Laddomat latauspiirin täyttäminen

jtke

New member
Varaajaan on kytketty vesitakka, jonka vettä kierrättää Laddomat termostaattiohjatun 3-tie venttiiliin kautta. Takan tulossa varaajaan on yksisuuntaventtiili, joka estää veden kiertämisen varaajasta takkaan. Nyt en saa takan vesitilaa täytettyä varaajan kautta, koska 3-tie venttiili estää veden kulun kylmältä puolelta ja takaiskuventtili kuumalta puolelta. Onko takaisukuventtiili täysin turha tässä ratkaisussa, vai miten täyttö yleensäkään onnistuu?
 

savonhumu

Member
Onko tämä laddomat semmonen monimetalli vena joka siis aukee lämpötilamuutosella ja ei tarvii siis mittään ulkosta voimaa tuohon aukeemiseen?
Jos on tuommonen niin eipä taija täyttö onnistua ilman muutoksia.
Teet tuon takaiskun ohi lenkin jonka päät on molemminpuolin takaiskua ja laitat sulun siihen lenkkiin niin onnistuu sulun aukasulla täyttö ja sitte siihen kolmitien viereen takan puolelle automaatti-ilmakello sulun taakse niin ilmatki poistuu sulun avauksella. Varaajan tayttösysteemillä sitte paine kohilleen..
Tuosta en ossaa sannoo että tarviiko tuota takaiskua vai ei mutta yleensä jokin vapaakierroneste näissä on..
jos päädyt laittaan ilman takaiskua niin sitte jää tuo sulkulenkkikin pois.
Kolmitiestä varaajaanpäin pitäs ilmat poistua jos vaan on ilmaus siellä päässä ylempänä jossain ja putkisto ei tee hirmu lenkkejä varaajan mennessä.
Onko muuten varoo sulla tuossa sydemissä uunikierron puolella jossain takaiskun ja kolmitien välissä?
Laittasin jos ei oo, mitä käypi jos takaisku ja kolimitie molemmat jumii? Köytänössä varmaan aika epätodennäköstä mutta kuitenki..

Takan rakenteesta sitte riippuu riittäkö tuommonen täyttö vai pitaäskö ilmoja saada ajeltua veke kierrättämällä johon tuo sydemi ei kovin hyvin käy ilman muutoksia taasen..
 

jtke

New member
Kyseessä on juuri tuollainen omavoimainen venttiili, joka on säädetty kiinteästi 63+ asteeseen. Mietin itsekin ensin tuota yksisuuntaventtiilin ohituslenkkiä, mutta toisaalta en usko että venttiili antaa latauspiirin virtauksen kääntyä päinvastaiseksi missään tilanteessa, joten taidankin ottaa yksisuuntaventtiilin kokonaan pois. Pääsee vähemmillä putkitöillä ja paisuntasäiliö toimii paremmin takan vesitilan kanssa.

Takassa on oma varoventtiili ja molemma putkilinjat on varustettu ilmakelloilla. Mielenkiintoista nähdä miten laddomat toimii, kun putkilinjat takalle ovat suht pitkät ja viety korkealla katon kautta. Minkäänlaista vapaakiertoa systeemissä pääsee tuskin tapahtumaan.

http://www.termoventiler.eu/media/upload/LM11-30_Med%20pump_E.pdf

 

savonhumu

Member
Kyllähän tuo kuulostaa siltä että takaisku tuottaa ehket enempi haittaa kun hyötyä tuossa..
Saanko udella minkämoinen vesitakka siellä oikeen on kun itsellä on tuo uuniputkistokeräinviritelmä just otettu tulille niin hiukan kiinnostaa muidenkin samantyyliset vimpaimet..

Tuo kolmitie on vissiin aika lähellä takan vesitilaa?
mitä muuta siinä samassa putkilinjassa on että tarviit tuon kolmitien estämään uunin kiertoo ennen 63-astetta?
Ohjaimen säädöillä saattas päästä samaan lopputulemaan kun jokuhan sitä pumppuakin "käskyttää."
Mutta nämähän on tietenki tekijän ratkottavia hommia, pääasia että toimii niinku halutaan!

eeedit:
pitihän se tuo pdf kattoo kanssa ja sieltähän tuo selkis ihan hyvin mimmonen sydemi on! toimii varmaan ihan hyvin tuossa!
Tuota pumppua ja sekotusta en hokannu vaan kuvittelin pelkästä venttiilistä olevan kyse.. Itellä on nuita esben versioita vaihto-ja latausvenoista pari käytössä ja eivät sisällä mittään muuta kun nuo venat..
 

jtke

New member
Takka on HS Flamingo Aquaflam 17. Tsekeissä tehty, mutta tilasin saksalaisesta Ofenseite.com nettikaupasta kaikkine hilppeineen. Setti sisälsi takan, 100l paisuntasäiliön, laddomat-latauspaketin, STDC-ohjaimen, ilmakello/varo/painemittari-yhdistelmän, automaattisen jäähdytysventtiilin ja pari anturitaskua. Hintaa paketille tuli ovelle toimitettuna 2190e.

Eilisen takaisuventtiilin poiston jälkeen sain takkaan ensimmäiset tulet ja tyytyväinen olen. Takassa on elektroninen servo-ohjattu tuloilman säätö, joka estää automaattisesti ylikuumenemisen, ja kolmivaiheinen ilman syöttö. Savupiipun nokasta näkyi vain lämpöväreilyä, joten ilmeisen puhtaasti polttaa. Parin tunnin palamisen jälkeen ulkokuoreen pystyi vielä koskemaan helposti käsin, joten vesikiertokin toimii tehokkaasti.

Laddomat on teknisessä tilassa ja putkiveto takalle on suht pitkä. Normaalisti pumppu pitäisi käynnistää heti takan polttamisen alettua, mutta etäisyyden takia säädin pumpun käynnistymään +65 asteesssa, jotta latausventtiili alkaa heti syöttämään kuumaa vettä varaajaan, eikä pyöritä vettä vain takan sisällä. Pitää vielä lisätä lämpöantureita strategisiin paikkoihin, jotta saa paremman kuvan latauksen edistymisestä. Parin tunnin pienillä tulilla varaajan yläosa ainakin alkoi lämpenemään hyvin, mutta keskiosassa ei tapahtunut mitään.

http://www.aquaflam.cz/en/products-1/aquaflam-17-2.html
http://www.ofenseite.com/Wasserfuehrender-Kamineinsatz-Aquaflam-17



takka.jpg


tekniikka.jpg
 

savonhumu

Member
Itellä sopi se varaajamittari taskuineen päivineen varaajan anturitaskuun(vahinko), just sopivan nahkee oli menemään! Varaaja akvatermiltä myöskin. Tuo mittari oli siis tarkotettu vesitilaan asennetavaks ja varaajassa oli paikkakin sille mutta ylilämpövarolaite tarvihti sen niin jouti laittaa tuo mittari sitten toiseen paikkaan. Kuopion Ahlsellilta hommasin tuon mittarin.

Ihan pätevälle laitokselle vaikuttaa tuo takka! :)
 
Ylös