Kädellä kokeilemalla kun aurinko paistaa , jos lämmin niin sökö . Vertaa pintalämpötilaa muihin putkiin . Toinen mahdollisuus on , että
itse heatpipe (kupariputki sisällä ) on ottanut pakkasesta siipeensä . Tällöin kupariputken ala-osa on turvonnut ja revennyt , jolloin aisällä oleva neste on hävinnyt . Omalla kohdalla molemmat häikkämät käyneet , tälläkin hetkellä yksi lasiputki hukannut tyhjön ja on vesihuuru sisällä .
Silloin kun laitoimme nämä katolle meni vuosi ok ja sitten tulivat kolmenkympin pakkaset . Keväällä sitten huomasin tehon pudotuksen ja tarkistin kupariputkien tilanteen . Yli 20 niistä oli haljennut alapäästään ja olivat näin ollen toimimattomia . Sain kuitenkin toimittajalta kaikki uudet kupariputket takuuseen . Hänen mukaansa olin vahingossa saanut etelä-euroopan versiot . Nämä nykyiset ovat kyllä kestäneet pakkasta . Sisällä on kuulemma tislattua vettä ja jos sitä on liikaa niin putki halkeaa pakkasella
Ja meillä vielä kerran kesällä vieraili ukkonen kohillaan ja iski kurttuputkeen kaksi neulan kokoista reikää . Ja niinhän nesteet pihalle ja osa pannuhuoneeseen eristyskuoren välistä . Olen varmistanut järjestelmän toiminnan myös sähkökatkojen varalta aurinkopaneeleilla joissa akusto ja invertteri verkonvaihtokytkimineen . Täällä meilläpäin saattaa tuuli- ja aurinkovoimaloista johtuen pätkiä sähköt milloin vain ja tietenkin ne katkeavat silloin kun aurinko paistaa tai kun olet aamulla lähdössä töihin . Kiva oli tulla kotiin kun katolla lämmöt yli 200 astetta ja nesteet pihalla .
Näistäkin aina selvitty ja kuitenkin 60 tyhjöputken järjestelmään tyytyväinen , eräskin kilowatti/pinometri puuta säästynyt ja on jopa maksanut itsensä jo kolme vuotta sitten