?
Tai 2xkontaktori ja keskellä päivää vaihtaa ylä>ala jos kerran siihen kykenevä kontaktori...
 

Savonius

Well-known member
awillfor sanoi:
Tutuilla oli 5.25kW kytketty suoaraan 2000L varaajan ylävastukseen. Kiehui usein kesäisin.
Laitoin termari ohjaamaan DC-kontaktoria, ja vielä niin että kun varaaja on saavuttanut lämpöönsä niin kytkeytyy paneelit verkkoinvertterille.
Hvyin toimii.

Jos tuo on oikeasti käytännössä toteutettavissa niin sehän on varsin erinomainen ratkaisu.
 

Mikkolan

Member
2000 l varaaja on siis "lämminvesivaraaja" eli max paine 1,5 bar. 500 l käyttövesivaraaja voi ola ns. manttelivaraaja, jossa max paine 10 bar.

1,5 bar kiehuu n. 120 C paikkeilla ja 10 bar kiehuu n. 180 C .

Kertauksen vuoksi:  1 m3 vettä lämpiää 1 asteella kun siihen tuupataan 1,1630 kWh energiaa.
 

savonhumu

Member
denzil dexter sanoi:
rotzi sanoi:
Saa siihen semmosen termostaatin että laskee kuumaa vettä viemäriin kun lämpö nousee liian korkeaksi.

Onko niitä ihan mekaanisia, eli samanlaisia kuin auton moottorissa? Aukeaa tietyssä lämpötilassa ilman sähköä tai internettiä? Toki se varmaan pitää asentaa eristeiden alle, että mittaa padan eikä pannuhuoneen lämpötilaa.

on

https://www.ahlsell.fi/34/lv/venttiilit/varoventtiilit/varoventtiilit-honeywell/3947001/

Mulla on tuommonen kuution pytyssä kiehumisenestona kun tasokeräimillä lämmitellään aurinkoiset ajat. termarisauva kävi suoraan varaajan lämpömittariyhteeseen.. Lämpötilaa mittaan muilla tavoin monista korkeuksista niin en tarviinut alkuperäistä mittaria enää mihinkään...
 

awillfor

New member
rotzi sanoi:
awillfor sanoi:
Tutuilla oli 5.25kW kytketty suoaraan 2000L varaajan ylävastukseen. Kiehui usein kesäisin.
Laitoin termari ohjaamaan DC-kontaktoria, ja vielä niin että kun varaaja on saavuttanut lämpöönsä niin kytkeytyy paneelit verkkoinvertterille.
Hvyin toimii.
Minkälainen DC kontaktori?
Puiden polttoa ilmeisesti vähentämässä, eikö ollut alavastusta jotta olis vaikka yöllä vaihtanut vastusta ylhäältä alas tai toisinpäin riippuen lämmöistä, tavallaan päivän max mahtuis kiehumatta ylävastukseen ja jos ei niin olis alavastus käytössä?
Tai 2xkontaktori ja keskellä päivää vaihtaa ylä>ala jos kerran siihen kykenevä kontaktori...

7 panelia sarjassa / "vaihe"
Kontaktori 2kpl ABB AF16-30-10-13 , 100-250V AC/DC

Sitten kun ohaa invertterille niin 14 panelia sarjassa toiselle MPPT trackerille, ja 7kpl toiselle. Syynä että en löytänyt yli 500VDC speksattu kontaktori...
ABB AF16-30-10-14 , 250-500V AC/DC


 

STP

Member
awillfor sanoi:
Sitten kun ohaa invertterille niin 14 panelia sarjassa toiselle MPPT trackerille, ja 7kpl toiselle. Syynä että en löytänyt yli 500VDC speksattu kontaktori...
ABB AF16-30-10-14 , 250-500V AC/DC

Hyvä että toimii. Ei vissiin häiritse asentajaa mitenkään että ko. kampe on speksattu 500VDC:n jännitteellä kokonaiselle 0.13A virralle. Saattaa jossain kohden jäädä käärmepesä sihisemään konnariin...

https://new.abb.com/products/1SBL177001R1410/af16-30-10-14-250-500v50-60hz-dc-contactor
Ja sieltä rullailee DC-13 kohdalle asti.
 

awillfor

New member
Hyvä että toimii. Ei vissiin häiritse asentajaa mitenkään että ko. kampe on speksattu 500VDC:n jännitteellä kokonaiselle 0.13A virralle. Saattaa jossain kohden jäädä käärmepesä sihisemään konnariin...

Ja sieltä rullailee DC-13 kohdalle asti.


Kyllä häiritsee... en ymmärrä miten en ole tota hoksannut.
Täytyy korjata. (Hyvin on muuten pelannut viime kesänä.)

Ehkä siihen voisi laittaa DC SSR:ät kytkemään paneelit pois silloin kun kuormaa ohjataan...? Tapahtuu ehkä kerran päivässä.
 

STP

Member
No näitähän varmasti sattuu, kun tehdään uusia juttuja.
SSR mahtaa olla tällä hetkellä kustannustehokkain tapa DC:n kanssa pelaamiseen. Muista katsoa sitten vaan tarpeeksi isoon jäähdytysripaan palikat kiinni, että eivät paista itseään hengiltä.

 

rane

New member
Tässäkohtaa on vedyllä täytetty rele paikallaan!

Nää Panasonicin AEP19024 kestää 1000V dc asti aurinkopaneelin virrat mut maksavat likemmäs parisataa kappale

Omronilta halvempi G9EJ-1-E mut vain 400V asti
 

rettee

New member
Terve, ja kiitos kaikille vastauksista. Eli ei löydy kovin järkevää ratkaisua asiaan ainakaan sillä tavalla että saataisiin tähän jonkinlainen termostaatti-kontaktori varmennus ettei keitä.

Otan toisen tulokulman aiheeseen ja avaan uuden ketjun.
 
Ylös