• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Sähkön reservimarkkinat

råtta

New member
Mikä on tämä sähkön reservimarkkina? Poweralta tuli soitto ja haluavat tulla tiistaina keskustelemaan reservistä, kun mulla katolla 3kW paneelijärjestelmä. Onko jollain antaa etukäteistietoa ennen ku markkinaheppu tulee kaffille.

Mekaniker

Well-known member
Luettavissa aiheesta aika paljon lämpöpumppufoorumissa:

Joku taisi kirjoittaa myös Powera aiheesta

(Mitä itse olen lukenut ja saanut käsityksen aiheesta taitaa olla useita "kultamunien" tuojia ja joillekin tilaajille jänis ei muni kultamunaa tilaajan pesään) :cautious:
Itse taidan katsoa maailman menoa vielä, olen kumminkin rakentanut melkoisen kalliin PV-sähkön talteenotto ja omakäyttö-version

råtta

New member
Nyt ymmärrän enemmän.

Powera tarjoaa avaimetkäteen akkua (10, 15, 30kWh) ja hybridi-invertteriä ja omaa mittausta ja pientä keskusta jossa äly. Pienempien hinta 14900/19900€.

Syy miksi tämä kannattaisi ostaa on se että reservimarkkinoilla aggregaattoritoiminta on nyt sallittua myös kotitalouksille ja kun sähköverkon taajuus tulee pysyä 49,9Hz ja 50,1Hz välillä, niin isojen kuormien/tuottajien liittyessä/irrotessa verkosta tarvitaan nopeaa energiavarastoa.

Tämä ei liity mitenkään omiin aurinkopaneeleihin tai tuulivoimalaan vaan leikitellään suoraan sähköliittymän sähköllä. Koska järjestelmässä on äly ja oma mittari niin siirtomaksuja tms. ei tule asiakkaalle. Akku ei myöskään tuota sähköä omaan kiinteistöön silloin kun valtakunnan verkko on alhaalla.

No miksi mun pitäisi maksaa henkilöauton verran akusta, josta ei ole mulle hyötyä??? Reservimarkkinoilla olevan akun käytöstä maksetaan euroja. Esim. viimevuonna 10kWh akkupaketilla on saanut reilu 2000€ vuodessa verotonta tuloa. Alla korvaushintoja. Lähteestä Fingrid
VuosiFCR-N hinta (€/MW,h)FCR-N
määrä
(MW)
FCR-D ylös hinta
(€/MW,h)
FCR-D ylös määrä
(MW)

FCR-D alas hinta (€/MW,h)
FCR-D alas määrä (MW)
2022 12,24102,81,90430,610,00114,4
202319,1067,72,81345,19,99186,4
202425,3967,54,00347,89,50245,2

Mutta kuten @korsteeni tuossa mainitsi niin miksi osallistuisin isolla pääomasijoituksella muiden sähkön riittävyyden turvaamiseen? Eikö tämä ole suomen kantaverkkoyhtiön ongelma?

Kotitalousvähennyksien jälkeen takaisinmaksuaika on yli 4,5 vuotta. Akun laskennallinen kestävyys lienee kymmenessä vuodessa toki se heikkenee jo aiemmin. Elektroniikan kestävyys ja vanheneminen??? Laitteet kuitenkin ostetaan omaksi.

Lisää reservimarkkinoista

don

Active member
Moro

Syy miksi tämä kannattaisi ostaa on se että reservimarkkinoilla aggregaattoritoiminta on nyt sallittua myös kotitalouksille
Asia ei ole ihan näin,pitää olla reserviä riippuen FRC:stä vähintään 0,1 MW - 1 MW.

Mekaniker

Well-known member
Sen sijaan että menisi sijoittamaan alkaen 15k€ rahaa muiden hyödyksi (ne ei maksa kun roposia kuitenkaan) minun ajatus (myös korsteeni) on selkeämpi: Osta itsellesi ja hyödynnä/ hallitse kokonaan oma laitteistosi. Samalla osallistut epäsuorasti myöskin reservimarkkinoihin kun jättää ostamatta sähköä kun se on kalliimpaa kun omatuotanto ja saat samalla sen kotireservin jos tulee äkillinen sähkönpuute. Tietenkin saa myydä verkkoon niin paljon kun rahkeet kestää jos jää yli mutta harkinnanvarainen päätös
Plus että jää pois vastuu ja melkoinen määrä juridiikkaa (lue paperityötä)

Toki rahaa laitteisto-kustannusten peittämiseksi ei tule muualta kun itsetuotetusta sähköstä mitä itse kuluttaa mutta tällaisena päivänä rahansäästö alkaa lähestyä 0.60€/kWh kun ei osta sähköä lainkaan
Aurinkoisena pävänä tähän vuodenaikaan täällä siirtyisi sähköverkkoon ainakin 10kWh myyntiin ja akkuihin samanverran seuraava vrk:a varten

Mekaniker

Well-known member
Fingrid on julkistanut tiedotteen:

CopyPaste:
Tämä maininta nousi-> Kotitalouksien säätökykyisiä laitteistoja, kuten lämminvesivaraajia tai akkuja, voi kuitenkin koota isommaksi kokonaisuudeksi, jota voi tarjota markkinoille.
- Tiedän että on olemassa huima määrä isoja suorasähkövaraajia missä oli toimiva mahdollisuus etäohjaukseen, kun uudet kaukoluentamittarit tuli se ominaisuus hävisi mittariasentajan toimesta

Toivottavasti edes joku lukee ja vaatii tarkennuksia hyödyistä ja tuotoista näille reservi-akku myyjille kun koputtavat oveen

Viimeksi muokattu:

Aurinkoinen

Active member
Olen hieman tutkiskellut tuota reservimarkkinaa. En näe sitä minään peikkona. Kiinteistölle tuodaan hybridi-invertteri ja akku ja ne asennetaan. Akustoa voi käyttää omiin tarpeisiinsa kalliin sähkön aikaan ja ladata sitä halvempien tuntien aikana tai paneeleista. Sähkökatkon aikana akusta voi ottaa virtaa, joillakin rajoitus että vain yhdestä vaiheesta ja max 3 kW:n teholla. Akku on ostettava omaksi, vaan ei tule hirveän paljon kalliimmaksi kuin itse ostamalla vermeet asennuksineen. Ja jonkinmoista tuottoa tulee joka kuukausi. Toki härpäkkeiden hinnan takaisin saamiseen menee varmaankin helposti kuusi vuotta. Jos ostan itse akuston ja invertterin omaan käyttöön, niin samassa ajassa sitä ei kuoleta, ehkä ei koko laitteiden elinkaaren aikana.