Aurinkopaneelin kestävyys ?

Savonius

Well-known member
Vanhin jonka olen nähnyt toiminnassa oli 70 luvulta. Haavoittuvin osa paneelissa on diodit. Ne kyllä voi uusia vastaavilla tai paremmilla arvoilla olevilla.
 

Savonius

Well-known member
Kansainvälisen avaruusaseman Zarja osa laukaistiin avaruuteen 1998. Siinä oli aurinkopaneelit. Eivät ole valittaneet sähkön puutteesta.
 

eros

Member
Kansainvälisen avaruusaseman Zarja osa laukaistiin avaruuteen 1998. Siinä oli aurinkopaneelit. Eivät ole valittaneet sähkön puutteesta.
Avaruuspaneelit on eri tekniikkaa, kuin yleiset yksikerros piipaneelit. Hyötysuhde parempi, ylös ei kannata lähettää kuin parasta. Avaruuspaneleja rasittaa mikrometeorit, ei oikein voi verrata kuin saharan hiekkamyrskyihin..

T: http://eerin.fi/
 

denzil dexter

Well-known member
Ihan tavallisilta näyttivät, kun viimeksi lähetin. Lämpö- ja säteilyrasitukset ovat eri luokkaa kuin maanpäällisissä paneeleissa, ja hiukan kovaa lentäviä kiviä saattaa joskus paneeliin kolahtaa.
 

ErkkiXC

Valakkarintalakkari
Mulla on mökillä saunarannassa kaksi vanhaa Uni-Solarin 22W paneelia, mistä saa sähkönsä saunan, pukuhuoneen, varaston ja polun kulkuvalot sekä saunan suihkun 12V uppopumppu. Paneelit ostettu joskus 90-luvun alkupuolella käytettyinä, ei kaiketi olleet kauaa käytössä kun olivat Sähköfinnellä jotain esittelypaneeleita. Akkuna ollut vanha auton akku ja tuohon tarkoitukseen on virtaa riittänyt hyvin, kulutushan ei kovin suurta ole kun kesällä paljon muuta tarvii kuin suihkua ja syksylläkin nuo valot ei kovin kauaa ole käytössä. Mutta paneelit ainakin toimii vielä. Kuvassa nuo kaksi laitimmaista, oli joskus tuo ryhmä mökin päädyssä, nyt siis nuo laitimmaiset saunarannassa erikseen.

C7_015.jpg
 

vesioinas

Active member
Löytyykö vielä pidemmän ajan kokemusta kevyistä ja taipuisista ETFE -paneeleista? Tilasin muutaman paneelin kokeeksi ja ajattelin lisätä ne nykyisten seinäpaneeleiden jatkoksi. Oikosulkuvirran voisi tarkistaa heti tuoreeltaan ja uusiksi käytön jälkeen esim. vuosittain niin, että ikääntymisen vaikutuksesta saisi jotakin oikeaa tietoa.
 

Savonius

Well-known member
Mulla on viisi 80W 2009 hankittua monikidepaneelia. . Olen mittaillut niistä oikosulkuvirtoja useita kertoja vuosittain. En ole myöskään havainnut heikkenemistä noissa 60 moduulin paneeleissa vaikka niitä satunnaisesti on tullut mittailtua Normipaisteella niistä on aina tullut paneelin "postimerkissä" luvattu.
Saattaa olla että tuo heikkeneminen esiintyy joukossa mutta ei yksilöissä. Kai ne jossain ajassa heikkenee mutta ei liene tasaista vuosittaista.
 
Ylös