Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
aurinkopanelien tma
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="kotte" data-source="post: 26981" data-attributes="member: 112"><p>Lämpöpumput tekevät varastoinnin ja myynnin optimoinnista hankalampaa kuin muuten olisi. Jos on verkkoinvertteri, kannattaa tietenkin ensinnä peittää oma kulutus mahdollisimman tarkkaan. Jollei ole lämpöpumppua, kannattaa ylimäärä tyypillisesti käyttää varaajan lämmittämiseen mahdollisimman kuumaksi, siis hiukan yli 100 asteeseen (viimeistään 120 asteessa taitavat paineastimääräykset ja käytännön vaikeudet tulla vastaan). Sen jälkeen kannattaa loput myydä sähköenergian toimittajalle.</p><p></p><p>Jos sen sijaan on lämpöpumppu, ei varaajan kuumentaminen yli tarpeen yleensä kannata, vaan sähkö kannattaisi myydä ja ostaa myöhemmin takaisin lämpöpumpun käyttöön (koskee erityisesti maalämpöpumppua ympärivuotisesti). Sähköenergiasta saa nimittäin myydessä tyypillisesti vähintään ainakin kolmasosan hinnasta, jolla se voi ostaa takaisin muuna aikana ja lämpöpumppu puolestaan tuottaa lämmintä käyttövettäkin lähes 1/3 energiankulutuksella. Varaajan lataaminen paneeleista vain lisäisi suoran sähkön käyttöä ja vähentäisi lämpöpumpusta saatavaa hyötyä.</p><p></p><p>Akkujen lataaminen ja purku ei nykytekniikanlla kannata käytännössä koskaan, eli akku kuluu käytössä ja vanhenee, vaikkei sitä käyttäisikään niin paljon, että akkujen ylläpito maksaa enemmän kuin mitä akuista pystyy saamaan rahallista hyötyä, vaikka lataussähkö olisikin ilmaista. On halvempaa (ja paljon yksinkertaisempaakin) myydä sähkö halvalla energiantoimittajalle, jolloin saa siitä edes jotakin korvausta ja ostaa se sitten kalliilla takaisin, kun on tarvetta.</p><p></p><p>Offline-ratkaisut ovat sitten toinen kysymys, eli niiden kohdalla säästö kiinteissä ja liittymismaksuissa voi tehdä ratkaisusta verkkoon liitettyä edullisemman, jos kulutus on hyvin kohtuullista. Samalla sitten joutuu hankkimaan ja ylläpitämään akkuja, näkemään enemmän vaivaa ja hommaaman rinnakkaisen tai vaihtoehtoisen sähkötehon ja ehkä -energiankin lähteen huippukuormatilanteisiin (esimerkkinä polttomoottoriaggregaatti).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kotte, post: 26981, member: 112"] Lämpöpumput tekevät varastoinnin ja myynnin optimoinnista hankalampaa kuin muuten olisi. Jos on verkkoinvertteri, kannattaa tietenkin ensinnä peittää oma kulutus mahdollisimman tarkkaan. Jollei ole lämpöpumppua, kannattaa ylimäärä tyypillisesti käyttää varaajan lämmittämiseen mahdollisimman kuumaksi, siis hiukan yli 100 asteeseen (viimeistään 120 asteessa taitavat paineastimääräykset ja käytännön vaikeudet tulla vastaan). Sen jälkeen kannattaa loput myydä sähköenergian toimittajalle. Jos sen sijaan on lämpöpumppu, ei varaajan kuumentaminen yli tarpeen yleensä kannata, vaan sähkö kannattaisi myydä ja ostaa myöhemmin takaisin lämpöpumpun käyttöön (koskee erityisesti maalämpöpumppua ympärivuotisesti). Sähköenergiasta saa nimittäin myydessä tyypillisesti vähintään ainakin kolmasosan hinnasta, jolla se voi ostaa takaisin muuna aikana ja lämpöpumppu puolestaan tuottaa lämmintä käyttövettäkin lähes 1/3 energiankulutuksella. Varaajan lataaminen paneeleista vain lisäisi suoran sähkön käyttöä ja vähentäisi lämpöpumpusta saatavaa hyötyä. Akkujen lataaminen ja purku ei nykytekniikanlla kannata käytännössä koskaan, eli akku kuluu käytössä ja vanhenee, vaikkei sitä käyttäisikään niin paljon, että akkujen ylläpito maksaa enemmän kuin mitä akuista pystyy saamaan rahallista hyötyä, vaikka lataussähkö olisikin ilmaista. On halvempaa (ja paljon yksinkertaisempaakin) myydä sähkö halvalla energiantoimittajalle, jolloin saa siitä edes jotakin korvausta ja ostaa se sitten kalliilla takaisin, kun on tarvetta. Offline-ratkaisut ovat sitten toinen kysymys, eli niiden kohdalla säästö kiinteissä ja liittymismaksuissa voi tehdä ratkaisusta verkkoon liitettyä edullisemman, jos kulutus on hyvin kohtuullista. Samalla sitten joutuu hankkimaan ja ylläpitämään akkuja, näkemään enemmän vaivaa ja hommaaman rinnakkaisen tai vaihtoehtoisen sähkötehon ja ehkä -energiankin lähteen huippukuormatilanteisiin (esimerkkinä polttomoottoriaggregaatti). [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
aurinkopanelien tma
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös