Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Energiakeskustelu
Omat aurinkoenergiaprojektit
Lämmönkeruuputkisto Vuolukivileivinuuniin
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="savonhumu" data-source="post: 5640" data-attributes="member: 1186"><p>Suora lainaus ohjeesta</p><p></p><p>"Keräimien mukana toimitetaan alumiiniliittimet jotka voidaan yhdistää suoraan keräimiin. Liittimet sisältävät</p><p>voiteluainetta, jota ei tule poistaa. Järjestelmässä tulee olla suljettu nestekierto, jotta ilma (happi) ei pääse</p><p>aiheuttamaan korroosiota järjestelmässä. Liitinmateriaalin tulee olla alumiini, ruostumatonta teräs tai epämetalli.</p><p>Messinkiliittimiä ei saa kytkeä suoraan alumiinikeräimeen mutta niitä voidaan käyttää muualla järjestelmässä.</p><p>Liitettäessä kuparia alumiinikeräimeen materiaalien välinen ulkoinen liitospinta on suojattava kutistemateriaalilla.</p><p>Kutistemateriaaliksi suositellaan EMDT38 3M MDTA 38/12 mm tai Tredux MA47 40/12 tuotteita. Käytettäessä muita</p><p>tuotteita materiaalin tulee sisältää lämpöaktivoituvaa liimaa kutistemateriaalin sisäpinnalla ja sen tulee soveltua</p><p>jatkuvaan ulkokäyttöön lämpötila-alueella -30 +120 °C. Putkilinjastoksi suositellaan 18 x 1 mm putkea kun linjaston yhteispituus ei ylitä 15 metriä ja keräinkentän koko ei ylitä</p><p>8 m2:ä. 22 x 1 mm putkea suositellaan käytettäväksi keräinkentälle jonka koko on maksimissaan 18 m2. Putkilinjasto</p><p>tulee eristää huolellisesti mineraali-, lasivilla tai EDPM-pohjaisilla, lämpöä kestävillä eristeillä. Painehäviöiden takia on</p><p>suositeltavaa kytkeä korkeintaan 3 keräintä sarjaan, ja toteuttaa suuremmat kentät rinnakkaisliitännöin.</p><p>Keräinten väliset putkiliitännät suositellaan tehtäväksi joko jäykkinä liitoksina alumiinikomponentein tai käyttäen</p><p>joustavaa RST-putkea. Käytettävien tiivisteiden on oltava soveliaita järjestelmään, jossa käytetään glykolia."</p><p></p><p>Eiköhän tämä korroosioasiakin ala olla taikinoitu loppuun <img src="data:image/gif;base64,R0lGODlhAQABAIAAAAAAAP///yH5BAEAAAAALAAAAAABAAEAAAIBRAA7" class="smilie smilie--sprite smilie--sprite2" alt=";)" title="Wink ;)" loading="lazy" data-shortname=";)" /> Valmistajan 10v takuu kattaakin sitten jos asiallisesti tehdyista kytkennöistä huolimati seuraapi onkelmia!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="savonhumu, post: 5640, member: 1186"] Suora lainaus ohjeesta "Keräimien mukana toimitetaan alumiiniliittimet jotka voidaan yhdistää suoraan keräimiin. Liittimet sisältävät voiteluainetta, jota ei tule poistaa. Järjestelmässä tulee olla suljettu nestekierto, jotta ilma (happi) ei pääse aiheuttamaan korroosiota järjestelmässä. Liitinmateriaalin tulee olla alumiini, ruostumatonta teräs tai epämetalli. Messinkiliittimiä ei saa kytkeä suoraan alumiinikeräimeen mutta niitä voidaan käyttää muualla järjestelmässä. Liitettäessä kuparia alumiinikeräimeen materiaalien välinen ulkoinen liitospinta on suojattava kutistemateriaalilla. Kutistemateriaaliksi suositellaan EMDT38 3M MDTA 38/12 mm tai Tredux MA47 40/12 tuotteita. Käytettäessä muita tuotteita materiaalin tulee sisältää lämpöaktivoituvaa liimaa kutistemateriaalin sisäpinnalla ja sen tulee soveltua jatkuvaan ulkokäyttöön lämpötila-alueella -30 +120 °C. Putkilinjastoksi suositellaan 18 x 1 mm putkea kun linjaston yhteispituus ei ylitä 15 metriä ja keräinkentän koko ei ylitä 8 m2:ä. 22 x 1 mm putkea suositellaan käytettäväksi keräinkentälle jonka koko on maksimissaan 18 m2. Putkilinjasto tulee eristää huolellisesti mineraali-, lasivilla tai EDPM-pohjaisilla, lämpöä kestävillä eristeillä. Painehäviöiden takia on suositeltavaa kytkeä korkeintaan 3 keräintä sarjaan, ja toteuttaa suuremmat kentät rinnakkaisliitännöin. Keräinten väliset putkiliitännät suositellaan tehtäväksi joko jäykkinä liitoksina alumiinikomponentein tai käyttäen joustavaa RST-putkea. Käytettävien tiivisteiden on oltava soveliaita järjestelmään, jossa käytetään glykolia." Eiköhän tämä korroosioasiakin ala olla taikinoitu loppuun ;) Valmistajan 10v takuu kattaakin sitten jos asiallisesti tehdyista kytkennöistä huolimati seuraapi onkelmia! [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Omat aurinkoenergiaprojektit
Lämmönkeruuputkisto Vuolukivileivinuuniin
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös