• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Tarjous sähkön myyjältä

Aurinkoinen

Active member
Soppari umpeutuu elokuun lopulla ja minulle kaupattiin seuraavaa jatkotarjousta: Perusmaksu 4.5 €/kk ja energia 11.55 snt/kWh. Tällä hetkellä ei perusmaksua ja energia 4.94 snt/kWh. Tarjous ei minussa aiheuta suurempaa ostohalukkuutta, etenkin kun kesällä spot-hinta lienee monta kertaa halvempi kuin tuo tarjottu hinta. Perusmaksut ovat ilmeisesti tulleet jäädäkseen, mutta vähän sähköä ostavilla se nosta sähkön hintaa merkittävästi. Minkälaisia tarjouksia olette saaneet sähköyhtiöiltä viime aikoina? Jos tarjoukset eivät tästä selvästi parane, siirtynen spot-hintaiseen sähköön. Vaikeutena tuossa spot hinnoittelussa on tuo hinnan jatkuva vaihtelu. Olen vuokrannut hallin ja sen sähköt menevät minun sähkölaskuuni, koska kiinteistölle ei saa kahta sähköliittymää. Hallilla on oma sähkömittari ja nykyisellään on ollut helppoa veloittaa vuokralaiselta hänen käyttämänsä sähkö. Miten hoitelen sähkön veloituksen vuokralaiselta oikeudenmukaisesti spottiin liittymisen jälkeen, kas siinäpä kysymys.

varikonniemi

Active member
Sinä esität vuokralaiselle kiinteä hintasen sopparin joka on sun mielestä reilu. Miten sen hinnan määrittelee on se ongelma.

Sun tilanteessa kun on ulkopuolista sähkön ostajaa, niin kannattas ilman muuta laittaa aurinkopanelia syöttämään verkkoon, kun menis vuokralaiselle ennen verkkoon menoa. Ja saisit täyden hinnan siitä ilman siirto, sähkövero etc. paskaa.

Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Olen vuokrannut hallin ja sen sähköt menevät minun sähkölaskuuni, koska kiinteistölle ei saa kahta sähköliittymää. Hallilla on oma sähkömittari ja nykyisellään on ollut helppoa veloittaa vuokralaiselta hänen käyttämänsä sähkö.
Kiinteistössä on päämittari ja hallissa alamittari: Sovi sähköyhtiön kanssa että ne laskuttaa suoraan alamittarin kulutukset vuokralaiselta, vaatinee uuden mittarin?
Sillä tavalla on hoidettu monet muut kiinteistöt missä on monta alamittausta. Poika kun meni ostamaan talon niin siellä oli kaksi mittaria, päämittari ja alamittari. Molemmista tuli laskut erikseen sekä verot ja siirtomaksut...

Toki olet vastuussa laskuista jos käy niin ettei vuokralainen maksa laskujaan...

varikonniemi

Active member
Kiinteistössä on päämittari ja hallissa alamittari: Sovi sähköyhtiön kanssa että ne laskuttaa suoraan alamittarin kulutukset vuokralaiselta, vaatinee uuden mittarin?
Sillä tavalla on hoidettu monet muut kiinteistöt missä on monta alamittausta. Poika kun meni ostamaan talon niin siellä oli kaksi mittaria, päämittari ja alamittari. Molemmista tuli laskut erikseen sekä verot ja siirtomaksut...

Toki olet vastuussa laskuista jos käy niin ettei vuokralainen maksa laskujaan...
Eikös hän juuri sanonut, ettei semmoista voi tehdä? Toki jos on mahdollista niin hoituu sillä suoraan

Aurinkoinen

Active member
Olen ollut sähkön myyjään yhteydessä asian tiimoilta ja heidän ainoa vaihtoehtonsa nykyisen lisäksi on paritaloliittymä. Siinä nykyinen mittarini revittäisiin irti nykyiseltä paikaltaan ja kiikutettaisiin ulos sähköpylvääseen. Siihen viereen laitettaisiin hankittava uusi hallin mittari. Nämä asennustyöt maan kaivamisineen suorittaisi urakoitsija, sähkölaitoksen miehet sitten tulisivat armollisesti yhdistämään mittareihin virrat. Halliin matkaa 100 metriä, tiedä sitten paljonko nykyistä maakaapelia pystyisi käyttämään ja paljonko olisi uutta hankittava. Sähköpylväs mittareita varten kuitenkin hommattava ja pystytettävä. Kustannuksia näistä kertyisi pitkälti yli 2 k€, joten hirveästi ei meikäläistä kiinnosta. Varsinkin, kun halli on varastokäytössä ja sähköä kuluu vain valaistukseen. Vuodessa olen laskuttanut alle 200 kWh:n edestä.

varikonniemi

Active member
Ei hemmetti teet asian vaikeeks oletetun 20 euron edestä?! Sait 11.55c tarjouksen niin laita hallille hinta 12c ja sillä selvä. Säästät luultavasti pörssisähköllä huomattavasti eli teet voittoa. Jos oikein kapitalistin tavoin haluat lypsää kuivaksi, niin laita puolet perusmaksusta laskuun päälle.

Aurinkoinen

Active member
Kapitalistejahan tässä ollaan, vuokralainen maksaa puolet perusmaksuista. Muutaman euron laskua kahdesti vuodessa ei paljon viitsisi kirjoittaa, maksaahan se postimerkkikin jotain.
Tuskin siitä rutinoita kuuluisi, vaikka laskuttaisin 20 snt/kWh, mutta haluaisin tarkalleen pitää sopimuksestamme kiinni: vuokralainen maksaa sähkönsä kulutuksen mukaan ja puolet perusmaksuista.

varikonniemi

Active member
Sitten sulla ei ole mitään absoluuttisen oikeaa tapaa selvittää asia pörssisähköön siirtymisen jälkeen.

Vaihtoehto 1 on tarjota sulle tarjottu kiinteä sopimus hinnoittelu
Vaihtoehto 2 on laskea kokonaiskulutus ja jakaa kokonaishinnalla, päätyen keskimääräseen per kwh hintaan. Mutta sekään ei ota huomioon milloin osakas vrt. milloin sinä käytit sähköä, ja niitten ajoituksien hintaeroja.

Näistä ehkä vaihtoehto 2 olisi lähimpänä sovittua, koska se on paras mihin pystyt. Tai sitten jos haluat kirjaimellisesti pysyä sopimuksessa ilman että teet uuden, niin sitten sun on pysyttävä kiinteähintasessa sopimuksessa koska et pysty tilittämään oikein pörssisähköä.

robertsott56

New member
Kiinteistössä on päämittari ja hallissa alamittari. Voit sopia sähköyhtiön kanssa, että vuokralaisen kulutus laskutetaan suoraan alamittarin perusteella – tämä saattaa kuitenkin edellyttää uuden mittarin asentamista.

Monissa kiinteistöissä, joissa on useita alamittareita, asia on järjestetty näin. Esimerkiksi kun poikani osti talon, siellä oli erikseen päämittari ja alamittari, ja molemmista tuli omat laskut veroineen ja siirtomaksuineen.

On kuitenkin hyvä huomioida, että vuokranantajana vastaat lopulta laskuista, jos vuokralainen ei niitä maksa.

Aurinkoinen

Active member
Hallissa ei ole mitään virallista mittaria. Sinne on joku, ilmeisesti hallin silloinen omistaja asentanut / asennuttanut ikivanhan 'kiekkomittarin' , joita oli taloissa yleisesti 50 - 60 luvuilla.
Varsinainen ongelmakin on poissa päiväjärjestyksestä, vuokralaisen bisnekset alkoivat sakkaamaan ja hän jätti vuokransa maksamatta. Minä irtisanoin vuokrasopimuksen ja halli on nykyään täysin omassa käytössä.