Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Paistaa se aurinko risukasaanki
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="Savonius" data-source="post: 47396" data-attributes="member: 4745"><p>Kun täällä ajoittain mollataan pystyakseli tuulimyllyjä niin pistän pienen selityksen omasta tuulimyllyhistoriastani. Selittää myös tuota nimimerkkiäni.</p><p></p><p>Kun tunnen jonkinlaista lukkarinrakkautta Savonius myllyihin niin aina vähän harmitta nuo pystyakselisien vähättely. Itselläni pyöri tuossa pihassa toistakymmentä vuotta melko perinteinen Savonius eikä sitä vaivannut oikeastaan mikään muu kuin se ettei täällä juuri tuullut. Lounaasta tulevat matalapaineet vilahtivat ohi noin seitsemässä tunnissa ja sitten tuuli 2-4 metriä sekunnissa jos tuuli. Tuhtia vääntöä hyväksikäyttäen sain kyllä noillakin pienillä tuulilla latausta aikaiseksi mutta vastineeksi kovilla tuulilla järjestelmä lämmitteli jäähdytyslevyn kautta ilmaa. Olihan se massiivinen kun kokonaisleveyttä oli 2,72m ja korkeus 2,6m. Työtä tekevää osaa siinä oli noin puolet tuosta ja jos siitä laskee hyötysuhteen niin ei se niin kauhean huono ole. Vääntöä siinä oli aivan mahdottomasti jonka huomasin kun yritin sitä pysäytää siiven eteen asettumalla. Neljän metrin ilmalento satakiloiselle äijälle edellyttää melkoista potkua.</p><p>Koko hökötys oli koottu betoniin valetun Nissan Cherryn etunavan varaan. Myllyosa oli koottu napaan sopivan 14 tuumaisen Nissanin teräsvanteeseen. Koko myllyosan sai siis pois navasta irrottamalla pyöränpultit aivan kuten autosta otetaan rengas irti Se oli siis ulokkeena siitä navasta lähtien. Se koitui sen lopuksi sillä ulokkeelta tuleva vääntövoima oli runsaassa kymmenessä vuodessa ohentanut (venyttänyt) akselia (n.30mm) puolitoista milliä alkuperäistä ohemmaksi jolloin se lonksui laakerissa. Väljyys kertautui myllyn yläpäässä joten se oli loppuaikoina melko huvittavan näköinen pyöriessään. Generaattori pyöri hammashihnavälitteisesti noin kymmenen kertaa myllyä nopeammin. Vanteella oli Pirellin 155 14 kesärengas johoin ajoin laikkakoneella hammashihnaa vastavan hammastuksen. Itse tekemäni kestomagneettigeneraattori oli halkaisijaltaan 30cm. Generaattori jatkoi elämäänsä polkupyörän pyörittämänä. Eräs työmatkapolkija polki siitä 24V akkupankkiin yli 450W teholla. Itse jouduin tyytymään 320W huipputehoon. Paikkakunnan huippu-urheilijanuorukaisetkin pääsivät hiukan yli 200W.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Savonius, post: 47396, member: 4745"] Kun täällä ajoittain mollataan pystyakseli tuulimyllyjä niin pistän pienen selityksen omasta tuulimyllyhistoriastani. Selittää myös tuota nimimerkkiäni. Kun tunnen jonkinlaista lukkarinrakkautta Savonius myllyihin niin aina vähän harmitta nuo pystyakselisien vähättely. Itselläni pyöri tuossa pihassa toistakymmentä vuotta melko perinteinen Savonius eikä sitä vaivannut oikeastaan mikään muu kuin se ettei täällä juuri tuullut. Lounaasta tulevat matalapaineet vilahtivat ohi noin seitsemässä tunnissa ja sitten tuuli 2-4 metriä sekunnissa jos tuuli. Tuhtia vääntöä hyväksikäyttäen sain kyllä noillakin pienillä tuulilla latausta aikaiseksi mutta vastineeksi kovilla tuulilla järjestelmä lämmitteli jäähdytyslevyn kautta ilmaa. Olihan se massiivinen kun kokonaisleveyttä oli 2,72m ja korkeus 2,6m. Työtä tekevää osaa siinä oli noin puolet tuosta ja jos siitä laskee hyötysuhteen niin ei se niin kauhean huono ole. Vääntöä siinä oli aivan mahdottomasti jonka huomasin kun yritin sitä pysäytää siiven eteen asettumalla. Neljän metrin ilmalento satakiloiselle äijälle edellyttää melkoista potkua. Koko hökötys oli koottu betoniin valetun Nissan Cherryn etunavan varaan. Myllyosa oli koottu napaan sopivan 14 tuumaisen Nissanin teräsvanteeseen. Koko myllyosan sai siis pois navasta irrottamalla pyöränpultit aivan kuten autosta otetaan rengas irti Se oli siis ulokkeena siitä navasta lähtien. Se koitui sen lopuksi sillä ulokkeelta tuleva vääntövoima oli runsaassa kymmenessä vuodessa ohentanut (venyttänyt) akselia (n.30mm) puolitoista milliä alkuperäistä ohemmaksi jolloin se lonksui laakerissa. Väljyys kertautui myllyn yläpäässä joten se oli loppuaikoina melko huvittavan näköinen pyöriessään. Generaattori pyöri hammashihnavälitteisesti noin kymmenen kertaa myllyä nopeammin. Vanteella oli Pirellin 155 14 kesärengas johoin ajoin laikkakoneella hammashihnaa vastavan hammastuksen. Itse tekemäni kestomagneettigeneraattori oli halkaisijaltaan 30cm. Generaattori jatkoi elämäänsä polkupyörän pyörittämänä. Eräs työmatkapolkija polki siitä 24V akkupankkiin yli 450W teholla. Itse jouduin tyytymään 320W huipputehoon. Paikkakunnan huippu-urheilijanuorukaisetkin pääsivät hiukan yli 200W. [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Paistaa se aurinko risukasaanki
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös