Kootut avaimet käteen -tarjoukset

LauriH

Member
Täällä on ahkerasti kulkenut aurinkopaneelijärjestelmien kauppiaita, joiden kanssa on toki mukava aina jutella aiheesta. Vielä en ole sortunut mitään ostamaan, mutta jos ei muuta niin tässä on kertynyt jonkinlainen kokoelma tarjouksia, jotka nyt iloksenne jaan täällä. Nämä annettu tosiaan loivaan aaltopeltikattoiseen, 1-kerroksiseen sähkölämmitteiseen omakotitaloon, vuosikulutus 17-23 kWh. Kaikkiin tarjouksiin sisältyy kaikki asennuksiin tarvittavat härpäkkeet. Lämminvesivaraajana 6kw:n vastuksella oleva Jäspi VLM 500 S.
Firmojen nimet jätettäköön toistaiseksi mainitsematta. Mitäpä veikkaisitte, saisiko parempia kyselemällä? :)

1. (Vuoden takaa)
Paneelit (saksalaisia) 22*300W = 6,6 kWp
(8 paneelia länteen, 14 etelään).
Invertteri: Fronius Symo 6.0-M
Hinta: 12360€
Työn osuus 3400€
KTV: 1700€
Reaalihinta: 10660€
Hinta/W: 1,6€/W
Muuta: Vuosituotoksi lupailtiin 6200-7000 kWh... Oman käytön optimointi taisi olla kellokytkimen asennus lämminvesivaraajaan (tästä ei mainintaa sopimuksessa).
Hinta tippui perinteisellä puhelinsoitolla reilusti alkuperäisestä ehdotuksesta (esittelykohde)

2. Tältä kesältä
Paneelit (Amerisolar): 18*310W= 5,580kWp
8 paneelia itään, 10 etelään
Invertteri 4.0kW (Huawei)
Smart meter
My Energy Eddi + tarvittavat ohjausjärjestelmät (Ylimääräisen tuoton ohjaamiseen lämminvesivaraajaan)
Hinta: 10590€
Työn
Kotitalousvähennys 1188€
Reaalihinta: 9402€
Hinta/w: 1,685 €/W
Muuta: Myyjä ei painostanut allekirjoittamaan sopimusta välittömästi, eikä antanut tiukkaa aikataulua tarjouksen voimassaoloon, laski tarjouksen suoraan halvimman vaihtoehdon mukaan ilman soittelua ”pomolle”.

3. Tältä kesältä
Paneelit (solitek): 10*310W=3,1kWp
Pyynnöstäni tarjous tehtiin pienestä järjestelmästä. Ehdotettiin myös half-cut -paneeleita ja tuoton optimoijien asennusta varjostuksista mahdollisesti kärsiviin paneeleihin.
Invertteri: SMA
Hinta: 8400€
Työn osuus: 4620€
Kotitalousvähennys: 1848€
Reaalihinta: 6552€
Hinta/w: 2,114 €/w
Muuta: hankintaan olisi saanut korottoman rahoituksen allekirjoittamalla sopimuksen heti. Oman käytön optimointi olisi tehty ohjaamalla tuotto oletusarvoisesti ensin varaajaan ja muuhun kulutukseen vasta sen lämmettyä riittävästi.

Tämän lisäksi on käynyt pari myyjää, jotka eivät tarjousta tehneet kun tein riittävän selväksi, etten tällä hetkellä ole paneeleja hankkimassa. Mutta päivitellään lisää tarjouksia kun tänne taas myyjiä paikalle uskaltautuu. Kertokaahan muutkin, millaisia tarjouksia olette saaneet?
 
Viimeksi muokattu:

LauriH

Member
Työn osuus 3400 euroa... Se on sitten 100 euroa per ruuvi. Vai sisältyykö tuohon jotain kaapelinkaivuita tai ylimääräisiä sähköasennuksia?

Eipä muuta ylimääräistä kuin myyjän provisio ja omistajien hyvät tuotot :) kyllähän tuossa varmasti näkyy se, että hintaa on hilattu ylöspäin kotitalousvähennyksellä vivuttaen. Ja jos hinta tuntuu kalliilta, niin myyjän selitys sille on toki, että laatu maksaa ja mistään et saa näin laadukasta settiä halvemmalla asennettuna!

Kolmannen tarjouksen esittäjä muuten sanoi suoraan, että heidän asennuksissa on työn osuuden suuruus kokonaisuudesta aina vakio, muistaakseni 55%.

... tarvittavan asennustyön määrää ja sen hinnoittelua on muuten maallikon aika vaikea arvioida. Mikä olisi mielestäsi kohtuullinen hinta tuollaisen järjestelmän asennukselle?

Muuten, kun puhuin eräälle myyjälle mahdollisesta aikomuksestani laitella itse paneelit katolle ja teettää vain sähkötyöt ulkopuolisella, niin hän vakuutteli kovasti sitä, että paneelien laittaminen katolle on se halvin osuus hommasta, järjestelmän asennus (=ilmeisesti sähkötyöt) on se mikä maksaa. Itse olisin ehkä eri mieltä asiasta, mun mielikuvissa työintensiivisin osuus on nimenomaan se telineiden asennus ja paneelien roudaus katolle ja kiinnitys? Vai olenko tässä ihan väärässä?
 

don

Active member
Moro


Mun mielestäni tosin vain yhden 12 kennoisen järjestelmän tiilikatolle asentaneena juurikin se kiinnikkeiden asentaminen on se aikaavievin osa koko järjestelmän asennuksesta.Kun kiinnityskiskot on asenettu niin paneeleiden nostamisessa ja asentamisessa ei kauvaa mene,mulla oli kaks kaveria auttamassa kun ne paneelit asennettiin niin kävi helposti ei tarvinnut ravata ylös alas katolta,kahteenpekkaankin homma tietysti onnistuu,yksin jo vaikeammin.Sähkäriltä piuhojen yhdistämiseen taisi lähes vartti mennä kun olin invertterin jo valmiiksi asentanut ja osan johdotuksista.
Olisiko koko hommassa vanhalta mieheltä mennyt hitaasti ja ensimmäistä kertaa tehtynä ehkä seitsemän kahdeksan tuntia,luulen että asentajat joita luultavasti on kaksi kun näitä järjestelmiä asentavat menee tällaisessa 12 paneelisessa ehkä kolme neljä tuntia kun ovat hyvin treenanneet ja tietävät komman jujun.
Onhan toi 3400 € työn osuutena paljon vaikkakin siitä sen kotitalousvähennyksen saakin ja varmasti se kotitalousvähennys vaikuttaa korottavasti asennus hintoihin,näyttäisi että asennettuna järjestelmät maksavat vähintään 1,6-2,2 kertaisesti mitä vastaava tulee itse asennettuna maksamaan.
Silloin kun mennään isoihin yli 25 kW:n järjestelmiin niin asennettuna hinnat tippuvat alle 1 €/W joten on näissä hinnoissa aika hyvin katetta tosin avaimet käteen hinnalla et itse joudu tekemään mitään mutta itse asentaen joudut esim. hakemaan systeemin ja hankkimaan ellet jo aiemmin omista tarvittavat työkalut ym.
 

denzil dexter

Well-known member
Paneeliston asentaminen katolle vie noin päivän, jolle ajalle voi sitten yrittää keksiä hinnan. Joissain tapauksissa tarvitaan henkilönostin; sellaisen vuokraaminen maksaa 200-400 euroa.
Sähkötyöt käsittävät lähinnä invertterin asennuksen ja liitännän verkkoon. Jos kaapelointi paneeleilta invertterille ei vaadi kaivutöitä tai pylväiden pystytystä, se on aivan normaali putken veto johon menee 1-2 tuntia. Kokonaisuutena on hankala mitenkään perustella yli 8-10 tunnin veloitusta sähkötöiden osuudesta.
Lisäksi oppimiskäyrä asennuksissa on hyvin jyrkkä. Ensimmäistä voi joutua turoamaan sen 2 päivää, mutta toiseen ei voi yli päivää mennä, kun ei tarvitse manuaalien lukuhetkiin ja muuhun pähkäilemiseen käyttää aikaa.
Suurin piirtein järkevä hinta järjestelmän asennukselle kokonaisuutena olisi esimerkiksi 1000 euroa + paneelien määrä x 30. Jos asennat 10 paneelia, asennus maksaisi 1300 euroa, jos asennat 20 kpl, se maksaisi 1600 euroa jne... Jos asennusta ei voi toteuttaa kattorakenteita rikkomatta standardikiinnikkeillä, tai jos joutuu katon alle virittelemään tukirakenteita, silloin tulee hiukan lisätunteja.
 

Alppa

Member
10 paneelia huopakatolle ja kattoläpivientien teko+ kaikki sähköt vei viimeksi aikaa 14h sisältäen kolme kahvitaukoa ja kaksi lämmintä ruokaa sekä 160km ajomatkaa.
 

LauriH

Member
10 paneelia huopakatolle ja kattoläpivientien teko+ kaikki sähköt vei viimeksi aikaa 14h sisältäen kolme kahvitaukoa ja kaksi lämmintä ruokaa sekä 160km ajomatkaa.
Kyllä tuossa ihan hyville tuntipalkoille pääsee noilla spekseillä kun kehtaa vain pyytää?

Edit. Lisäsin noihin kahteen muuhunkin työn osuuden valmiiksi lasketun KTV:n ylle.
 
Viimeksi muokattu:

Alppa

Member
Jotkut kehtaa pyytää mutta itse tein tuntitöinä niin asiakkaan tma ei karkaa älyttömän kauaksi.
Täytyyhän toki firmojen rahaakin tehdä tällä hommalla mutta joku järki pitäisi olla kun parhaimmillaan 20 paneelin asennuksesta pyydetään 7000€ :D
 

råtta

New member
Muutamia tarjouksia olen pyytänyt 9000kWh vuosikulutuksella 2 kerroksiseen okt taloon Turun seudulla tiilikatolle. Kaikki avaimet käteen, eli mm. ilmoitukset kuntaan ja Carunalle jne. Moni pelaa tuolla KTV:llä ja eräs myyjä sanoi suoraan että heidän hinnassa on aina 50% työnosuutta, koska se on heille ilmoitettu maksimi. Paikan päälle noista ilmestyi 2, toiset 2 uskaltavat tarjota näkemättä kohdetta ja (1 ei ole tarjonnut ollenkaan ) 1 kk myöhässä ja 1 ei toimi Turun alueella tällä hetkellä.
Tämä on lopullinen valinta
paneelien määrä10
10​
10​
7​
12​
10
paneelityyppiSuntech STP300-60
Suntech STP315S-20​
GEF-310-P60AmeriSolar 330PV 340Wp JA-Solar
Half-cut, polykideHalf-cut, monokide??HalfCutjoku älymonokide
teho [kWp]3
3,15​
3,1​
2,31​
3,8​
3,4
tehontuottotakuu2525 vuotta25 vuotta25 vuotta
invertteriFroniusGoodweFroniusFroniusFronius
Symo 3.7-3-SGW4K-DTSymo 3.0-3SSymo 3.0-3SSymo 3.7-3S
nettiseurantadatakortti Solar WebWiFiGEF omaomaEI ole
asennus [€]2600
2600​
1850​
2000​
4945​
kt-vähennys [€]1040
1040​
740​
800​
1978​
paneelitakuu1212 vuotta12 vuotta11 vuotta
kiinnitysjärjestelmä1212 vuotta30 vuotta
invertteri55 vuotta5 vuotta
Hinta5310
5310​
4950​
5600​
9890​
6238
KTV huomioitu4270
4270​
4210​
4800​
7912​
5239,92
Itse olen tietysti kääntymässä jomman kumman halvimman puoleen. Erona oikeastaan invertterin valmistaja. Itse olisin kallistumassa Froniuksen invertteriin. Goodwe lienee harvinaisempi. Kommentteja!!
 
Viimeksi muokattu:

don

Active member
Moro

Tietämättä myöskään tuostä Goodwe invertteristä silti valitsisin ton halvimman mutta ainakin parilla ellei neljällä lisäpaneelilla ja tinkisin myös puolet asennuksen osuudeksi.Kysy vielä paneelien merkki ja onko yksi vai monikide vai onko sillä merkitystä.

Järjestelmien hinnat ovat edelleen laskeneet,mielestäni tämä halvin on halpa kun kyseessä on tiilikatto,tuo kallein on jo kallis tosin vaikka viime vuoden hinnaston mukaan ihan normaalihintainen,vaikuttaako tämä syyspuoli hintoihin,jos vaikuttaa niin tämähän on hyvä hankinta-aika.
 

Fronius

New member
Itsellä 2 järjestelmää eri paikoissa ja itse lähes yksin laitettuna. Vaimo auttoi tekemällä lounaat. Ensin laitoin peltikatolle 12 x 275w + Symo 3. Aikaa meni 10h, sähkäri kävi kytkemässä tauluun 1h. Toinen järjestelmä tiilikatto 16 x 330w, aikaa en tarkkaa katsonut mutta viikonloppuna sain valmiiksi ja sähkäri kävi taas viettämässä tunnin meillä.
 

råtta

New member
Yläpuoleisen taulukon mukaisen järjestelmä on lopullinen valinta. Tulevat asentamaan viikolla 37-38. Loppu on sitten auringon mukaan elämistä (sähkön kuluttamista).
 

råtta

New member
paneelien määrä10
paneelityyppiSuntech STP300-60
Half-cut, polykide
teho [kWp]3
tehontuottotakuu25
invertteriFronius
Symo 3.7-3-S
nettiseurantadatakortti Solar Web
asennus [€]2600
kt-vähennys [€]1040
paneelitakuu12
kiinnitysjärjestelmä12
invertteri5
Hinta5310
KTV huomioitu4270
Siis tuollainen
 

råtta

New member
Nyt viimeinenkin tarjoaja heräsi, reilu kuukausi tarjouspyynnön jälkeen. Lisäsin sen tuohon aikaisempaan taulukkoon. Tarjouksen lähettäneet on Solar Age, Helen, Lohjan sähköpalvelu Laakko, Freebo ja Finnwind. Spinea ei toimita Turun seudulla.

Finnwindin tarjoukseen lopulta päädyin ja Lempäälästä tulevat asentamaan perjantaina. Toivottavasti 🌞 paistaa vielä tänä vuonna.
 

eros

Member
Onko kukaan törmännyt firmaan joka tekee pelkkiä asennuksia? Ts. jos asiakas hommaa itse tarvittavat osat, niin mihin hintaan saa firman joka hilaa ne katolle, tms ja tuo tarvittavat kiinnitysvermeet? Vihjeitä mistä saisi edullisimmat kiinnitysvermeet hankittua?

Entä sähkötöiden osuus, mihinköhän hintaan tauluun saa 63A töpselin ja siihen turvakytkimen? Ts. jos invertterissä on pistoke valmiina, niin sen perään saa itse tehdä sähkötöitä, eli kytkeä panelien MC4 liittimet kiinni. Töpselillä varustettu invertteri on myös helpompi vaihtaa /huoltaa (tuuletin) kun kiinteästi johdotettu..
Tässä on siis kyseessä 102-104kpl 2x0.92m panelia, piuhat ja 40kw invertteri setti, joita olisi tarkoitus tuoda maahan, mikäli löytyy tarpeeksi kiinostuneita. 40kw setille on kaavailtu hintaa 13666eur (24%).

T:Eerin
 

maanma

energiaonnellinen
63A jos meinaa työntää verkkoon niin liittymä pitää olla sille mitoitettu myös pääsulakkeiden osalta.
Jännitetyön volttirajat on aika alhaiset ja arvioin päättelysi asennusoikeuksita perustuvan puutteelliseen selvitystyöhön.
 
Viimeksi muokattu:

eros

Member
63A jos meinaa työntää verkkoon niin liittymä pitää olla sille mitoitettu myös pääsulakkeiden osalta.
Jännitetyön volttirajat on aika alhaiset ja arvioin päättelysi

63A pääsulake on aika yleinen ja sellaisen saa korottaa aika moneen liittymään. BG40KTR invertterin tehon voi myös säätää 1-100% välillä ja siten sovittaa pienemmillekin pääsulakkeille. 20kw ja 40kw invertterin hintaero näyttää olevan senverta pieni, että en taida 20kw invertteriä lainkaan tuoda maahan. Puolikkaaseen settiin 40kw invertteri. On ainakin helppo sitten suurennella, kun ei mene invertteri heti vaihtoon. 10kw invertteri olisi senverta edullisempi, että sen pohjalle voisi ehkä tehdä "mikrosetin".

Jännitetöitä en ole kehottanut tekemään. MC4 liittimet piuhoihin ja yhdistelee vasta kun piuhat ovat valmiita. Panelien kytkennän voi myös tehdä pimeään aikaan, jolloin virrat/jännitteet ovat matalempia. On hengenvaarallista yhdistää piuha paneleihin ja sitten sorvata piuhan toiseen päähän liitintä..
17panelia *50v = 850v tyhjäkäyntijännite. Sellaisen kanssa pitää olla varovainen. Mutta jos haluaa säästää/tehdä panelien kytkennät itse, niin töpselillä varustettuun laitteeseen saa tehdä omia kytkentöjä. Luultavasti myöskin ilman syöttöä/lähtöä olevaan laitteeseen saa tehdä itse kytkentöjä, eli ilman verkkoa olevaan invertteriin voi itse yhdistellä panelit ja tilata sähkömiehen vain kytkemään invertteri verkkoon.
Mutta jos on yhtään epävarma, niin sähköalan ammattilaiset kannattaa tilata tekemään kaikki sähkötyöt.

Mut nää menee offtopic, kuuluisi enemmän taloudellinen kannattavuus säikeeseen. Tänne haeskelin urakoitsijalistaa jotka tekisi asiakkaan tarvikkeista asennuksia, eli liki avaimet käteen hommelia.

T:Eerin
 

LauriH

Member
Nyt sattui Facebookin kautta silmiin yllättävänkin hyvä Lumoenergian tarjouskampanja, ainakin verrattuna noihin aiemmin mulle tarjottuihin systeemeihin. Ei tuota tosin mun alueelle ole edes saatavilla, mikä pistää vähän ihmetyttämään, miksi mainos mulle sitten näkyi, mut joka tapauksessa.

Laitan tähän vain itelleni ylös pääkohdat, työn osuutta noihin ei ole eritelty ja GEF-kulutuksenohjaus on saatavilla, mutta ilmeisesti mainitsemattoman suuruisesta lisämaksusta. Laskin itse hinnan/kWp ennen kotitalousvähennystä, koska tätä tietoa ei ollut saatavilla.


S-paketti
  • 12 paneelia
  • Nimellisteho: 3,72 kWp
  • Pinta-ala 20 m²
  • Hinta: 5 800 €
  • Hinta/kWp: 1,56
M-paketti
  • 16 paneelia
  • Nimellisteho: 4,96 kWp
  • Pinta-ala 26 m²
  • Hinta: 6 900 €
  • Hinta/kWp: 1,39
L-paketti
  • 20 paneelia
  • Nimellisteho: 6,20 kWp
  • Pinta-ala 33 m²
  • Hinta: 8 000 €
  • Hinta/kWp: 1,29
XL-paketti
  • 24 paneelia
  • Nimelliseho: 7,44 kWp
  • Pinta-ala 39 m²
  • Hinta: 9 400 €
  • Hinta/kWp: 1,26
 
Ylös