• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Mbat/puuilo CML

korsteeni

Well-known member
yksi puuilon 220ah CML alkoi menettää kapaa ja ihmeekseni sen jännitteet oli yleensä muita akkuja ylempänä vaikka kuormitettaessa romahti ensimmäisenä.
totesin että akun yksi kenno on pattänyt kun se oli mitaten kuormituksen jälkeen asteen verran lämpimämpi, mutta, mutta soitin maahantuojalle kun 2 v oli ylittynyt ja pitkän keskustelun jälkeen ystävällinen henkilö perusteli hyvin perustein että vika ei ole kennossa vaan akku on sulfatoitunut
en ihan heti niellyt selitystä mutta hetken keskusteltuamme hän ilmeisesti on oikeassa.
- akku pitäisi joka pukamisen jälkeen ladata min.14.4V ja min 30A syklisesti.
aika haasteellista kun olen aina ollut siinä luulossa ettei hidas pienellä virralla lataaminen ole koskaan pahasta.
- näissä se on.......ilmeisesti.
nyt akku on max.14.99V/max 2A latautumassa.
hänen kantansa oli hyvin selvä ettei sulfatoitunut akku yleensäkään toivu mutta näin voisi kokeilla


olen ladannut väärin 54,4V / 56V
 

Mekaniker

Well-known member
Lyijyakkujen kanssa niin kuin kirjotit. Valitettavasti
Jokaisessa akussa on jo tehtaalta lähtiessä pieniä eroja jotka vaikuttavat käyttöikään ja niihin ei voi tehdä mitään sen jälkeen kun kansi on hitsattu kiinni
 

korsteeni

Well-known member
Lyijyakkujen kanssa niin kuin kirjotit. Valitettavasti
Jokaisessa akussa on jo tehtaalta lähtiessä pieniä eroja jotka vaikuttavat käyttöikään ja niihin ei voi tehdä mitään sen jälkeen kun kansi on hitsattu kiinni
on siellä 6 reikää kannen alla joissa kumihatut kuten vanhoissa mehupulloissa, kuivaa näyttää sisältä olevan kuten pitääkin
 

korsteeni

Well-known member
käsittämätöntä näiden akkujen käyttäytyminen.
purin kaikki akut ensimmäisen kerran hallitusti samalle 10.8 V tasolle, seuraavana päivänä nämä uudenkarheat varmuuskäytössä juuri sopivissa olosuhteissa sopivalla floatilla olleet parivuotiaat akut olivat 12,3 V, 12,3 V 13,2V (huono), ja 12,4 V.
purin niitä hitaasti niin monta kertaa hyvin kevyesti kunnes lepojännitteet pysyttelivät 11,2 V max ja viimein sain tuon kolmannen (hono) akun jännitteen 10.8V.
latasin eilen hieman, noin 5 minuuttia 40A virralla koko settiä.
latauksen aikana 12,4 V, 12,5 V, 16,2 V ja 12,5 V.
nyt yön levon jälkeen setti irroitettuna
12,2 V, 12,1 V, 13,2 V ja 12,1 V.

jos ja kun tuo paska akku on tyhjä niin miksi sen jännite on yli 13 V

onko kukaan yrittänyt sulattaa sulfatoitunutta akkua vaihtovirralla tai jollain sopivalla? mikä? taajuus, eikö nuo ultrapesuritkin toimi niin tai sitten ultraäänellä?

hyviä tai huonoja vinkkejä kellään kokeiltavaksi?
 

Mekaniker

Well-known member
onko kukaan yrittänyt sulattaa sulfatoitunutta akkua vaihtovirralla tai jollain sopivalla? mikä? taajuus, eikö nuo ultrapesuritkin toimi niin tai sitten ultraäänellä?

hyviä tai huonoja vinkkejä kellään kokeiltavaksi?
Kokeilin kolme vuotta? sitten elvyttää nuo 8x12V150Ah Fiamm AGM:t vastahankitulla elvyttäjä-laturilla
Ja kyllä, pieni parannus mutta huonot tappoi sitten muutkin, oli 24V ryhmänä
Suurimpana ongelmana juuri AGM-akun kohdalla on se ettei epäpuhtaudet pääse pois sieltä kun tavallisessa akussa missä se hiljalleen laskee pohjaan, pahimmassa tapauksessa voi tulla oikosulku kennoon...

Samaa elvyttäjälaturia olen käyttänyt pojan pahoinpitelemiin auto-akkuihin ja siellä on paljon parempi onnistumis-prosentti
 
Viimeksi muokattu:
Ylös