Tuuligeneraattorin vastuksen kytkentä

KHa

New member
Olen asentanut 500/12V tuuligeneraattorin ja siihen kuuluvan tuulikontrolloijan (low wind speed boost):
Rated voltage: 12V24V (auto)
Charging mode: MPPT
Protection grade: IP67
Standby current: 3.6 mA
Rated current: 30 A
Olen johdottanut lämmityskattilan kyljessä olevaan vastukseen (12V/600W) plusjohdon vastuksen plussaan ja miinusjohdon miinukseen suoraan ilman välissä olevaa akkua. Tuulimyllystä tulee 3 johdossa vaihtovirta säätimeen ja 2 johdossa lähtee tasavirtana ulos, jotka kytketty vastukseen em. tavalla.
Ei syty säätimeen Charge-valo eikä vastus lämpene. Missä vika ?
 

vesioinas

Active member
Kontrolleri ei taida toimia ilman akkua. Myöskään suora kytkentä vastukseen ei toimi, koska käynnistysmomentti on todennäköisesti liikaa. Kytkennässä pitäisi olla akun lisäksi riittävän järeä jänniteohjattu rele, joka pätkii virtaa vastukseen akun napajännitteen mukaan. Muuten akku purkautuu samantien tyhjäksi. Esim. jotakin tämäntyyppistä, mutta vielä isommalle DC-virralle.

Tässä hyvä video malliksi

Haittapuolena on se, että ko. releet kuluttavat jatkuvasti jonkin verran virtaa (ts. purkavat akkua) tyynelläkin säällä. Tavallinen SSR ei kuluta, mutta toi jänniteohjattu kyllä.

Kokonaan toinen ongelma on se, että 12V on mielestäni aivan liian pieni jännite 600W teholle. Kuparia täytyy olla melkoisesti, että kestää 50A virtaa. Myös akun pitäisi pystyä samaan.

Mun 600W tuulivoimalaan on tulossa pienehkö 12V 20Ah LFP-akku ja lähtöteho on jotakin 80..180W väliltä. Muuten kytkentä on suunnilleen samantyyppinen. Yksinkertainen kaaviokuva näkyy tässä:
 
Viimeksi muokattu:

don

Active member
Moro

Ei maksa vaivaa kokeilla ilman mitään säätimiä,kytke suoraan vastukselle jos vastus on mitoitettu oikeaksi pitäisi pelittää kyllä.
Itsellä menee suoraan vastukselle samalla lailla tasasuunnattuna.
 

KHa

New member
Kontrolleri ei taida toimia ilman akkua. Myöskään suora kytkentä vastukseen ei toimi, koska käynnistysmomentti on todennäköisesti liikaa. Kytkennässä pitäisi olla akun lisäksi riittävän järeä jänniteohjattu rele, joka pätkii virtaa vastukseen akun napajännitteen mukaan. Muuten akku purkautuu samantien tyhjäksi. Esim. jotakin tämäntyyppistä, mutta vielä isommalle DC-virralle.

Tässä hyvä video malliksi

Haittapuolena on se, että ko. releet kuluttavat jatkuvasti jonkin verran virtaa (ts. purkavat akkua) tyynelläkin säällä. Tavallinen SSR ei kuluta, mutta toi jänniteohjattu kyllä.

Kokonaan toinen ongelma on se, että 12V on mielestäni aivan liian pieni jännite 600W teholle. Kuparia täytyy olla melkoisesti, että kestää 50A virtaa. Myös akun pitäisi pystyä samaan.

Mun 600W tuulivoimalaan on tulossa pienehkö 12V 20Ah LFP-akku ja lähtöteho on jotakin 80..180W väliltä. Muuten kytkentä on suunnilleen samantyyppinen. Yksinkertainen kaaviokuva näkyy tässä:
Terve, viimeinkin tuli kiinanpojilta neuvomasi A30 controllleri. Ongelmana on, ettei mukana tullut kytkentäkaaviota.
Kumpi kytkentään tuulimyllyn tasavirtajohtoon - wolt+ vai power+? Entä miten maadoitus tehdään - tuleeko sekä tasasuuntaajaan että akkuun maadoitus GND (ground?) kytkennän kautta? Ostin myös isoamppeerisen akun. Toivottavasti osaat auttaa - kiitos etukäteen !

20221109_125619.jpg
 

vesioinas

Active member
Normally Open -kytkentä ts. kuorman päällekytkentä hi-jännitteellä ja irtikytkentä lo-jännitteellä. A30 mittaa jännitettä voltage detection -sisäänmenolla ja kytkee puplic point COM -syötön NO-asentoon hi- ja lo -jännitteiden mukaan. Akun positiivinen napa on siis kytkettynä Voltage detection, power+ ja puplic point COM -liittimiin. Negatiivinen napa on vain power GND. Kuorma on esimerkkikuvassa akun miinusnavan ja releen NO-liittimen välissä:
Screenshot 2022-11-09 15.15.25.png

Huom. rele kestää vain 30A ja 12V 600W vastus on sille liikaa. Releellä on tarkoitus ohjata kuormaa päälle/pois akun napajännitteen mukaan samalla kun lataussäädin lataa akkua. En tiedä kuinka hyvin suora kytkentä tuulivoimalaan kokonaan ilman akkua voisi toimia. Voi olla aika nykivää menoa. Toisaalta voi toimiakin, jos päällekytkennän ja irtikytkennän potentiaaliero on riittävän suuri. Edellämainittu lataussäädin ei kuitenkaan toimi ilman akkua. Jos kytkennässä on kuormaan nähden sopivankokoinen 12V/24V lyijyakku niin kytkentäjännitteet voisivat olla esim. 13.5V/27.0V (päälle) ja 12.4V/24.8V (pois).

Mulla on myös toi sama A30 rele, mutta se on toistaiseksi jäänyt ilman käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:

KHa

New member
Kontrolleri ei taida toimia ilman akkua. Myöskään suora kytkentä vastukseen ei toimi, koska käynnistysmomentti on todennäköisesti liikaa. Kytkennässä pitäisi olla akun lisäksi riittävän järeä jänniteohjattu rele, joka pätkii virtaa vastukseen akun napajännitteen mukaan. Muuten akku purkautuu samantien tyhjäksi. Esim. jotakin tämäntyyppistä, mutta vielä isommalle DC-virralle.

Tässä hyvä video malliksi

Haittapuolena on se, että ko. releet kuluttavat jatkuvasti jonkin verran virtaa (ts. purkavat akkua) tyynelläkin säällä. Tavallinen SSR ei kuluta, mutta toi jänniteohjattu kyllä.

Kokonaan toinen ongelma on se, että 12V on mielestäni aivan liian pieni jännite 600W teholle. Kuparia täytyy olla melkoisesti, että kestää 50A virtaa. Myös akun pitäisi pystyä samaan.

Mun 600W tuulivoimalaan on tulossa pienehkö 12V 20Ah LFP-akku ja lähtöteho on jotakin 80..180W väliltä. Muuten kytkentä on suunnilleen samantyyppinen. Yksinkertainen kaaviokuva näkyy tässä:
Normally Open -kytkentä ts. kuorman päällekytkentä hi-jännitteellä ja irtikytkentä lo-jännitteellä:
Näytä liitetiedosto 9006
Huom. rele kestää vain 30A ja 12V 600W vastus on sille liikaa. Releellä on tarkoitus ohjata kuormaa päälle/pois akun napajännitteen mukaan samalla kun lataussäädin lataa akkua. En tiedä kuinka hyvin suora kytkentä tuulivoimalaan kokonaan ilman akkua voisi toimia. Voi olla aika nykivää menoa. Toisaalta voi toimiakin, jos päällekytkennän ja irtikytkennän potentiaaliero on riittävän suuri. Edellämainittu lataussäädin ei kuitenkaan toimi ilman akkua. Jos kytkennässä on kuormaan nähden sopivankokoinen 12V/24V lyijyakku niin kytkentäjännitteet voisivat olla esim. 13.5V/27.0V (päälle) ja 12.4V/24.8V (pois).

Mulla on myös toi sama A30 rele, mutta se on toistaiseksi jäänyt ilman käyttöä.
Jaa minkälainen rele tai kytkentä sitten kestäisi tässä mun tuulimyllysysteemissä laitetaan kiinan pojalle tilaus kiitos .
 

vesioinas

Active member
Kytkentä kaipaa akkua puskuriksi. Joku 200Ah (2x100 tai 3x60 tjms.) riittänee niin, ettei rele rallattele edestakaisin. Liian pieni tai huonokuntoinen akku ei oikein toimi.

Kyotto KG2075D SSR kestää kunnolla virtaa vaikkapa alumiinilattaan jäähdytettynä https://www.ebay.com/itm/134014648820
Ko. SSR:n ohjausjännite on max 32Vdc eli A30 voi ohjata sitä suoraan. Jos jännite nousee yli niin rele hajoaa varmasti.

Sitten pitää olla reippaasti pyörteetöntä tuulta, jotta homma toimii kunnolla. Mun voimala alkaa tuottamaan jotakin vasta +6m/s keskituulella.
 

KHa

New member
huomenta toimiikko tämä myös isomalla tuuligeneraatorilla mulla on kaverilla 800w 48v ja kauppas sitä mulle .ajattelin jos tämän saa toimimaan niin ostan isomman myllyn .jos sais vaikka valo virtaa ym.
 

KHa

New member
Kytkentä kaipaa akkua puskuriksi. Joku 200Ah (2x100 tai 3x60 tjms.) riittänee niin, ettei rele rallattele edestakaisin. Liian pieni tai huonokuntoinen akku ei oikein toimi.

Kyotto KG2075D SSR kestää kunnolla virtaa vaikkapa alumiinilattaan jäähdytettynä https://www.ebay.com/itm/134014648820
Ko. SSR:n ohjausjännite on max 32Vdc eli A30 voi ohjata sitä suoraan. Jos jännite nousee yli niin rele hajoaa varmasti.

Sitten pitää olla reippaasti pyörteetöntä tuulta, jotta homma toimii kunnolla. Mun voimala alkaa tuottamaan jotakin vasta +6m/s keskituulella.
huomenta kestääkö tämä ssr jos laitan isoman tuuligeneraatorin kaveri kaupas 800w 48 v niin vois saada vähän valojakin kytkettyä pimeään pannu huoneeseen en ymmärrä engliskaa mutta tämä on mielen kiintoista värkäämistä mutterimulle kun oon vaan harrastanut autoja .kiitos kaikesta avusta ja tietoista.
 

vesioinas

Active member
Ko. Kyotton kytkentäjännitteen range on 5..240Vdc ja releen ohjaus 4..32Vdc. A30 kestää 80V kytkentäjännitteen. Jos noissa rajoissa toimitaan ja releellä on riittävä jäähdytys niin eiköhän toimi. Huom. Kyotto ei kestä suoraan 48V ohjaussignaalia. Jännite pitää tiputtaa alemmas (<<32Vdc) vaikkapa vastusjaolla.
 
Viimeksi muokattu:

KHa

New member
Ko. Kyotton kytkentäjännitteen range on 5..240Vdc ja releen ohjaus 4..32Vdc. A30 kestää 80V kytkentäjännitteen. Jos noissa rajoissa toimitaan ja releellä on riittävä jäähdytys niin eiköhän toimi. Huom. Kyotto ei kestä suoraan 48V ohjaussignaalia. Jännite pitää tiputtaa alemmas (<<32Vdc) vaikkapa vastusjaolla.
tilasin tuon KG2075D SSR:n joulukuun lopussa tulee minkälaisen jäähdytysflektin tai jäähdytysjärjestelmän tarvitsee kiitos jälleen kerran
 

vesioinas

Active member
Pätkä alumiinilattaa tai jotakin tasaista kiskoa tai levyä toimii, kunhan siihen saa hyvän lämpöä siirtävän kontaktin. Kytkentä on jotakuinkin näin ja A30:n liittimet niin kuin kaaviossa oli edellä.
Screenshot 2022-11-10 13.30.04.png
 
Viimeksi muokattu:

KHa

New member
Pätkä alumiinilattaa tai jotakin tasaista kiskoa tai levyä toimii, kunhan siihen saa hyvän lämpöä siirtävän kontaktin. Kytkentä on jotakuinkin näin ja A30:n liittimet niin kuin kaaviossa oli edellä.
Näytä liitetiedosto 9009
Terve nyt tulikin tämä rele KG2075d ja heti heräsi kysymyksiä: kytkenkö A30 controllerin navasta normal open point NO tähän releeseen +3 ? A30 kaaviossa menee 3 napaa akkuun. kytkenkö tuon releen +3 navan samaan alikkä akkuun ? ? Anteeksi typeryyteni ja kiitos ois mulle suuri apu jos saisit piirettyä mulle navoista kuvion
 

vesioinas

Active member
Kytkisin näin - A30:n kytkentäjännitteitä voi joutua säätämään akun ja kuorman mukaan. Alkuarvoina voisi toimia esim. Lo 12.3V Hi 13.5V 12V akulle ja tuplat jos on 24V akku. Kyotton kytkennät kannattaa varmistaa, että polariteetit menevät oikein päin. Jos lämmitysrele on ihan oikeasti 600W 12V (50ohm) niin virtaa menee sitten 50A ja kuormalle kytkettyjen johtimien on syytä olla lyhyet ja ko. virran mukaiset. A30 lakkaa purkamasta akkua kun lisää katkaisimen vihreällä merkittyihin johtimiin, mutta sitten pitää myös varmistaa, ettei akku ala kiehumaan.

Screenshot 2022-11-21 23.49.54.png

Mulla on lisäksi käsin kykettävä oikosulkujarru - 3x30A DIN-katkaisin myllyltä tulevissa johtimissa niin, että kun katkaisin on ON-asennossa niin se oikosulkee johtimet keskenään. Sen rinnalla on toinen 3x30A kytkin, jolla saa kytkettyä tarvittaessa tasasuuntaajan kokonaan irti myllystä.
 
Viimeksi muokattu:

KHa

New member
Kytkisin näin - A30:n kytkentäjännitteitä voi joutua säätämään akun ja kuorman mukaan. Alkuarvoina voisi toimia esim. Lo 12.3V Hi 13.5V 12V akulle ja tuplat jos on 24V akku. Kyotton kytkennät kannattaa varmistaa, että polariteetit menevät oikein päin. Jos lämmitysrele on ihan oikeasti 600W 12V (50ohm) niin virtaa menee sitten 50A ja kuormalle kytkettyjen johtimien on syytä olla lyhyet ja ko. virran mukaiset. A30 lakkaa purkamasta akkua kun lisää katkaisimen vihreällä merkittyihin johtimiin, mutta sitten pitää myös varmistaa, ettei akku ala kiehumaan.

Näytä liitetiedosto 9033
Mulla on lisäksi käsin kykettävä oikosulkujarru - 3x30A DIN-katkaisin myllyltä tulevissa johtimissa niin, että kun katkaisin on ON-asennossa niin se oikosulkee johtimet keskenään. Sen rinnalla on toinen 3x30A kytkin, jolla saa kytkettyä tarvittaessa tasasuuntaajan kokonaan irti myllystä.
Terve taas, tarkoitatko tässä kaaviossa, että miinus johdon väliin tulee tuo lämmitysvastus 600w12v? Mulla on tuossa SSR:ssä nuo +navat oikealla puolella ja -navat vasemmalla. En tiedä onko merkitystä - ks. liitekuva. Sun tuossa kaaviossa navat ovat kulmittain. Tarkoitatko tähän KG2075D ja lämmitysvastuksen väliin ne lyhyet johdot? Käytän 6mm noissa kaikissa ja onko tuo katkaisin on/off? Kiitos etukäteen avusta ja anteeksi kun vaivaan !

SSRrelay.jpg
 
Viimeksi muokattu:

vesioinas

Active member
KG2075D on puolijohteilla tehty tasavirtarele ja polariteetit pitää olla niinkuin päällä olevaan kilpeen on merkitty. "+" pitää olla korkeammassa potentiaalissa kuin "-" sekä ohjaus- että lähtöpuolella. Mun piirroksessa nuo olivat ristissä vain sattumalta. Toiminnan kannalta ei ole väliä onko kuormavastuksen toinen pää kiinni akun plus- tai miinusnavassa. Solid state -releen ohjausjännite ja lähtöliittimet ovat sähköisesti eristetty toisistaan optoerottimella releen sisällä - käytännössä SSR:n toiminta on sama kuin mekaanisella releellä, mutta siinä ei ole mekaanisesti kuluvia osia.
Screenshot 2022-11-22 18.42.22.png

Virta kulkee "Output +" -> "Output -" ainoastaan silloin kun ohjausjännite on kytketty ja punainen led palaa. Rele ei pidä mitään ääntä. Huom. tuohon kaavioon yllä on piirretty diodi lähtönapojen väliin. Sen tarkoitus on suojata kytkintä jännitepiikeiltä. Diodi palanee puhki, jos releen lähdöt kytkee vahingossa väärin päin. Toiminta-arvot on ilmoitettu kilvessä. KG2075D kestää hetkellistä piikkivirtaa 96A ja jatkuvaa virtaa 75A. 50A vaatinee jo lisäjäähdytystä alumiinikiskoon tjms.

Edellisen piirroksen vihreä katkaisin on on/off. A30 taisi kuluttaa jotakin ~30mA, mutta sekin purkaa akun jos aikaa kuluu riittävästi ilman tuulta ja latausta. On/off -katkaisimen ei siis tarvitse kestää mitään ampeereja vaan milliampeereja ainoastaan.

Mulla on omassa tuulimyllyssä täsmälleen sama toimintaperiaate, mutta A30:n tilalla on Arduino, joka osaa myös jarrutella turbiinia, jos jännitteet tai lämpötila nousevat liikaa. Lisäksi se ei pura akkua tyynellä säällä kun releet kytkevät purkuvirrat automaattisesti irti.

Vaihtovirralle on olemassa omat AC SSR:t, jotka voivat kytkeä/irroittaa virran jännitteen tai virran nollakohdassa mikä vähentää induktiivisen kuorman aiheuttamia kytkentätransientteja.
 
Viimeksi muokattu:

KHa

New member
KG2075D on puolijohteilla tehty tasavirtarele ja polariteetit pitää olla niinkuin päällä olevaan kilpeen on merkitty. "+" pitää olla korkeammassa potentiaalissa kuin "-" sekä ohjaus- että lähtöpuolella. Mun piirroksessa nuo olivat ristissä vain sattumalta. Toiminnan kannalta ei ole väliä onko kuormavastuksen toinen pää kiinni akun plus- tai miinusnavassa. Solid state -releen ohjausjännite ja lähtöliittimet ovat sähköisesti eristetty toisistaan optoerottimella releen sisällä - käytännössä SSR:n toiminta on sama kuin mekaanisella releellä, mutta siinä ei ole mekaanisesti kuluvia osia.
Näytä liitetiedosto 9036
Virta kulkee "Output +" -> "Output -" ainoastaan silloin kun ohjausjännite on kytketty ja punainen led palaa. Rele ei pidä mitään ääntä. Huom. tuohon kaavioon yllä on piirretty diodi lähtönapojen väliin. Sen tarkoitus on suojata kytkintä jännitepiikeiltä. Diodi palanee puhki, jos releen lähdöt kytkee vahingossa väärin päin. Toiminta-arvot on ilmoitettu kilvessä. KG2075D kestää hetkellistä piikkivirtaa 96A ja jatkuvaa virtaa 75A. 50A vaatinee jo lisäjäähdytystä alumiinikiskoon tjms.

Edellisen piirroksen vihreä katkaisin on on/off. A30 taisi kuluttaa jotakin ~30mA, mutta sekin purkaa akun jos aikaa kuluu riittävästi ilman tuulta ja latausta. On/off -katkaisimen ei siis tarvitse kestää mitään ampeereja vaan milliampeereja ainoastaan.

Mulla on omassa tuulimyllyssä täsmälleen sama toimintaperiaate, mutta A30:n tilalla on Arduino, joka osaa myös jarrutella turbiinia, jos jännitteet tai lämpötila nousevat liikaa. Lisäksi se ei pura akkua tyynellä säällä kun releet kytkevät purkuvirrat automaattisesti irti.

Vaihtovirralle on olemassa omat AC SSR:t, jotka voivat kytkeä/irroittaa virran jännitteen tai virran nollakohdassa mikä vähentää induktiivisen kuorman aiheuttamia kytkentätransientteja.
Terve! Nyt sain tehtyä kytkennät. Laitan tässä kuvan amatöörin kytkennästä - tarkistatko, onko oikein? Oikean puoleiset paksut mustat johdot tulee myllystä akulle ja akusta lähtee SSR + fuse välissä ja miinus vastuksen kautta akun miinukseen. Kiitos taas kerran oikein paljon!

Tuulimyllyn sähkökytkentä.jpg
 

vesioinas

Active member
En huomannut mitään korjattavaa. Kuormavirta ei näytä kulkevan tuon katkaisimen kautta eikä saakaan kun se tuskin kestää. Ensin kannattaisi ehkä kokeilla toimintaa jollakin vähän pienemmällä kuormalla - auton 12V 55W polttimolla vaikka. Samalla saa säädettyä A30:n kytkentäjännitteet alkuarvoihinsa. Jos A30 tuntuu kytkevän liian nopeasti edestakaisin niin asetusten Hi <-> Lo -jänniteväliä tai akkujen ampeeritunteja pitää kasvattaa. Hi on se jännite, jolla kuorma kytketään päälle ja Lo on se jännite, jolla kuorma kytketään irti. Tarkoitus on säätää jännitearvot niin, että akussa pysyy kuitenkin riittävä energiataso kun tuuli tyyntyy. Mun säätimessä jännite pysyy tyhjäkäynnillä suunnilleen 12.40..12.50V välillä.

Sulakkeen paikka tai arvo ei selvinnyt valokuvasta. Tarkoitus on estää isompaa vahinkoa, jos sattuu jokin oikosulku kuormajohtimissa.

SSR:n ulostulon polariteetti ei ollut ihan selvä valokuvassa. Output "+" pitäisi mennä akun "+"-navalle sulakkeen läpi, jos on mun piirroksen (https://ilmaisenergia.info/foorumi/attachments/screenshot-2022-11-21-23-49-54-png.9033/) mukaan kytketty.

Jos tasasuuntaaja alkaa lämmetä kunnolla niin sekin kannattaa kiinnittää johonkin passiiviseen jäähyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös