• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

O: 20A lataussäädin

Nedved

Member
Palstan ahkerilla järjestelmien päivittäjillä on taatusti jäänyt nurkkiin pyörimään 20A lataussäätimiä...
Yhden kappaleen semmoisia tarvisin 2x130W 12V paneelien jatkeeksi.

Nedved

Member
Jussi sanoi:
Kysytkö tarkoituksella alimitoitettua?

Ajattelinkin että aika lähellä ylärajoja ollaan, mutta muutamat googlatut 20a lataussäätimet väittävät 12v maksimipaneeliston olevan luokkaa 260-300w. Voipi toki olla että olen ymmärtänyt asian ihan metsäänkin.

weatherc

New member
PWM-säätimeksi riittää 20A mutta MPPT-säätimellä ei enää riitä.

Paitsi jos säädin osaa rajoittaa virtaa. Kysyin asiaa Victronilta koska itseäni kiinnostaisi heitin 15A vekotin (itsellä myös 2 x 135W paneelit) ja siinä on tajoitin joka rajoittaa virran siihen max 15A:han josta kerrotaan myös sen brosyyrissä.

Jussi

Well-known member
Elektroniikkaa kun olen ikäni korjaillut, niin en koskaan ostaisi sellaista, joka juuri ja juuri riittää mitoitustehoille, tai ei edes ihan siihen. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, se maksimiairvo on yleensä optimistinen odotus.

Nedved

Member
Jussi sanoi:
Elektroniikkaa kun olen ikäni korjaillut, niin en koskaan ostaisi sellaista, joka juuri ja juuri riittää mitoitustehoille, tai ei edes ihan siihen. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, se maksimiairvo on yleensä optimistinen odotus.

Selvä, eli korjataan otsikko ja tarve. Eli jos löytyy nurkista pyörimästä, niin pistäkäähän viestiä.