• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Aurinkosähköjen kytkennöistä

karhu87

New member
Mökille hommailtu aurinkosähkö tarpeita kevättä varten. Mieleen juolahti että miten olette toteuttanut sähkön jaon akuilta/säätimeltä, eli oletteko hommanneet sähkökaapin tyyppisen http://www.swenergia.fi/tuotteet/energiantuottaminen/saehkoekeskukset-ja-tarvikkeet.html niin kuin tuossa linkissä, vai oletteko vaan ottaneet lähdöt säätimeltä ja käyttänyt normaaleja jakorasioita niinkuin aika monissa aurinkopaneelien mukana tulevissa ohjeissa on esimerkkinä.

Puuha

Well-known member
molen hoitanut homman niin että säätimeltä plus ja miinus jakoblokeille josta siten lähdöt valoille/puhelinlaturi pisteille, tv:lle/pikku invertterille sekä saunarakennukseen. helppo lisätä kapasiteettia tarvittaessa suoraan jakoblokeilta sillä säätimen liittimet ovat kuitenkin rajoitetun kokoiset. valojen haaroitukseen sitten pinta-asettavia jakorasioita.

Kide

New member
Tuolla paljon konkreettista ohjetta:
http://www.suntekno.fi/resources/public/tietopankki//Aurinkopaneelin%20asennusohje.pdf

Mä tein automaattisulakkeilla kuten tuossa linkissä on neuvottu. Nuo SWenergian linkissä olevat automaattisulakkeet ovat muistaakseni semmoisia joille on speksattu sekä AC että DC, kaikille ei välttämättä ole, mulla ei tietoo onko väliä vai ei mutta eipähän tartte miettiä toimiiko vai ei.

karhu87

New member
Mites tuohon lasketaan sit kaapelin paksuus, akun ja "sähkökeskuksen" välille? Ja tosiaan osaako joku sanoa tuohon et millane tuo automaattisulakkeen oltava tyypiltään, vai passaako kaikki mitä kauppojen hyllyltä näkyy?

Puuha

Well-known member
johdot mitoitetaan maksimi virran mukaan. akuilta -> säätimille ja jakoblokille. jakoblokeilta sitten ohuempina kulutuslaitteitten maksimi virtojen mukaan. itsellä valaistukselle 2,5mm2, invertteri/tv 4mm2 ja saunaan 6mm2.

sulakkeeksi on saatavilla dc käyttöön tarkoitettuja automaattisulakkeita mutta itse olen käyttänyt autoista tuttuja lattasulakkeita.

Kide

New member
karhu87 sanoi:
Ja tosiaan osaako joku sanoa tuohon et millane tuo automaattisulakkeen oltava tyypiltään, vai passaako kaikki mitä kauppojen hyllyltä näkyy?

Joo, muistin oikein, hagereille sanotaan tuolla http://www.utupowel.fi/liitetiedosto.aspx?att=PDF/hager/tekniset_tiedot/6_johdonsuojat_t.pdf&s=2 että soveltuu myös DC. Mä tein sillain että katsoin mitä kaupan hyllyllä löytyy ja googlasin datasheetin. Sen verran huomasin aikanaan että osalle on annettu vain AC tiedot, mä hylkäsin ne. Automaattisulakkeet/johdonsuojat on kyllä näppäriä naksutella päälle jo pois jos tarvii tehdä jotain huoltotoimenpidettä, suosittelen. Ja ne saa nätisti koteloon.

nikfly

New member
Kannattaa pitää mielessä että automaatti johdonsuojakatkaisimien laukaisuvirta on huomattavasti suurempi kun niemllinen.
Jo haluaa että on just eikä melkein, niin lasisulakket/lattasulakkeet. 8)