Kaksoisakusto?

eemeli

New member
Hep.

Aika moni on täällä(kin) kysellyt, että voiko erilaisia akkuja kytkeä yhteen taikka erikseen.

On olemassa säätimiä, jotka varaavat kahta akustoa, joiden välillä voi tehdä niin, että kun eka on täynnä, niin sähköä aletaan pukkaamaan siihen toiseen. Hölmö kysymys kuuluu, että onko olemassa sellaista järjestelyä, joka ensimmäisen akuston tyhjennyttyä asetettuun purkutasoon vaihtaisi sujuvasti sen toisen akuston käyttöön? Näin voisi kaiketi käyttää erilaisia akkuja yhdessä, vaikkapa silloin, kun on kahta eri sorttia akkuja, taikka kahta eri ikäistä akustoa?

Arvaan, ett ähyvää ratkaisua ei tähän ole, mutta kysnpä van ihan uteliaisuuttani.

-eemeli-
 

Puuha

Well-known member
erilaisille akuille pitää olla erilaiset säädöt latauksissa joten pelkkä kykin ei riitä.

tosin morningstar duo on sellainen jolla voi ladata kahta akustoa mutta muistaakseni kyseessä on 10-15A virtoja kestävä pmw säädin. sädöissä saa valita millä suhteella akustoja ladataan ensisijaisesti. esim. ykkösakustoa 60% ja kakkosakustoa 40% kun ykkösakusto on vajaa. sitä en muista yhtäkkiä saiko molemmille akustoille määritettyä latausasetukset erilaisiksi.
 

Jussi

Well-known member
Jos lähelle samantyyppiset akut ovat koko ajan käytössä, eli ladataan kohtuullisella virralla, tai puretaan samoin kohtuullisella virralla, niin pienet erot akuissa eivät juurikaan näy käytännössä. Käyttämättömän jakson aikana ne eivät viihdy yhdessä hyvin.
Akkunippuja ei ole edullista jakaa kulutuksessa ensin yhdet ja sitten toiset -tyyliin, koska mitä pienemmällä virralla per akku puretaan, sitä suurempi on siitä saatava kapasiteetti. Akkujen (lyijy) kapasiteetti on ilmoitettu yhdellä tiettyä purkuaikaa vastaavalla virralla. Tämän purkuvirran alapuolella kapasiteetti suurenee nimellisestä, ja vastaavasti pienenee isommalla purkuvirralla. Akkujen reilu "ylimitoitus" on siis aina edullista, sekä kapasiteetin, että kestoiän kannalta, koska samalla myös purkusyklin "syvyys" yleensä madaltuu. Lompakon mielestä se tosin ei ole niin edullista.
 

Puuha

Well-known member
joo lompakon mielestä ei ole hyvä juttu ostohetkellä mutta purkusyklien madaltuessa myös akuston elinikä kasvaa ja tätä kautta akkujen kautta kulkenut energia määrä kasvaa joka taas näkyy positiivisesti lompakon painossa akuston uusimistarpeen harventuessa. sanotaanhan että vrla akuilla paras energiamäärä saadaan varastoitua ja käyttöön purkamalla akku max. 75-85% välimaastoon vaikka kyseessä olisi ns. syväpurkausakut.
 

Mikkolan

Member
Niin...

ikuisuus kysymys: ostaakko yksi akku ja uusia se 7vuoden kuluttua vai kaksi akkua ja uusia 14 vuoden kuluttua?

Toki rohkenen epäillä että ne kaksi voisi kestää paljon pidempäänkin kuin 14 v, alkaa ympäristötekijätkin jo vaikuttaa!

Tietysti tuo käyttövarmuus on kahdella paljon parempi, yhdessä kaksi huonontunutta toimii paremmin kuin yksi huono. :)
 

Puuha

Well-known member
kyllähän jos ympäristöä aletaan miettiä ei enää rahaa kannata niinkään ajatella ostohetkellä sillä monasti ostetaan akku(t) joka täyttää määritteen "paskempaa ei enää rahalla saa" omiin järjestelmiin jotka on vielä itse koottuja. vielä kun tämä ominaisuus yhdistetään usein vääriin käyttötapoihin uusitaan akku(t) muutaman vuoden välein ja loppujen lopuksi näin saadaan myös lopakon painoa pitkällä aikavälillä pienennettyä.

mittaamallahan nuo upsien akut nykyään useasti vaihdetaan puhelinmastoihin ja muihin varavoimaakustoihin tarpeen mukaan. muuan vuosi sitten vielä kaikki vaihdettiin 5-7 vuoden välein ja tarjolla oli erittäin hyvä kuntoisia akkuja "vie pois ja tuo sököinä takaisin" hinnalla. toki kaikki eivät vielä ole siirtyneet tuohon mittailuun onneksi ja joskus tarjolla on hyviä syväpurkausakkuja mutta suuntaus on sinnepäin menossa.
 

Mikkolan

Member
Aikamoiseen oravanpyörään joutuu jos isompaan akustoon vaihdetaan yksi akku kerrallaan, siitä se rumba alkaa eikä lopu koskaan!

Toki jos yksi selkeästi ennenaikojaan sippaa niin kandee vaihtaa mutta jos akuston ikä alkaa olla ehtoo puolella niin  ei taida olla mielta vaihtaa yhtä sinne sekaan.

Ympäristötekijöillä tarkoitin niitä akun olosuhteita, viileässä säilyy paremmin. Virranannon ja eliniän optimi lienee n. 14 C. Viileämmässä säilyy paremmin mutta ei anna/ota virtaa niin herosasti.
 

Puuha

Well-known member
nykymaailmassa on laskettu että oravanpyörä on halvempaa paperilla.  ;D toki tietyn aikasykleissä kaikki vaihdetaan kun tietty osa akuista on ehtoolla mutta eipä siellä enää montaa ole sellaista akkua jota voisi enää höydyntää.

kyllähän tuolla akkujen sijoituspisteellä on myös vaikutukset kestoikään. loppupeleissä ei virran anto- ja ottokyvyllä ei ole näissä rakennelmissa kovin hirveästi merkitystä kun loppupeleissä virtamäärät ovat murto-osan mitä jo yksittäinen akku voisi antaa. mielestäni virrananto- ja ottokyvyllä ei juurikaan ole merkitystä eikä niihin kannata katseitaan suunnata isommin sijoituspaikan suhteen. tärkeintähän olisi se tasainen lämpötila ja varmasti tuo n. 14 astetta on aika hyvä lähtökohta akuille kokonaisuuden huomioiden.

 
Ylös