ilmainen on ilmaista sanoi:Itse olen pähkäillyt asiaa ja pyöritellyt mlp:n toimintaperiaatetta ja minun äly pysähtyy tuohon höyrystimeen, miten siinä käy kun keruunesteen lämpötila on 30astetta??
Onko olemassa joku tietty lämpötila missä höyrystin vielä toimii vai pitääkö mlp:tä "ruokkia" sopivan lämpöisellä keruunesteellä säätöventtiilillä? niin sanottu menoveden lämpötila?? Miten mlp:n hyötysuhde käyttäytyy keruunesteen ollessa lämpimämpää? Luulis ainakin kompuran pääsevän vähemmällä työllä??
Tosiaan pilp tekee käyttövettä (noin 50astetta) 30asteesta! Millähän tavalla se toimii????
Löytyskö keltään ajatuksia tai ideoita asian suhteen...
Tyypillisesti maalämpöpumppujen suurin sallittu keruuliuoksen paluulämpötila on n. 20 astetta tai alempi. Jos liuos on lämpimämpää, pumppu pysähtyy suojalaitteiden ansiosta. Muussa tapauksessa moottorin käämit ylikuumenisivat ja kompressorin moottori tuhoutuisi. Kompressori näet ottaa verkosta sitä enemmän sähköä, mitä lämpimämpää keruuliuos on, tosin tuotto- ja tuottosuhdekin periaatteessa paranevat kompressorin laukeamispisteeseen asti.
PILP ei käyttäydy ollenkaan toisin, eli poistohan on rajoitettu, mistä syystä höyrystimen tehollinen lämpötila voi olla luokkaa 10...15 astetta, vaikka poistoilma olisikin hieman 30 asteen yläpuolella.