Kootut avaimet käteen -tarjoukset

LauriH

Member
Täällä on ahkerasti kulkenut aurinkopaneelijärjestelmien kauppiaita, joiden kanssa on toki mukava aina jutella aiheesta. Vielä en ole sortunut mitään ostamaan, mutta jos ei muuta niin tässä on kertynyt jonkinlainen kokoelma tarjouksia, jotka nyt iloksenne jaan täällä. Nämä annettu tosiaan loivaan aaltopeltikattoiseen, 1-kerroksiseen sähkölämmitteiseen omakotitaloon, vuosikulutus 17-23 kWh. Kaikkiin tarjouksiin sisältyy kaikki asennuksiin tarvittavat härpäkkeet. Lämminvesivaraajana 6kw:n vastuksella oleva Jäspi VLM 500 S.
Firmojen nimet jätettäköön toistaiseksi mainitsematta. Mitäpä veikkaisitte, saisiko parempia kyselemällä? :)

1. (Vuoden takaa)
Paneelit (saksalaisia) 22*300W = 6,6 kWp
(8 paneelia länteen, 14 etelään).
Invertteri: Fronius Symo 6.0-M
Hinta: 12360€
Työn osuus 3400€
KTV: 1700€
Reaalihinta: 10660€
Hinta/W: 1,6€/W
Muuta: Vuosituotoksi lupailtiin 6200-7000 kWh... Oman käytön optimointi taisi olla kellokytkimen asennus lämminvesivaraajaan (tästä ei mainintaa sopimuksessa).
Hinta tippui perinteisellä puhelinsoitolla reilusti alkuperäisestä ehdotuksesta (esittelykohde)

2. Tältä kesältä
Paneelit (Amerisolar): 18*310W= 5,580kWp
8 paneelia itään, 10 etelään
Invertteri 4.0kW (Huawei)
Smart meter
My Energy Eddi + tarvittavat ohjausjärjestelmät (Ylimääräisen tuoton ohjaamiseen lämminvesivaraajaan)
Hinta: 10590€
Työn
Kotitalousvähennys 1188€
Reaalihinta: 9402€
Hinta/w: 1,685 €/W
Muuta: Myyjä ei painostanut allekirjoittamaan sopimusta välittömästi, eikä antanut tiukkaa aikataulua tarjouksen voimassaoloon, laski tarjouksen suoraan halvimman vaihtoehdon mukaan ilman soittelua ”pomolle”.

3. Tältä kesältä
Paneelit (solitek): 10*310W=3,1kWp
Pyynnöstäni tarjous tehtiin pienestä järjestelmästä. Ehdotettiin myös half-cut -paneeleita ja tuoton optimoijien asennusta varjostuksista mahdollisesti kärsiviin paneeleihin.
Invertteri: SMA
Hinta: 8400€
Työn osuus: 4620€
Kotitalousvähennys: 1848€
Reaalihinta: 6552€
Hinta/w: 2,114 €/w
Muuta: hankintaan olisi saanut korottoman rahoituksen allekirjoittamalla sopimuksen heti. Oman käytön optimointi olisi tehty ohjaamalla tuotto oletusarvoisesti ensin varaajaan ja muuhun kulutukseen vasta sen lämmettyä riittävästi.

Tämän lisäksi on käynyt pari myyjää, jotka eivät tarjousta tehneet kun tein riittävän selväksi, etten tällä hetkellä ole paneeleja hankkimassa. Mutta päivitellään lisää tarjouksia kun tänne taas myyjiä paikalle uskaltautuu. Kertokaahan muutkin, millaisia tarjouksia olette saaneet?

Viimeksi muokattu:

denzil dexter

Active member
Työn osuus 3400 euroa... Se on sitten 100 euroa per ruuvi. Vai sisältyykö tuohon jotain kaapelinkaivuita tai ylimääräisiä sähköasennuksia?

LauriH

Member
Työn osuus 3400 euroa... Se on sitten 100 euroa per ruuvi. Vai sisältyykö tuohon jotain kaapelinkaivuita tai ylimääräisiä sähköasennuksia?
Eipä muuta ylimääräistä kuin myyjän provisio ja omistajien hyvät tuotot :) kyllähän tuossa varmasti näkyy se, että hintaa on hilattu ylöspäin kotitalousvähennyksellä vivuttaen. Ja jos hinta tuntuu kalliilta, niin myyjän selitys sille on toki, että laatu maksaa ja mistään et saa näin laadukasta settiä halvemmalla asennettuna!

Kolmannen tarjouksen esittäjä muuten sanoi suoraan, että heidän asennuksissa on työn osuuden suuruus kokonaisuudesta aina vakio, muistaakseni 55%.

... tarvittavan asennustyön määrää ja sen hinnoittelua on muuten maallikon aika vaikea arvioida. Mikä olisi mielestäsi kohtuullinen hinta tuollaisen järjestelmän asennukselle?

Muuten, kun puhuin eräälle myyjälle mahdollisesta aikomuksestani laitella itse paneelit katolle ja teettää vain sähkötyöt ulkopuolisella, niin hän vakuutteli kovasti sitä, että paneelien laittaminen katolle on se halvin osuus hommasta, järjestelmän asennus (=ilmeisesti sähkötyöt) on se mikä maksaa. Itse olisin ehkä eri mieltä asiasta, mun mielikuvissa työintensiivisin osuus on nimenomaan se telineiden asennus ja paneelien roudaus katolle ja kiinnitys? Vai olenko tässä ihan väärässä?

don

Member
Moro

Mun mielestäni tosin vain yhden 12 kennoisen järjestelmän tiilikatolle asentaneena juurikin se kiinnikkeiden asentaminen on se aikaavievin osa koko järjestelmän asennuksesta.Kun kiinnityskiskot on asenettu niin paneeleiden nostamisessa ja asentamisessa ei kauvaa mene,mulla oli kaks kaveria auttamassa kun ne paneelit asennettiin niin kävi helposti ei tarvinnut ravata ylös alas katolta,kahteenpekkaankin homma tietysti onnistuu,yksin jo vaikeammin.Sähkäriltä piuhojen yhdistämiseen taisi lähes vartti mennä kun olin invertterin jo valmiiksi asentanut ja osan johdotuksista.
Olisiko koko hommassa vanhalta mieheltä mennyt hitaasti ja ensimmäistä kertaa tehtynä ehkä seitsemän kahdeksan tuntia,luulen että asentajat joita luultavasti on kaksi kun näitä järjestelmiä asentavat menee tällaisessa 12 paneelisessa ehkä kolme neljä tuntia kun ovat hyvin treenanneet ja tietävät komman jujun.
Onhan toi 3400 € työn osuutena paljon vaikkakin siitä sen kotitalousvähennyksen saakin ja varmasti se kotitalousvähennys vaikuttaa korottavasti asennus hintoihin,näyttäisi että asennettuna järjestelmät maksavat vähintään 1,6-2,2 kertaisesti mitä vastaava tulee itse asennettuna maksamaan.
Silloin kun mennään isoihin yli 25 kW:n järjestelmiin niin asennettuna hinnat tippuvat alle 1 €/W joten on näissä hinnoissa aika hyvin katetta tosin avaimet käteen hinnalla et itse joudu tekemään mitään mutta itse asentaen joudut esim. hakemaan systeemin ja hankkimaan ellet jo aiemmin omista tarvittavat työkalut ym.

denzil dexter

Active member
Paneeliston asentaminen katolle vie noin päivän, jolle ajalle voi sitten yrittää keksiä hinnan. Joissain tapauksissa tarvitaan henkilönostin; sellaisen vuokraaminen maksaa 200-400 euroa.
Sähkötyöt käsittävät lähinnä invertterin asennuksen ja liitännän verkkoon. Jos kaapelointi paneeleilta invertterille ei vaadi kaivutöitä tai pylväiden pystytystä, se on aivan normaali putken veto johon menee 1-2 tuntia. Kokonaisuutena on hankala mitenkään perustella yli 8-10 tunnin veloitusta sähkötöiden osuudesta.
Lisäksi oppimiskäyrä asennuksissa on hyvin jyrkkä. Ensimmäistä voi joutua turoamaan sen 2 päivää, mutta toiseen ei voi yli päivää mennä, kun ei tarvitse manuaalien lukuhetkiin ja muuhun pähkäilemiseen käyttää aikaa.
Suurin piirtein järkevä hinta järjestelmän asennukselle kokonaisuutena olisi esimerkiksi 1000 euroa + paneelien määrä x 30. Jos asennat 10 paneelia, asennus maksaisi 1300 euroa, jos asennat 20 kpl, se maksaisi 1600 euroa jne... Jos asennusta ei voi toteuttaa kattorakenteita rikkomatta standardikiinnikkeillä, tai jos joutuu katon alle virittelemään tukirakenteita, silloin tulee hiukan lisätunteja.

Alppa

New member
10 paneelia huopakatolle ja kattoläpivientien teko+ kaikki sähköt vei viimeksi aikaa 14h sisältäen kolme kahvitaukoa ja kaksi lämmintä ruokaa sekä 160km ajomatkaa.

LauriH

Member
10 paneelia huopakatolle ja kattoläpivientien teko+ kaikki sähköt vei viimeksi aikaa 14h sisältäen kolme kahvitaukoa ja kaksi lämmintä ruokaa sekä 160km ajomatkaa.
Kyllä tuossa ihan hyville tuntipalkoille pääsee noilla spekseillä kun kehtaa vain pyytää?

Edit. Lisäsin noihin kahteen muuhunkin työn osuuden valmiiksi lasketun KTV:n ylle.

Viimeksi muokattu:

Alppa

New member
Jotkut kehtaa pyytää mutta itse tein tuntitöinä niin asiakkaan tma ei karkaa älyttömän kauaksi.
Täytyyhän toki firmojen rahaakin tehdä tällä hommalla mutta joku järki pitäisi olla kun parhaimmillaan 20 paneelin asennuksesta pyydetään 7000€ :D

råtta

New member
Muutamia tarjouksia olen pyytänyt 9000kWh vuosikulutuksella 2 kerroksiseen okt taloon Turun seudulla tiilikatolle. Kaikki avaimet käteen, eli mm. ilmoitukset kuntaan ja Carunalle jne. Moni pelaa tuolla KTV:llä ja eräs myyjä sanoi suoraan että heidän hinnassa on aina 50% työnosuutta, koska se on heille ilmoitettu maksimi. Paikan päälle noista ilmestyi 2, toiset 2 uskaltavat tarjota näkemättä kohdetta ja 1 ei ole tarjonnut ollenkaan ja 1 ei toimi Turun alueella tällä hetkellä.
paneelien määrä
10​
10​
7​
12​
paneelityyppi
Suntech STP315S-20​
GEF-310-P60AmeriSolar 330
HC??HCjoku äly
teho [kWp]
3,15​
3,1​
2,31​
3,8​
tehontuottotakuu25 vuotta25 vuotta25 vuotta
invertteriGoodweFroniusFronius
GW4K-DTSymo 3.0-3SSymo 3.0-3S
nettiseurantaWiFiGEF omaomaEI ole
asennus [€]
2600​
1850​
2000​
4945​
kt-vähennys [€]
1040​
740​
800​
1978​
paneelitakuu12 vuotta12 vuotta11 vuotta
kiinnitysjärjestelmä12 vuotta30 vuotta
invertteri5 vuotta5 vuotta
Hinta
5310​
4950​
5600​
9890​
KTV huomioitu
4270​
4210​
4800​
7912​
Itse olen tietysti kääntymässä jomman kumman halvimman puoleen. Erona oikeastaan invertterin valmistaja. Itse olisin kallistumassa Froniuksen invertteriin. Goodwe lienee harvinaisempi. Kommentteja!!

Viimeksi muokattu:

don

Member
Moro

Tietämättä myöskään tuostä Goodwe invertteristä silti valitsisin ton halvimman mutta ainakin parilla ellei neljällä lisäpaneelilla ja tinkisin myös puolet asennuksen osuudeksi.Kysy vielä paneelien merkki ja onko yksi vai monikide vai onko sillä merkitystä.

Järjestelmien hinnat ovat edelleen laskeneet,mielestäni tämä halvin on halpa kun kyseessä on tiilikatto,tuo kallein on jo kallis tosin vaikka viime vuoden hinnaston mukaan ihan normaalihintainen,vaikuttaako tämä syyspuoli hintoihin,jos vaikuttaa niin tämähän on hyvä hankinta-aika.