• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Kiinalaiset tyhjöputkikeräimet pohjolan oloissa

ElSol

Member
Kommentoin jo yhtä artikkelia "kimppatilaus", mutta julkaisen tämän tuloksen nyt omana uutena aiheena. Kaikki alkoi 2009 syksyllä, kun tilasin suoratuonnilla luotettavan oloiselta toimittajalta 5 x 20 putkisen järjestelmän. Syksy näytti lupaavalle, mutta ei ollut vertailukohtaa.. 2010 tuotto näytti olevan tasokeräinten luokka / m2. Kevät 2011 tuotto oli enää 1,8 KW keskellä kevät päivää..??? Tämän jälkeen päätin avata putket ja tulokset ja kuvat voi lukea sivultani.
Sivulla on 5s välein automaattisesti päivittyvä ONLINE näyttö. Tarkoitus olisi myös saada kaikki hienot trendit julkisiksi, joita ohjausjärjestelmä tuottaa.
Katso linkki http://aurinkoenergia.info/ HUOM! katso erityisesti linkki "ennen vaihtoa ja sen jälkeen"
ps.
valitettavasti sivusto on vielä hyvin keskeneräinen.

T.T.Y

New member
saisko lisätietoa toimittajasta ja mallista?
kiinassa kun ei automaattisesti tarkoita se että jos jonkun halvan tuotteen kanssa on ongelmia että kaikissa olisi.
valmistajalla ja mallilla saa paremmin tehtyä jatkoselvitystä.

T.T.Y

ElSol

Member
T.T.Y sanoi:
kiinassa kun ei automaattisesti tarkoita se että jos jonkun halvan tuotteen kanssa on ongelmia että kaikissa olisi.

T.T.Y

http://www.solarheatersupplier.com/ En tietysti tarkoittanutkaan, että kaikki valmistajat käyttävät samoja Heat-Pipe alihankkijoita, ainoastaan oli tarkoitus antaa pieni varoituksen sana, miten voi käydä. Tuossa ko. valmistajan nykyinen sivu, olen käynyt heidän kanssaan kymmeniä sähköposti keskusteluja. Vasta nuo "facta" kuvat saivat heidät uskomaan. (uskon heiltä nyt saavan laatua myös pohjolaan -> oppivat sen kantapään kautta!) Heilläkin oli hienot sertifikaatit, mutta harva kai testaa itse tuon kupariputken pakkaskestävyyttä? (eikä tuo valmistaja ole ihan pieni, eikä halvin!) Oli kai vaan huono "säkä" alihankinnassa?

ElSol

Member
ElSol sanoi:
T.T.Y sanoi:

T.T.Y

http://www.solarheatersupplier.com/ En tietysti tarkoittanutkaan, että kaikki valmistajat käyttävät samoja Heat-Pipe alihankkijoita, ainoastaan oli tarkoitus antaa pieni varoituksen sana, miten voi käydä. Tuossa ko. valmistajan nykyinen sivu, olen käynyt heidän kanssaan kymmeniä sähköposti keskusteluja. Vasta nuo "facta" kuvat saivat heidät uskomaan. (uskon heiltä nyt saavan laatua myös pohjolaan -> oppivat sen kantapään kautta!) Heilläkin oli hienot sertifikaatit, mutta harva kai testaa itse tuon kupariputken pakkaskestävyyttä? (eikä tuo valmistaja ole ihan pieni, eikä halvin!) Oli kai vaan huono "säkä" alihankinnassa?
Unohtui vielä kommentoida, että tällä ko. valmistajalla itse tyhjöputket olivat laadukkaita, koko 1800 mm mittainen alumiini lämmönsiirrin sisällä, silikoni päätytulppa. Alumiini runko ei tuolloin vielä ollut polyuretaani eristeinen (vuorivilla). Kaikkien putkien sisälämpötila nousi n. 250 asteeseen, joka kertoo hyvästä tyhjöstä.
Olen nähnyt mutakin "viritelmiä" esim. sisällä oleva kupariputki on tuettu pienillä alumiinin kappaleilla ja yläpäässä luonnon korkki. Lisäksi siinä sarjassa oli paljon hajontaa tyhjön välillä (joissakin 0 .. joissakin sama kuin omissa?

Puuha

Well-known member
suurin ongelma lienee heatpipeissä siinä että kaasuuntuva neste halvoissa putkissa on vesi. Tislattu vesi on kyllä mahdollista alijäähdyttä reilusti mutta jäätymiseen riittää roska joka aiheuttaa kiteytymisen tai sitten pieni tärädys. En muuta syytä keksi miksi putket olisivat haljenneet.

Itselle on helppo tehdä heatpipet. Tarvitaan kosaani, kuparipurkea, juotos aineet ja vettä. Vesi kaadetaan tulpattuun putkeen jonka jälkeen lämmitetään putkea niin että vesi on kiehumispisteessä ja juotetaan tulppa toiseen päähän. Tietkonepuolella jäähyissä on käytetty putken tilavuudesta kolmasosaa vedelle ja loput kaasulle joten sitä voitanee käyttää myös omissa sovellutuksissa mittayksikkönä. 

stella

New member
Itselläni on ollut kiinalaiset keräimet vuodesta 2008.Ei pienintäkään ongelmaa.

Tämän vuoden tuotto yli 10.000 kWh. = n.440 kWh / absorbtio M2.Hakkaa levykeräimet n.100% ja kaikki muut suomeen rahdatut tyhjöputkikeräimet reilusti.

Laatua saat vain Harmiton Oy:tä.Heidän ostajansa käyvät vuosittain kiinassa varmistamassa
tehtaan laadun!
Netti on huijarin taivas!

ElSol

Member
stella sanoi:
Itselläni on ollut kiinalaiset keräimet vuodesta 2008.Ei pienintäkään ongelmaa.

Tämän vuoden tuotto yli 10.000 kWh. = n.440 kWh / absorbtio M2.Hakkaa levykeräimet n.100% ja kaikki muut suomeen rahdatut tyhjöputkikeräimet reilusti.

Laatua saat vain Harmiton Oy:tä.Heidän ostajansa käyvät vuosittain kiinassa varmistamassa
tehtaan laadun!
Netti on huijarin taivas!

Hei!
Minä tuon keskustelun avasin, paikka ratkaisee myös huomattavasti! Oma 8 m2 keräin on antanut 380 kWh / vuosi pääsiäisen heat-pipe vaihdon jälkeen. Taloni sijaitsee melkoisen "pöheikön" keskellä, jos paikka olisi avoin tuo 440 kWh / m2 olisi varmasti jo rikki. (keskellä kesääkin aamu on aina varjossa ja nyt jatkuvasti) Lisäksi minulta puuttuu lähes kaikki ennen pääsiäistä tullut energia. Siis en allekirjoita tuota lainattua lausetta! (minulle sattui vaan huono tuuri, melkein samoista paikoista ne kaikki heat-pipe kuparit tulee!) 

eros

Member
ElSol sanoi:
Tämän jälkeen päätin avata putket ja tulokset ja kuvat voi lukea sivultani.

Hmm, putkissasi on ollut liikaa vettä ja ne ovat ylikuumentuneet sekä räjähtäneet?

Ainakin musta väri kielisi siitä, että ko. putki on käynyt erittäin kuumana. Tosin halkeaminen alapäästä kielisi taas jäätymisvauriosta.

T:Eerin