Reikäputki varaajaan!?

rotzi

Well-known member
Mitäs jos laittais tommosen reikäputken varaajaan ottamaan vastaan aurinkolämpöä?

Putki pystyyn varaajaan ja alapäähän aurinkolämpö sivusta T-haaralla, lämpö jakaantuu sitten reiistä sivulle automaattisesti kun tulee kuumempi  vesi vastaan, eli kerrostais "oikein" tulevan lämmön varaajaan.
Lämpö jäisi sille tasolle mistä löytyy samanlämpöistä vettä.

Pitäisköhän tuohon tehdä hiukan isompia reikiä vaikka 50mm välein?
Kestääköhän tuo aine varaajan sisällä vedessä, miksei kestäis?

reikaputki.jpg
 

VPJ

Member
Luulisi tuon olevan parempi kuin ilman, saumaan josta reiät puuttuu voisi harvakseen porailla hieman isompia.
Jos materiaali epäilyttää niin Martelius Exhaust myy parempaa.

Tee koelaboratorio vaikka 200 litran tynnyristä josta kansi puuttuu ja mittaa lämpötiloja eri kerroksista ja tunnustele virtauksia eri pumpun nopeuksilla.
 

rotzi

Well-known member
VPJ sanoi:
Luulisi tuon olevan parempi kuin ilman, saumaan josta reiät puuttuu voisi harvakseen porailla hieman isompia.
Jos materiaali epäilyttää niin Martelius Exhaust myy parempaa.

Tee koelaboratorio vaikka 200 litran tynnyristä josta kansi puuttuu ja mittaa lämpötiloja eri kerroksista ja tunnustele virtauksia eri pumpun nopeuksilla.
Tommosia reikäputkia ne käyttää ne kehittyneemmät varaajavalmistajat...ei nyt ihan just noita mutta kumminnii.

Ottas tommosen 1m pätkän, lisäreikiä kylkeen (10mm) ja tukis toisen pään varaajan kattoon...hmmm

Ei se materiaali varmaan mikään onkelma oo, ihan mustaa rautaa tuo varaajakin on...hapetonta seutua kumminkin, vai tietääkö joku ongelmaksi?

Labrat taitaa kyllä jäädä tekemättä :)
 

rotzi

Well-known member
Tulipahan sitten 35mm*1m reikäputki hommattua, sopii mukavasti 1" muhviin niin siitä saa kierteet toiseen päähän.

Siinä on ihan mahottomasti  jotain d3mm reikiä = 7mm2/kpl*20*200=28000mm2...vastaa siis jotain 50mm välein 40mm reikiä, eli kyllä vesi pois pääsee, voi olla että pitää tukkii niitä mieluummin, toisaalta yksittäiset reiät on pieniä.

Pitäisköhän tukkia se yläpää umpeen (alapää iliman muuta ummessa), niin sillä estyis se ettei se aina mene sieltä varaajaan jos on avonainen, jos se on ummessa niin vesi pakotetaan etsimään samanlämpöinen korko ja menemään siitä varaajatilaan?
 

savonhumu

Member
Nyt on hommassa tekemisen meininki, niinku koko rojektissa mikäli oon muista ketjuista aikasemmin oikein asioita ymmärtäny! Mukava seurata sivusta kun joku hakee saatavista tehoista maksimihyötyjä 8)
ei muutako jatkakaa!!

Miten muuten ujutat tuon putken varaajan sisään? Onnistuuko tuo t-mäinen muoto lykätä vastuspaikasta varaajan sisuksiin? vai minkämoiseen varaajaan tuo on tulossa?
Aurinkolämpö tullee sitte vissiin levarivaihtimen kautta kun muute ei ainakaan täällä päässä taivu tuo systeemi.
Laitahhan jossain vaiheessa vähä speksejä että minkämoinen kokonaisuus sinne on kaikenkaikkiaan tulossa/tullu kun ei oo tähän puusilmään ainakaan vielä tarttunu. lie sitte jo jossain tälläki voorumilla tullu tarkeminki mutta en oo vaa hokannu ::)

offina vähä semmosta huutelen kun rozi oot vissiin pellautunu nuitten termisten latausventtiilien kanssa, että mitenkä kovvaa kuumaa ne maksimissaan yleensä sietävät hetkellisesti/ hieman pitempäänkin? 110-120 taitaa ainakin esben normi venoilla olla maksimit.
Itellä olis hakusessa semmonen automaattikolmitievena mikä ruppeis siinä 50-60 asteen tienoilla kääntämään virtausta eri suuntaan(varaajan yläosaan) ja sietäs ongelmatilanteessa suhteellisen koviakin lämpötiloja ilman että sulahtaa sisukset.. Voidaan jatkaa vaikka yv:lläki jos et halluu sotkee tätä ketjua tälle...
 
Ylös