kotte sanoi:
LauriH sanoi:
Itsellä ei ole moista laitetta, mutta kyllähän sen pitäisi olla ihan ehdoton ykkösvalinta kaupunkiliikkumiseen melkein kenelle vain, kuntoiluaspekti poislukien. Usein jopa nopein tapa liikkua, kun pääsee oikomaan paikoista, joihin autoilla ei ole asiaa.
Mielestäni valtion pitäisi jopa jollain tapaa tukea niiden yleistymistä, koska sähköpyörien käyttö vähentää suoraan yksityisautoilua. Se olisi myös autoilijoiden etu ruuhkien pienentyessä ja ilmanlaadun parantuessa
Sitä ei moni tule ajatelleeksi, että autot tuottavat merkittävän määrän tappavia pienhiukkaspäästöjä renkaiden, jarrujen ja tien kulumisen muodossa ja se pätee kaikkiin autoihin, myös sähköllä toimiviin. Nykyiset polttomoottoriautotkin ovat jo sen verran vähäpäästöisiä, että tällä seikalla on iso merkitys.
CO2-päästöjen väheneminen on pelkästään ylimääräistä plussaa.
Toisaalta nuo eivät ole ihan riskittömiä laitteita ja samaten kuin polkupyörät, eivät ajajalle ole yhtä turvallisia kuin nykyaikainen henkilöauto per kuljetussuorite. Toki suuri osa riskistä liittyy autojen ja pyörien välisiin onnettomuuksiin, jollaisten riski on luonnostaan jalankulkijoiden ja autojen välisiä onnettomuuksia suurempi monesta syystä, mutta toisaalta pyörä ei voi korvata etenkään kaikkein raskainta kumipyöräliikennettä, raitiovaunuja ym., joihon pyöräilyn riskit merkittävältä osin liittyvät. Perinteinen polkypyörä kohottaa kuitenkin kuntoa tehokkaammin eikä ole ainakaan turvattomampi,
https://ls24.fi/artikkelit/moni-onnettomuus-jaa-yha-piiloon.
Eiköhän nämä kevyet sähkökulkuneuvot ole taas uusi muoti-ilmiö, johon valtiovalta voisi mielestäni suhtautua ilman turhia intohimoja. Jos jotkut laiteryhmät lunastavat pysyvästi paikkansa, sitten voi olla aiheutta reagoida mahdollisiin haittoihin, mikä on sen ajan murhe.
Ihan hyviä pointteja. Itseäni kiinnostaisi tosin myös, kuinka suuri osa noista onnettomuuksista johtuu virittämisestä. Ajotavoista olisi varmasti korjaamisen varaa. Normipyörilläkin sitä näkee ihan liian usein, että suojatielle syöksytään täyttä vauhtia, ja liikennevaloista ja kärkikolmioista ei välitetä ja voin kyllä uskoa, että tätä tapahtuu yhtälailla sähköpyörillä. Periaatteessa ei pitäisi, koska sähköpyör on kuitenkin helpompi kiihdyttää takaisin matkavauhtiin kuin normipyörä, mutta milloinpa sitä ihmismieli toimisi järkevästi. Liikennesuunnittelulla onnettomuuksia voidaan toki vähentää. Eli lisää vain alikulkuja ja siltoja ja vain pyörille tarkoitettuja kaistoja kevyen liikenteen väylille
ne hyödyttävät kaikkia kevyen liikenteen käyttäjiä ja myös autoilijoita. Kypärän käyttö sähköpyörillä pitäisi kyllä olla itsestäänselvyys.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että pyöräily hyötyliikuntana on vain ylimääräistä rasitusta, joka syö tehoja muusta treenaamisesta ja aiheuttaa myös ylirasitustiloja, etenkin talviaikaan. Mieluummin käytän energiani esimerkiksi salilla treenaamiseen ja pallopeleihin kuin hangessa ja pakkasessa lihasvoimalla kulkemiseen. Tämä mielipide tulee yli kymmenen vuoden päivittäisen pyöräilyn kokemuksen suomalla varmuudella.
Sitten wepun viestistä kiinalaisten kaupunkien sähköpyörien/skootterien ajotavoista haluaisin kyllä nostaa esiin sen, että sielläpäin nyt muutenkin liikenne on mitä on, eli jos ei nyt ihan täyttä kaaosta niin vähän sinnepäin. En jotenkin jaksa uskoa, että tilanne muuttuisi vastaavaksi Suomessa, vaikka sähköllä kulkevat menopelit miten yleistyisivät. Tavarankuljetukseenhan ne ovat aivan täydellisiä, mun täytyy kyllä ihmetellä edelleen, miksi kukaan kuluttaisi rahojaan autoon jos kaikki asiat saa kertaluokkaa tai useampaa halvemmalla ja näppärämmällä kulkupeleillä hoidettua suunnilleen yhtä nopeasti. Myönnetään, ettei se ihan kaikissa tapauksissa näin toimi, mutta aika monien käyttötarpeiden kohdalla toimisi.
Ja esimerkki omasta työmatkastani: autolla ruuhkattomassa tilanteessa se kestäisi 13 minuuttia+parkkeeraamisen kuluva aika (jopa 5 min lisää). Sähköpyörällä kelistä ja liikenteestä riippumatta se kestäisi noin 15 minuuttia ja parkkeeraukseen ei kuluisi juuri lainkaan aikaa. Perinteisellä pyörällä kesäaikaan pääsee toki samoihin aikoihin sähköpyörän kanssa, mutta aikaa kuluu suihkussa käyntiin ja hikoilusta johtuvaan pukeutumiseen ja vaatteiden ripustamiseen kuivumaan ja myös vaihtovaatteita pitää muistaa ottaa mukaan. Talviaikaan aikaa kuluu lihasvoimin kulkien selvästi enemmän johtuen paitsi raskaammasta kulkemisesta, myös muista edellä mainituista tekijöistä. Siis toisin kuin sähköpyörällä. Toki sitä käyttäenkin pitää pukeutua lämpimämmin, mutta ylimääräisen hikoilun jäädessä pois toimenpiteet matkan jälkeen sujuvat paljon nopeammin.