• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Sähkövetojen pituus ….

lmfmis

Member
Olisiko tästö FAQ?

Tilaa olisi neljälle paneelille, jolloin max 1200w on varmaan mitoitusteho. Mittarikaappi on pitkällä toisella puolen taloa, joten DC vedot varmaan epäoptimit.

invertterin saisi paneelien viereen ja siitä 230vac veto mittarikaapille. 1 vaihe nyt mielessä, netottava Caruna.

- tuolle AC vedolle riittäisikö 3x1,5mm2 ?

- onko 3x2,5mm2 vedosta muuta hyötyä kuin mahdollinen laajennettavuus jatkossa?

Ja: ryhmäkeskus olisi paljon lähempänä - paneelien syöttö - pitääkö olla mittakeskuksella?

Mekaniker

Well-known member
Sama tilanne mutta mittauskeskus on ulkoseinällä ja sulakkeet mallia "posliini"
Katto on talon kolmas kerros...
Täällä katolle mahtuu 3x3 tai 3x4 paneelia, kaapeliveto on vaan tehtävä DC-kaapeloinnilla vintin läpi
Olin miettimässä mikroinverttereitä mutta kuka vaihtaa ne sitten kun jostain syystä menevät rikki?
(Pitää olla 4,5m korkea teline tai niin raju henkilönostin että pääsee 4m sivusuunnassa 8m korkeudella-> ei mahdu pihalle..., paneelit alas ja uudet invertterit)
Ei kiitos, laitan kolmivaihe-invertterin ulkoseinälle mielummin
Alkaa jo kyllästyttää nämä halvat K-Raudan paneelit ja niiden aiheuttama ongelmavyyhti

lmfmis

Member
Mulla olisi pääsy sekä paneelien viereen ulkopuolelle ja sisäpuolelle.

Taulun vieressä varmaan turvakytkin riittää vai pitääkö invertterille olla pääsy vikatilanteissa?

korsteeni

Well-known member
Olisiko tästö FAQ?

Tilaa olisi neljälle paneelille, jolloin max 1200w on varmaan mitoitusteho. Mittarikaappi on pitkällä toisella puolen taloa, joten DC vedot varmaan epäoptimit.

invertterin saisi paneelien viereen ja siitä 230vac veto mittarikaapille. 1 vaihe nyt mielessä, netottava Caruna.

- tuolle AC vedolle riittäisikö 3x1,5mm2 ?

- onko 3x2,5mm2 vedosta muuta hyötyä kuin mahdollinen laajennettavuus jatkossa?

Ja: ryhmäkeskus olisi paljon lähempänä - paneelien syöttö - pitääkö olla mittakeskuksella?
en tiedä kuinka pitkä talosi on, mutta minulle tule väkisin mieleen että voiko edes suomalaisella minimillä elävä miettiä säästöä esim 10m pituisella vedolla onko se puolentoista vai kahden ja puolen neliön kaapelia. anteeksi, olen varmaan väärässä mutta en ymmärrä.
onko laskun loppusummassa edes eroa?
kyllä se ero hukkuu "pohjakohinaan"

je ettei olisi ihan tyhjää niin laittaisin sen kahenjapuolen neliön kaapelin em. syistä

denzil dexter

Well-known member
en tiedä kuinka pitkä talosi on, mutta minulle tule väkisin mieleen että voiko edes suomalaisella minimillä elävä miettiä säästöä esim 10m pituisella vedolla onko se puolentoista vai kahden ja puolen neliön kaapelia. anteeksi, olen varmaan väärässä mutta en ymmärrä.
onko laskun loppusummassa edes eroa?
kyllä se ero hukkuu "pohjakohinaan"

je ettei olisi ihan tyhjää niin laittaisin sen kahenjapuolen neliön kaapelin em. syistä

Oikeastihan eroa ei ole edes laskettu, vaan on ainoastaan vertailtu hankintahintaa. Eroa muodostuu myös siitä, että pienemmän kaapelin vastus on suurempi, eli se hukkaa elinaikanaan enemmän sähköä. En kyllä jaksa laskea, minkä verran sähköä katoaa esimerkiksi 50 vuoden käytön aikana.

vmakela

Member
Sama tilanne mutta mittauskeskus on ulkoseinällä ja sulakkeet mallia "posliini"
Katto on talon kolmas kerros...
Täällä katolle mahtuu 3x3 tai 3x4 paneelia, kaapeliveto on vaan tehtävä DC-kaapeloinnilla vintin läpi
Olin miettimässä mikroinverttereitä mutta kuka vaihtaa ne sitten kun jostain syystä menevät rikki?
(Pitää olla 4,5m korkea teline tai niin raju henkilönostin että pääsee 4m sivusuunnassa 8m korkeudella-> ei mahdu pihalle..., paneelit alas ja uudet invertterit)
Ei kiitos, laitan kolmivaihe-invertterin ulkoseinälle mielummin
Alkaa jo kyllästyttää nämä halvat K-Raudan paneelit ja niiden aiheuttama ongelmavyyhti
Itse laittaisin mikrot. Helpompi vaihtaa vioittunut osa, kuin esim koko fronius.

lmfmis

Member
Jos 4 paneelia laittaa sarjaankin, on se kuitenkin se about 5A joka pitäisi DC:nä siirttää Ja häviöitä siitä tulee vaikka olisi 2,5mm2 naru. Vetoa tulee arviolta mutkineen 20m..

Siksi myös houkuttaisi AC taululle paneelien vierestä. Kaapeli tässä myös puoli-ilmainen.

Savonius

Well-known member
Jos 4 paneelia laittaa sarjaankin, on se kuitenkin se about 5A joka pitäisi DC:nä siirttää Ja häviöitä siitä tulee vaikka olisi 2,5mm2 naru. Vetoa tulee arviolta mutkineen 20m..

Siksi myös houkuttaisi AC taululle paneelien vierestä. Kaapeli tässä myös p
Aika pieni on teholtaan 5A paneeli. Vanha sääntöhän on että 3A kuparikaapelin neliömillimetriä kohden olisi maksimi. 250W paneelin ampeerit noin 8A normipaisteella. Paneeleista tulevat kaapelit ovat yleensä 4 neliömillimetriä.