Akku vahti 12v

Jussi

Well-known member
Juuei, akustoon kerättyä ei ole mitään järkeä käyttää lämmityshommaan. Lämmitykseen vain se "ylimäärä", mitä myllystä ja auringosta tulee. Ja akut pitää olla täynnä ennen kuin sitä tuottoa isommin ryöstetään muuhun käyttöön, muuten akut menee pilalle ennenaikojaan.
 

Puuha

Well-known member
jep, akuston sähköä kannattaa käyttää vähän parempaan tarkoitukseen kuin siihen että se muutetaan vastuksessa vain lämmittämään pirttiä. siitä ilmeisesti on muutenkin pulaa kun tällaista "akkuvahtia" haetaan?

yleisesti ottaen se että lisätään uutta elektroniikkaa ei välttämättä ratkaise sitä ongelmaa josta ongelmat johtuvat.

toki jokainen saa käyttää systeemeitä miten haluaa jos näkee sen omasta mielestään hyväksi. joten siitä on turhaa ottaa kierroksia. ylijäämä on se joka kannattaa muuttaa mahdollisuuksien mukaan hyötykäyttöön esimerkiksi lämpönä ja vaikka varastoida sitä lämpönä tarvetta varten varaajaan. akkuun sähkönä sitä ei kannata varastoida muuhun kuin eri sähkölaitteiden käyttöön. etc. valot, kahvinkeitin, tv, pesukone, imuri, jne. jne. lämpöä kannattaa tuottaa muulla tavalla lisää jos tarvis vaatii mutta ei akkusähköllä.
 

avensi

Well-known member
Onko näin että 48v ei löydy alijännitevahtia !
Te jotka osaatte ulkomaankieliä ja olette sähköalan ammattilaisia ?
Niin kiinnostaa, että eikö löydy 48v jännitteelle alijännite vahtia ?
Itse en osaa kieliä eikä tartte ,koska oon suomalainen mies ja maalta todella syvältä kaikesta hienoudesta!
ps: kuten äly kännykät sun muut  !
PÄRJÄÄN VANHALLA NÄPPÄIN NOKIALLA !

Se että ooon pyrkiny maalaisjärjellä 48v on
tuulivoima 48v
ja sen mukana
aurikopaneelit asennutin
48v sopivaksi
ja akuston
48v .
No  vain haluan että voinko jollain releellä tai muulla vempeleellä käyttää tuon ylivirran hyödykseni ?
jos ei ?
niin ajetaan sitten 2kg  dynamitea kalliooon ja  ................

ps : kiinalaiset rakentavat tuulimyllyjä  ja suomalaiset eivät osaa käyttää niitä ?
Näköjään vain suomessa EI OSTA käyttää NIITÄ HYÖDYKSI .
12v ja 24v ON TAVALLINEN JÄNNITE
ja muu on hepreaa ?
Silti maailmalla myydään DC48-110v laitteita, mutta ei suomessa !
 

Jussi

Well-known member
Alkaa kuulostaa jo vaatimiselta. Onhan tässä yritetty ehdotella, mutta vaikea nyhjästä, jos ei valmista sopivaa ole sattunut esiin. Varsin, kun vieläkään ei ole ihan selvää, mitä kaikkea sen releen pitäisi kestää perässään.
Harmittaa vähän, kun tuo innostus ja motivaatio menee vähän hukkaan melko helposti selvitettävien asioiden takia. Voisi ajatella, että sähköopin perusasiat, jokunen englannin sana ja Google-kääntäjällä avustaminen kuuluisi myös harrastukseen mukaan. Sinä aikana, kun olen täällä huomannut noita valituksia kielitaidon puutteesta ja sähköön liittyvistä ongelmista, olisi niiden opiskelussa jo ainakin alkuun päässyt, jos olisi yrittänyt. Kun kuitenkin tietokonetta ilmeisesti osaa käyttää.

Ja aiheeseen... Jos se invertteri on ainoa, mikä pitää saada sammummaan, niin ota tuolta sähkökylmäDI:n linkistä Elfalta sopiva rele ja laita se sarjaan invertterin virtakytkimen kanssa. Siihen hommaan niissä riittää kaikissa kärkien kesto, katot vaan, että jännitealue on sopiva ja DC.
 

Puuha

Well-known member
avensis hyvä. yritin sinulle kertoa sitä että tuulivoimalla/aurinkovoimalla tuotettua energiaa ei voi käyttää kuten verkkosähköä kuten toivot sanomalla "huolettomasti". vaihtoehtoisilla tuotantomenetelmillä on sähkönkäyttöä säännösteltävä itse ja käyttää sitä vain tarpeelliseen sellaisissa kohteissa joita ei voi muulla tavalla korvata kohtuullisella vaivalla. esimerkiksi puulla lämmittäminen on n. 3 kertaa halvempaa kuin akkusähköllä lämmittäminen jos vielä voimalan kustannukset otetaan huomioon on etu puille 5 kertainen. jokainen akkusta kulutettu kWh maksaa 12-30 centtiä (pelkkä akuston käyttökustannus elinkaaren aikana) riippuen käyttötavoista.

oleellisin näistä on juuri tuo lämmöntuotto akkusähköllä. se imee hetkessä akut tyhjiksi vaikka akuston koko olisi kuinka suuri tahansa. ilmalämpöpumpulla lämmöntuotto on jo kannattavaa (jos sähköä ei oteta akusta, vaan voimalan tuotto riittää kattamaan ilp:n kulutuksen) mutta sitäkin kannattaa harkita jos lämpöä voi tehdä muulla tavalla.

akkusähkön kanssa eläminen on sitä että omalla toiminnalla pidetään akuston varaus mahdollisimman korkealla. tämä voi olla monelle hyvin outo asetelma sillä ollaan totuttu siihen että sähkö tulee töpselistä eikä sitä tarvitse säännöstellä millään tapaa. turhaan laitteita ei pidetä päällä. kahvinkeitin sammutetaan ja kaadetaan kahvit termokseen, suurilla kulutuslaitteiden käyttö pyritään ajoittamaan aikaan jolloin on ylituotantoa kuten imurointi (kulutaa 1-2kWh per kerta = keittää pannullisen kahvia 5-10 kertaa termokseen).

akkusähkön kanssa eläminen vaatii asennemuutoksen käyttäytymiseen luonnon mukaan tai sitten tuotantolaitoksen kapasiteetin mitoittamisen ääritapausten mukaan ja samalla akuston kapasiteetin reilua ylimitoittamista jos halutaan uusiutuvia käyttää akuston kanssa kuin valtakunnan verkon sähköä ympäri vuoden. ääritapauksien mukaan mitoitus ei ole enää järkeävää, vaan täytyy käytännössä elää vain säästeliäästi sähkön osalta tuoton mukaan jos haluaa päästä kohtuullisilla kustannuksilla.

jos tuotto ja kulutus ovat samassa suhteessa ei tarvita akkuvahteja vaan sen rahan voi käyttää muuhun tarkoitukseen.

Ja aiheeseen... Jos se invertteri on ainoa, mikä pitää saada sammummaan, niin ota tuolta sähkökylmäDI:n linkistä Elfalta sopiva rele ja laita se sarjaan invertterin virtakytkimen kanssa. Siihen hommaan niissä riittää kaikissa kärkien kesto, katot vaan, että jännitealue on sopiva ja DC.
eikös tuohon katkaisijaan saisi myös sellaisen rakennettua joka kytkisi invertterin päälle kun kytketään kuorma verkkoon. tällöin invertteri sammuisi aina kun kuormaa ei olisi kytkettynä? ymmärtänet mitä tarkoitan... näin saataisiin karsittua myös invertterin tyhjäkäyntijännitettä merkittävästi ja sitä kautta tärkeämpiin kohteisiin käyttöön.
 

Pajala

New member
Hyvälaatuiset Victron akut kestävät n.400 purkaussykliä ja niihin varastoidun sähkön hinnaksi tulee melkein euro/kwh!


laskelman on tehnyt noita akkuja myyvä liike.
http://www.reps.fi/fi/index-fi.htm

ja laskelma ja paljon muuta akuston hoitoon liittyvää
löytyy heidän ohjeista.

Invertterin ohjauksessa on ehken syytä huomioida se , että joidenkin valmistajien ohjeissa (halpis-) invertteri pitää ensin käynnistää ilman kuormaa.
 

tengu

Member
avensi sanoi:
Onko näin että 48v ei löydy alijännitevahtia !

Kaikessa yksinkertaisuudessaa entäs joku tämmöinen:
http://www.amazon.com/DVM-A-Adjustable-Under-Voltage-Monitoring/dp/B00OK41IDA
Kontaktien virrankesto ei ole kyllä kovin ihmeellinen mutta onhan noita maailmalla.

Eikös jossain lataussäätimissä ole ylimääräisiä kontakteja ohjaamaan virtaa vaihtoehtoiseen kohteeseen kun akut täynnä?
Pienellä rakentelulla tuohon olisi kiva nakerrella arduinon päälle joku härpäke, minkä saisi sitten tekemään mitä vaan ja miten vaan..
 

Puuha

Well-known member
jatketaan akuista keskustelua -> http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1393.0

tengu sanoi:
avensi sanoi:
Onko näin että 48v ei löydy alijännitevahtia !

Kaikessa yksinkertaisuudessaa entäs joku tämmöinen:
http://www.amazon.com/DVM-A-Adjustable-Under-Voltage-Monitoring/dp/B00OK41IDA
Kontaktien virrankesto ei ole kyllä kovin ihmeellinen mutta onhan noita maailmalla.

Eikös jossain lataussäätimissä ole ylimääräisiä kontakteja ohjaamaan virtaa vaihtoehtoiseen kohteeseen kun akut täynnä?
Pienellä rakentelulla tuohon olisi kiva nakerrella arduinon päälle joku härpäke, minkä saisi sitten tekemään mitä vaan ja miten vaan..

kyllähän osasta säätimistä löytyy relelähtö. käsittääkseni se ei ole kuitenkaan niin yleinen että se hyvällä tuurilla löytyy omasta säätimestä. uskoisin että avensiksen knowhow ei taida riittää arduinoon jo kielitaidon puutteen vuoksi, joten uskon ettei se taida olla ratkaisu.
 

laturi

Member
avensi sanoi:
Moi !
Kyllä kiinostaa tuo sinun jännitteen valvontarele,
onko kuvaa moisesta laitteesta ?
MUUTENKI PITÄISI SAADA ENEMMÄN KUVIA LAITTEISTA TÄNNE FOORUMILLE
ps:Kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa !
Ehkä aikanaan kuviakin jonnekkin.

Pystyykö sun invertterissä hoitamaan tuon alijännite valvonnan?
Mulla vain on 230v kelajännitteinen versio.
Ei näihin hommiin ole mitään yleispätevää ohjetta aina on jotain sovellettavaa tapauskohtaisesti.
Esim. tämä:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=19640
Halvempiakin löytyy ne saat kaivella eri valmistajilta.
 

Jussi

Well-known member
Puuha sanoi:
Ja aiheeseen... Jos se invertteri on ainoa, mikä pitää saada sammummaan, niin ota tuolta sähkökylmäDI:n linkistä Elfalta sopiva rele ja laita se sarjaan invertterin virtakytkimen kanssa. Siihen hommaan niissä riittää kaikissa kärkien kesto, katot vaan, että jännitealue on sopiva ja DC.
eikös tuohon katkaisijaan saisi myös sellaisen rakennettua joka kytkisi invertterin päälle kun kytketään kuorma verkkoon. tällöin invertteri sammuisi aina kun kuormaa ei olisi kytkettynä? ymmärtänet mitä tarkoitan... näin saataisiin karsittua myös invertterin tyhjäkäyntijännitettä merkittävästi ja sitä kautta tärkeämpiin kohteisiin käyttöön.

Toki, ja joissain inverttereissä onkin valmiina sellainen. Mutta senkin tilan lepokulutus on selkeästi enemmän, kuin kokonaan pois päältä.
Mutta eihän se tähän avensin ongelmaan auta...
 

Puuha

Well-known member
olet oikeassa Jussi. itse näen tilanteeseen johtaneen ongelman niin että kulutus ei kohtaa tuotannon kanssa syystä tai toisesta ja sitä kautta lähtisin purkamaan ongelmaa. oletan akuston latauksen useasti tippuvan alle 48V joten sen voisi olettaa johtuvan siitä että akusto on liian pieni kulutukseen nähden. tällöin ei akkuvahdista ole juurikaan mielestäni mitään hyötyä vaan pikemmin haittaa normaali käytössä.

akuston napajännite voi kyllä helposti tippua alle 48V vaikka akusto olisi täynnä jos siitä otetaan isoja virtoja kulutuslaitteille. muistanko oikein että avensis sinulla on 110Ah:n akut kytkettynä 48V:lle? http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1265.msg14556#msg14556







 

Puuha

Well-known member
valitettavasti silloin itse en voi sinua mitenkään auttaa kuin neuvomalla sinua säästämään sähköä jos haluat nykyisellä akkukapasiteetilla pärjätä. akustokapasiteetti on vain liian pieni kulutukseen nähden etkä saa kaikkea hyötyä irti laitteistosta vaikka laittaisit siihen akkuvahdin.

olisi kovin eri asia jos akustokapasiteettia olisi useita satoja Ah jolloin akuston napajännite laskisi alle 48V vain harvoin, silloin akkuvahdista olisi oikeaa hyötyä. nykyisellä kokoonpanolla se vain rajoittaisi entisestään käyttöä jolloin sinänsä toimiva laitteisto jää valitettavasti koristeeksi. eli en nyt tahdo haukkua laitteistoa enkä sinun avensis osaamista vaan se että kokoonpanon kaikki osa-alueet eivät ole balansissa ja niissä on kehitettävää eteenkin akustossa ja sen kapasiteetissa.

kuten aikaisemmin jo kirjoitin on hyvin tärkeää se että energiaa varastoidaan ja säännöstellään omalla käyttäytymisellä. omalla käyttäytymisellä voi vaikuttaa paljon siihen akkukapasiteetin tarpeeseen mitä tarvitaan. siinä vaiheessa kun aletaan akkusähköä käyttämään lämmitykseen pitää akusto kapasiteetti olla nelinumeroinen Ah määrä.

liekkö muilla ideoita ongelman ratkaisuun?
 

Jussi

Well-known member
avensi sanoi:
pitää paikkaansa tällä hetkellä !
akkuihin en tuhlaa rahaa koska maksavat paljon !

Mutta silti haluat tuhota ne akut nopeasti? Tuo akkukapasiteetti on aivan liian pieni edes satunnaiseen/tilapäiseen lämmityskäyttöön.
 

Puuha

Well-known member
Jussi sanoi:
avensi sanoi:
pitää paikkaansa tällä hetkellä !
akkuihin en tuhlaa rahaa koska maksavat paljon !

Mutta silti haluat tuhota ne akut nopeasti? Tuo akkukapasiteetti on aivan liian pieni edes satunnaiseen/tilapäiseen lämmityskäyttöön.
ohimennen mainintana lisäisin vielä edelliseen:

ei pelkästään kulutukselle liian pieni vaan myös voimaloiden tuottoon nähden aivan liian pieni.
 

Puuha

Well-known member
laturi sanoi:
Puuha sanoi:
muistanko oikein että avensis sinulla on 110Ah:n akut kytkettynä 48V:lle?
Oho, unohda lämmitys, selvis.
Onko liikaa jos noista ottais 1Kw pari tuntia.Noin niikuin ihan periaatteessa.

on. käytännössä akut on silloin jo reilusti alle 50% latauksessa. taisivat olla vielä perinteisiä startti-akkuja jotka on nopeasti sippi kun puretaan liikaa.
 

avensi

Well-known member
Jep !
Akut ovat tavallisia 110AH smf akkuja aarre kärpäskaupasta
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/SMF--akku-2000019356/

JA NÄILLÄ PÖRISTÄÄN VIELÄ PITKÄÄN !
 

Eko

Member
Eikö tässä tapauksessa jo ulosmitata kaikki se tavara mikä paneleista ja tuulivoimalasta ylimääräistä tulee ,
kun säätimenä käytetään Diversiteetti säädintä . Kun akut ovat täynnä absortio latauksen päätteeksi ,
säädin pukkaa kaikki tulevan ylimääräisen virran dumpille ja akkuihin päätyy enää vain pieni ylläpitovirta ,
ns float lataus . Akkujahan ei kannattaisi purkaa ollenkaan , vaan antaa niiden aamulla latautua nopeasti
täyteen , jolloin kaikki muu menee suoraan esim. lämmitykseen . Ja vielä pienentämällä akkujen kokoa
saadaan nopeammin menemään tavaraa dumppiin , eikö ?

Kokeilin itse ajankuluksi laittaa Tristarin 45A MPPT- säätimen kanssa akkuihin saman valmistajan 45A PWM-
säätimen diversiteetti säätimenä . Latausjännitteet säädin niin , että pwm säädin oli hiukan alle MPPT-säätimen
tason . Vastukseen meni tavaraa koko aika ja akut latautuivat normaalist , MPPT-säädin luulee , että akussa
on hurja vajaus ja se työntää tavaraa täydellä teholla koko ajan . Sitten kun akut tulevat täyteen PWM-säätimen
mielestä ja lataus putoaa kellutusjännitteeelle , suuntautuu dumpille entistä enemmän tavaraa . MPPT-säädin
näkee akut tyhjänä  ja työntää koko päivän max teholla virtaa ulos .

En tiedä kauan laitteet kestää tälläistä rääkiä , mutta hyvin tuo dumppipatteri lämpöä työntää ja silti akut varautuivat
normaalisti . Kyselin tuosta kytkennästä myyjäliikkestäkin , eivät olleet kuulleet vastaavasta . Sanoivat kuitenkin
laitteiden kestävän tämän koska siihenhän ne on tehty . Vielä jos akkujen koon pienentäisi minimiin , voisi paneeli
sähköllä jo lämmittääkin .

Tuo Tristarin 60A pwm versio kestää jo melko kasan paneelitehoa ainakin 48v jännitteellä
niin miksei sitä voisi näinkin käyttää . Halvempaa on varmaan ostaa tarvittava määrä paneleita ja kytkeä ne suoraan
silti esim. varaajan vastukseen ja hyödyntää sitä kautta aurinkoa . Lisäksi tässä täytyy olla kaksi säädntä ja niiden
yhteishinnalla saa jo vaikka mitä .Tulipahan kokeiltua 8)
 

Puuha

Well-known member
jos tuotto riittäisi niin silloin ei myöskään tällaista ongelmaa olisi. tuotto ei riitä kattamaan edes kulutusta tässä tapauksessa.
 
Ylös