Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Matalaenergia kodinkoneita
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="viivelinja" data-source="post: 33461" data-attributes="member: 6886"><p>Rele saattaa siis käyttää pääkäämin ottamaa suurempaa virtaa käynnistyshetkellä apukäämin ottamiseksi hetkeksi mukaan. Lähes kaikille sähkömoottorityypeille on ominaista pienempi impedanssi käynnistyshetkellä, tai silloin kun roottori on pysähdyksissä, ja sähkömoottorien ottovirta myös nousee kierroksien laskiessa (kun kierrokset epätahtikoneessa laskee kuormituksen kasvaessa, on tämä asia toki ilmeinen). Jos vaihtovirtasähkömoottorin nopeus laskee taajuuden myötä, niin silloinkin ottovirta kasvaa. Taajuusmuuttajakäytössä jännitteen automaattinen laskeminen kompensoi tämän. </p><p></p><p>Jos epätahtikone käy korkeilla kierroksilla, niin se yleensä tarkoittaa pienempää ottovirtaa. Eli jos lauhduttimen ja höyrystimen välinen paine-ero on suuri, niin samojen kierroksien ylläpitoon vaadittava akselitehokin on suuri. Ja tämän voisi olettaa myös nostavan moottorin ottotehoa. Moottorin ottoteho ei välttämättä tietty kuvaa moottorin akselitehoa. </p><p></p><p>Käsittääkseni jääkaappien kompressorien moottorit ovat joko split-phase tai sulkunapamoottoreita, joiden nimestä voi päätellä moottorin raudan/kuparin sisältävän maagisen vaihe-eroa tuottavan rakenteen itsessään. Lisätietoa löytyy tietenkin netistä. Apukäämin tarkoitukseksi olen käsittänyt hetkellisen vaihe-eron tuottamisen split-phase moottorin käynnistykseen, jonka jälkeen moottori käykin kaksivaiheisena. Vaihe ero lienee syntyvän apukäämin erilaisista ominaisuuksista (resistanssi ja reaktanssi). </p><p></p><p><a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Shaded-pole_motor">https://en.wikipedia.org/wiki/Shaded-pole_motor</a></p><p></p><p><a href="https://circuitglobe.com/split-phase-induction-motor.html">https://circuitglobe.com/split-phase-induction-motor.html</a></p><p></p><p>R600a on isobutaania, eli butaanin toinen isomeeri. Sitä käytetään myös sytyttimien täytekaasuna. </p><p></p><p>R290 on propaania, mitä käytetään esimerkiksi kaasugrilleissä. </p><p></p><p>Kylmäaineena näille toki voi olla tiukempia puhtausvaatimuksia. Greenpeace on tehnyt paljon työtä näiden ympäristöystävällisten, mutta palavien kylmäaineiden puolesta. Tämä ei ole kehotus alkaa kokeilemaan mitään... </p><p></p><p><a href="https://www.greenpeace.org/usa/news/after-20-year-battle-green-refrigerants-finally-legal-in-the-us/">https://www.greenpeace.org/usa/news/after-20-year-battle-green-refrigerants-finally-legal-in-the-us/</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="viivelinja, post: 33461, member: 6886"] Rele saattaa siis käyttää pääkäämin ottamaa suurempaa virtaa käynnistyshetkellä apukäämin ottamiseksi hetkeksi mukaan. Lähes kaikille sähkömoottorityypeille on ominaista pienempi impedanssi käynnistyshetkellä, tai silloin kun roottori on pysähdyksissä, ja sähkömoottorien ottovirta myös nousee kierroksien laskiessa (kun kierrokset epätahtikoneessa laskee kuormituksen kasvaessa, on tämä asia toki ilmeinen). Jos vaihtovirtasähkömoottorin nopeus laskee taajuuden myötä, niin silloinkin ottovirta kasvaa. Taajuusmuuttajakäytössä jännitteen automaattinen laskeminen kompensoi tämän. Jos epätahtikone käy korkeilla kierroksilla, niin se yleensä tarkoittaa pienempää ottovirtaa. Eli jos lauhduttimen ja höyrystimen välinen paine-ero on suuri, niin samojen kierroksien ylläpitoon vaadittava akselitehokin on suuri. Ja tämän voisi olettaa myös nostavan moottorin ottotehoa. Moottorin ottoteho ei välttämättä tietty kuvaa moottorin akselitehoa. Käsittääkseni jääkaappien kompressorien moottorit ovat joko split-phase tai sulkunapamoottoreita, joiden nimestä voi päätellä moottorin raudan/kuparin sisältävän maagisen vaihe-eroa tuottavan rakenteen itsessään. Lisätietoa löytyy tietenkin netistä. Apukäämin tarkoitukseksi olen käsittänyt hetkellisen vaihe-eron tuottamisen split-phase moottorin käynnistykseen, jonka jälkeen moottori käykin kaksivaiheisena. Vaihe ero lienee syntyvän apukäämin erilaisista ominaisuuksista (resistanssi ja reaktanssi). [URL]https://en.wikipedia.org/wiki/Shaded-pole_motor[/URL] [URL]https://circuitglobe.com/split-phase-induction-motor.html[/URL] R600a on isobutaania, eli butaanin toinen isomeeri. Sitä käytetään myös sytyttimien täytekaasuna. R290 on propaania, mitä käytetään esimerkiksi kaasugrilleissä. Kylmäaineena näille toki voi olla tiukempia puhtausvaatimuksia. Greenpeace on tehnyt paljon työtä näiden ympäristöystävällisten, mutta palavien kylmäaineiden puolesta. Tämä ei ole kehotus alkaa kokeilemaan mitään... [URL]https://www.greenpeace.org/usa/news/after-20-year-battle-green-refrigerants-finally-legal-in-the-us/[/URL] [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Matalaenergia kodinkoneita
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös