Aurinkovoimaa yksinkertaisella PARHAALLA tavalla, jokamiehen vesivaraajaan !!.

Puuha

Well-known member
pitemmällä aikavälillä tarkasteltaessa tuottoja aurinkopaneli vs. aurinkokeräin ei enää ole niin merkitystä leveyspiirillä suomessa eikä myöskään sääolosuhteilla. erot ovat marginaalisia ettei niillä ole käytännössä mitään merkitystä.

keräimissä tuo nesteiden vaihto lienee ainoastaan putkikeräinten ongelma jos nesteet pääsevät tietyn lämpötilan ylitse. tasokeräimillä harvemmin näin pääsee käymään sillä niiden toimintalämpötilat ovat matalemmat vs. putkikeräimet jotka voivat lämmittää nesteet pahimmillaan yli 150 asteen. muistanko nyt oikein että nesteet menettävät ominaisuuksiaan n. 130-140 asteen lämpötilassa?
 

sam123

Active member
Kiesus sanoi:
Taitaa olla normi glykoli joka hajoaa 140c huiteilla ja nämä keräinkäyttöön tarkoitetut kestävät jotain 170c.

Propyleeniglykolin hajoaminen alkaa 120 asteen tienoilla, joka tarkoittaa että liuos muuttuu happamaksi. Tämä taas syö keräimet, kierukat ja putkistot. Että se niistä "ikuisista" keräimistä: https://simplyeffdaimon.wordpress.com/2011/03/03/propylene-glycol-in-solar-thermal-systems-still-not-understood/.

Jonkinlainen akkusysteemi siis kannattaa laittaa KV-pumppua varmistamaan. Yksi vaihtoehto on vaihtaa pelkkä vesi aina kesäksi...vähän niinkuin autoon renkaat kauden mukaisesti. Tietty varosysteemit täytyy pysyä kunnossa ettei mikään paikka räjähdä jos stagnaatio pääsee ylllättämään.


 

tengu

Member
Kiesus sanoi:
Tuo Porin ja nimimerkki Tengun systeemi ovat ainoita jossa molempia on samassa paikassa ja siksi vertailin niitä kun muita
kohteita ei ole tiedossa, ja niiden valossa kaikki puoltaa vesikeräimiä.

Vielä oma penni keskusteluun, niin kulujen puolesta omat systeemini (VP vs tyhjärit) maksoivat suurin piirtein saman verran. Mukana kaikki nippelit ja kiinnikkeet, miinus oma työ.  Kiinnikkeet ym ns omaa valmistetta, alumiiniprofiilia ja lumiestekiinnikkeitä.  Jonnekin nuo kustannukset kerran jo kirjasin vaan nyt en löytänyt.
 

Puuha

Well-known member
tengu sanoi:
Kiesus sanoi:
Tuo Porin ja nimimerkki Tengun systeemi ovat ainoita jossa molempia on samassa paikassa ja siksi vertailin niitä kun muita
kohteita ei ole tiedossa, ja niiden valossa kaikki puoltaa vesikeräimiä.

Vielä oma penni keskusteluun, niin kulujen puolesta omat systeemini (VP vs tyhjärit) maksoivat suurin piirtein saman verran. Mukana kaikki nippelit ja kiinnikkeet, miinus oma työ.  Kiinnikkeet ym ns omaa valmistetta, alumiiniprofiilia ja lumiestekiinnikkeitä.  Jonnekin nuo kustannukset kerran jo kirjasin vaan nyt en löytänyt.

muistan lukeneeni näistä jossain

http://www.poikkis.net/index.php?topic=5227.msg22316#msg22316 olisko ollut tämä?
 

tengu

Member
Puuha sanoi:
muistan lukeneeni näistä jossain

http://www.poikkis.net/index.php?topic=5227.msg22316#msg22316 olisko ollut tämä?

No tuollahan se olikin poikkiksen puolella.

Nyt en muista missä keskustelussa oli tuota juttua siitä sähkön myyntihinnasta, mutta tässä Suomen Kuvalehden artikkeli asiasta:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/itse-tuotetun-aurinkosahkon-myyminen-on-kannattamatonta/?shared=80811-edcec1a6-500
 

denzil dexter

Well-known member
tengu sanoi:
Nyt en muista missä keskustelussa oli tuota juttua siitä sähkön myyntihinnasta, mutta tässä Suomen Kuvalehden artikkeli asiasta:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/itse-tuotetun-aurinkosahkon-myyminen-on-kannattamatonta/?shared=80811-edcec1a6-500

Sähkön myynti on poikkeuksellisen kannattamatonta. Juuri tuli 40 euron lasku siitä, että olin tuottanut 400 kWh ja käyttänyt 150 kWh.
Tällä menolla alkaa kohta kannattaa ns kannattamatonkin oman sähkön varastointi, esim paineilma- tai vesivarasto tms. Eipähän tarvitsisi enää olla tekemisissä noiden kuppareiden kanssa.
 

arinko 111

New member
Nimerkille Denzil Dexter;

Mikä yhtiö näin toimii ?

Olisi hyvä kuulla !

Olen tänne moneen kohtaan kirjoitellut Mäntsälän energiasta, josta saa parhaan hinnan tuotetusta.. jne

Antero
 

rotzi

Well-known member
arinko 111 sanoi:
Olen tänne moneen kohtaan kirjoitellut Mäntsälän energiasta, josta saa parhaan hinnan tuotetusta.. jne
Ja yhtä monta kertaa tai enemmänkin tuo on ammuttu alas täytenä tuubana ... vappusimatkin on jo ilmeisen loppu  8)
 

arinko 111

New member
Kysykääpä.. itse ehtoja ja hintoja, Mäntsälän Energiasta.

SE kannattaa.

Liian hyvät ehdot.., kuten huomaatte..  ;)

Siksi on haloo noussut ja panettelu, täällä..  8) 8)

Antero



 

arinko 111

New member
Kannattaa lukea alkukirjoitukseni tästä, aloittamastani osiosta perusteluineen;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1426.msg17042#msg17042

Sekä ratkaisut asiaan, termostaateista ym tms, jos haluaa kunnon tehoja;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1340.msg15565#msg15565


Olen kirjoittanut monille foorumeille asiasta ja oppinut;

Alkukirjoitukseen pitää satsata ja kirjoittaa KAIKKI olennainen !

Sama totuus ja kokemukseni tuoma,  pätee tässäkin osiossa.

Sekä jokaisen elämässä ylipäätään, monessakin mielessä !

Sinnikkyys ja tahtotila, ne ratkaisevat, mitä tulee ja on kohtalonne.

Itse en ole yrittäjä, VAAN suorittaja !

Antero Rantanen
040 511 5245

 

denzil dexter

Well-known member
arinko 111 sanoi:
Mikä yhtiö näin toimii ?

Olisi hyvä kuulla !

Olen tänne moneen kohtaan kirjoitellut Mäntsälän energiasta, josta saa parhaan hinnan tuotetusta.. jne

Antero

Käytännössä kaikki sähköyhtiöt toimivat kuvaamallani tavalla joten en ryhdy tuossa asiassa yhtä firmaa mustamaalaamaan. Maksat siis perusmaksut esim 25 euroa ja sen päälle käyttämästäsi sähköstä 150 kWh x 0.13 = 20 euroa (sähkö + siirto).
Tuotetusta sähköstä saa markkinahinnan miinustettuna pienellä vähennyksellä = 3 c/kWh. Kun tuotat kuukauden aikana verkkoon 250 kWh, saat siis 7.50 euroa. Nyt ollaan kokolailla tuossa 40 euron maksussa.

Summa summarum: Jos paneelit tekevät kuukauden aikana sähköä 400 kWh josta sähköyhtiölle menee 250 kWh, joudut maksamaan yhtiölle 40 euroa vaikka tuotat sähköä paljon enemmän kuin sitä käytät.
 

grani

New member
denzil dexter sanoi:
arinko 111 sanoi:
Mikä yhtiö näin toimii ?

Olisi hyvä kuulla !

Olen tänne moneen kohtaan kirjoitellut Mäntsälän energiasta, josta saa parhaan hinnan tuotetusta.. jne

Antero

Käytännössä kaikki sähköyhtiöt toimivat kuvaamallani tavalla joten en ryhdy tuossa asiassa yhtä firmaa mustamaalaamaan. Maksat siis perusmaksut esim 25 euroa ja sen päälle käyttämästäsi sähköstä 150 kWh x 0.13 = 20 euroa (sähkö + siirto).
Tuotetusta sähköstä saa markkinahinnan miinustettuna pienellä vähennyksellä = 3 c/kWh. Kun tuotat kuukauden aikana verkkoon 250 kWh, saat siis 7.50 euroa. Nyt ollaan kokolailla tuossa 40 euron maksussa.

Summa summarum: Jos paneelit tekevät kuukauden aikana sähköä 400 kWh josta sähköyhtiölle menee 250 kWh, joudut maksamaan yhtiölle 40 euroa vaikka tuotat sähköä paljon enemmän kuin sitä käytät.
Kerro minulle millä korvaavalla vekottimella saa saman 24/7 varmuuden, ja tarvittaessa huipputehon sähkön saannissa edullisemmin jos irroittautuu verkosta jotta pääsee siitä 40€ maksusta?
 

ToniA

Member
arinko 111 sanoi:
Olen tänne moneen kohtaan kirjoitellut Mäntsälän energiasta, josta saa parhaan hinnan tuotetusta.. jne

Antero

Jospa ottaisit ja lukisit tuon jutun, ja sitten kertoisit millä tavalla sen laskelmat ovat virheelliset?

Päästäisiin eteenpäin tästä ainaisesta meuhkaamisesta.
 

Puuha

Well-known member
denzil dexter sanoi:
arinko 111 sanoi:
Mikä yhtiö näin toimii ?

Olisi hyvä kuulla !

Olen tänne moneen kohtaan kirjoitellut Mäntsälän energiasta, josta saa parhaan hinnan tuotetusta.. jne

Antero

Käytännössä kaikki sähköyhtiöt toimivat kuvaamallani tavalla joten en ryhdy tuossa asiassa yhtä firmaa mustamaalaamaan. Maksat siis perusmaksut esim 25 euroa ja sen päälle käyttämästäsi sähköstä 150 kWh x 0.13 = 20 euroa (sähkö + siirto).
Tuotetusta sähköstä saa markkinahinnan miinustettuna pienellä vähennyksellä = 3 c/kWh. Kun tuotat kuukauden aikana verkkoon 250 kWh, saat siis 7.50 euroa. Nyt ollaan kokolailla tuossa 40 euron maksussa.

Summa summarum: Jos paneelit tekevät kuukauden aikana sähköä 400 kWh josta sähköyhtiölle menee 250 kWh, joudut maksamaan yhtiölle 40 euroa vaikka tuotat sähköä paljon enemmän kuin sitä käytät.

sinun tapauksessa akuston käyttö alkaa olemaan jo ihan realistinen vaihtoehto. toki vaatii taloudellisesti merkittävän sijoituksen alkuun kunnon akkuihin. riittää jo se että taloudellisesti kWh varastointi kustantaisi 0,15euroa/kWh jolloin kustannukset jo saisi katettua pitkässä juoksussa. mielestäni ei mitenkään mahdoton yhtälö. tosin sitten kuinka talvikautena?
 

denzil dexter

Well-known member
grani sanoi:
Kerro minulle millä korvaavalla vekottimella saa saman 24/7 varmuuden, ja tarvittaessa huipputehon sähkön saannissa edullisemmin jos irroittautuu verkosta jotta pääsee siitä 40€ maksusta?
Kaasuhellalla - 10 kW. Sähkön huipputeho tulee aina ja poikkeuksetta tilanteissa, joissa tuotetaan sähkövastuksella lämpöä (kattilan vastus, iv-koneen lämmitys, hella, pesukoneen lämmitysvastus, teenkeitin jne).
Jos luopuu lämmön tuottamisesta sähkövastuksella, putoaa tehontarve murto-osaan. Silloin alkaa pärjätä jo helpommin melkein millä tahansa. Väittäisin tulevani kohtuullisen helposti toimeen 100W jatkuvalla ja 1000W huipputeholla.
 

grani

New member
denzil dexter sanoi:
grani sanoi:
Kerro minulle millä korvaavalla vekottimella saa saman 24/7 varmuuden, ja tarvittaessa huipputehon sähkön saannissa edullisemmin jos irroittautuu verkosta jotta pääsee siitä 40€ maksusta?
Kaasuhellalla - 10 kW. Sähkön huipputeho tulee aina ja poikkeuksetta tilanteissa, joissa tuotetaan sähkövastuksella lämpöä (kattilan vastus, iv-koneen lämmitys, hella, pesukoneen lämmitysvastus, teenkeitin jne).
Jos luopuu lämmön tuottamisesta sähkövastuksella, putoaa tehontarve murto-osaan. Silloin alkaa pärjätä jo helpommin melkein millä tahansa. Väittäisin tulevani kohtuullisen helposti toimeen 100W jatkuvalla ja 1000W huipputeholla.
Totta toinen puoli. Olen vuosia sitten jo luopunut luettelemastasi härpäkkeistä koska olen samaa mieltä sähköllä lämmittämisestä. Jäljelle jää ilmakompura 3 vaihe 4kw, pylväsporakone 3 vaihe 1,5kw, Tig/puikkokone 1 vaihe 2,5kw, ketjunosturi 3 vaihe, ym pajalaitteita ja käsikoneita joiden käynnistysvirrat ovat moninkertaiset ilmoitettuun tehoon nähden.
Keskimääräinen vuorokausikulutus on 8kwh josta 1,5kwh ostosähköä. Yökuormitus on 80-100w.
 

rotzi

Well-known member
arinko 111 sanoi:
Kysykääpä.. itse ehtoja ja hintoja, Mäntsälän Energiasta.

SE kannattaa.

Liian hyvät ehdot.., kuten huomaatte..  ;)

Siksi on haloo noussut ja panettelu, täällä..  8) 8)

Antero
arinko 111 sanoi:
Olen kirjoittanut monille foorumeille asiasta ja oppinut;
Tuosta oppimisesta voi olla kahta mieltä, ei tuo luetun ymmärtäminen ainakaan Anterolta mene putkeen kun Mäntsälä on sulle avattu täällä moneen kertaan ja mm. jäsen 'grani' on
kysynyt ne ehdot ja tänne jonnekin kirannut. Kaikille muille se on aikasen selvää että ne ei eroo olennaisesti muista verrokeista, omalla kohdalla tulisi keskimäärin kolminumeroinen ero liittymätyypistä riippuen Mäntsälän tappioksi jos sitä käyttäisin...ilman siis mitään lobbaus-viinejä  8)

Aivan turhanpäiväistä paasaamista ja mesomista Anterolta tuon Mäntsälän suhteen, se alkaa mennä jo negatiivisille mallille heille tuo lobbaaminen...ja lakkaa viini virtaamasta  ;D
 

sam123

Active member
sam123 sanoi:
Kiesus sanoi:
Taitaa olla normi glykoli joka hajoaa 140c huiteilla ja nämä keräinkäyttöön tarkoitetut kestävät jotain 170c.

Propyleeniglykolin hajoaminen alkaa 120 asteen tienoilla, joka tarkoittaa että liuos muuttuu happamaksi. Tämä taas syö keräimet, kierukat ja putkistot. Että se niistä "ikuisista" keräimistä: https://simplyeffdaimon.wordpress.com/2011/03/03/propylene-glycol-in-solar-thermal-systems-still-not-understood/.

Jonkinlainen akkusysteemi siis kannattaa laittaa KV-pumppua varmistamaan. Yksi vaihtoehto on vaihtaa pelkkä vesi aina kesäksi...vähän niinkuin autoon renkaat kauden mukaisesti. Tietty varosysteemit täytyy pysyä kunnossa ettei mikään paikka räjähdä jos stagnaatio pääsee ylllättämään.

Siiä meni gyntterin glykolit:



stagnaatio.jpg
 
Ylös