• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Aurinkolämpöä 2015 edullisesti

pökö

Member
Eihän sulla ole edes puita edessä. tilaa vaan äkkiä lava (11kpl) noita sam123 linkittämiä keräimiä, ne on just niitä kuin mulla on ja ne vaikuttaa hyviltä.

Ostan sulta mielelläni 2-3 kappaletta, loput laitat isoon varaajaasi kiinni.

savonhumu

Member
VPJ sanoi:
pökö sanoi:
vaikuttaa koko sivusto siltä että kantsii vältellä.

Mulla on näitä kaksi ja yksi 24 putken.
Tekstissä lukee 20 putkea mutta 30 siinä on.
Kilowatteja on tullut tänä vuonna 199 vaikka ei speksejä olekkan  ;)
http://aurinkoenergia.mycashflow.fi/product/10/5701930-tyhjioputkikerain-glass-metal

Paljonkos speksilliset onkaan tänävuonna tuottaneet?

Noita eri keräinmalleja ei vaan voi verrata eri asuinpaikkoissa oleviin ;) Eli ainut oikee tapa verrata/kiveen hakata on laittaa samalle kattolappeelle molemmat samoihin olosuhteisiin ja kulutuksiin ;)

Minusta keräimen valintaperusteet on aina tapauskohtasia! Ite en koe kovinkaan tärkeeks sitä jos keräimillä saa muutaman kympin säästön kolmen kylmimmän kuun aikaan kun paljo isomman säästön voi saada pienemmilläki investoinneilla..
tällä hetkellä jos alot5tasin nykyisen kaltasta rojektia, laittasin edelleen tasokeräimiä kun mitään pettymyksiä nämä eivät ole tuottaneet ja toimineet sillätapaa kun oletus oli 8) Tää on tavallaan päättymätön vääntö tasot vs tyhjärit ja ompa tuosta aika pitkä vääntöketju jo valmiikski olemassa ;D

varikonniemi

Active member
On kyllä halpoja ja huolettomia nuo tasokeräimet nykyään, harmi että ne kusevat niin paljon lämpöä pihalle kun veden lämpötila nousee kuudenkympin yli tai jos ilma on kylmää.

Lähikuukausina olisi tarkoitus laajentaa järjestelmää ja olen alustavasti katsellut tätä, onko hyvä ostos? http://www.ravensbergersolar.de/roehrenkollektoren/8/ravensberger-high-energy-3000-30-roehren-bafa-foerderfaehig

savonhumu

Member
varikonniemi sanoi:
On kyllä halpoja ja huolettomia nuo tasokeräimet nykyään, harmi että ne kusevat lämpöä pihalle kun veden lämpötila nousee kuudenkympin yli tai jos ilma on kylmää.

tuohon vaikuttaa aikas paljon keräimien laatu eli onko eristettä mitenkä paljon ja minkälaista ;)

ei täällä ainakaan tuuli/lämpötila kovinkaan paljoo vaikuta kuhan plussanpuolella ollaan. lämpöhukkaa toki tulee jossain vaiheessa enenevissämäärin. mutta ei minua ainakaan haittaa jos varaajan/keräimien kieuhuminen estyy sen takia. tuo 60-astetta on aika karu yleistys kun empä oo havainnu että tehot alkas tuosta eteenpäin laskemaan mitenkään, päinvastoin.
ehkä joku 80-astetta alkaa olla semmonen missä alkaa harakoiden varpaita poltella jossainkohtaa...

Koera

Member
Mulla on vastaava setuppi pannuhuoneessa, itse toteutin aurinkolämmön näin. Ei varmasti halvin eikä paras, mutta itse olen ollut tyytyväinen. Pikkuhommalla iso hyöty.

ismo67

New member
varikonniemi sanoi:
On kyllä halpoja ja huolettomia nuo tasokeräimet nykyään, harmi että ne kusevat niin paljon lämpöä pihalle kun veden lämpötila nousee kuudenkympin yli tai jos ilma on kylmää.

Lähikuukausina olisi tarkoitus laajentaa järjestelmää ja olen alustavasti katsellut tätä, onko hyvä ostos? http://www.ravensbergersolar.de/roehrenkollektoren/8/ravensberger-high-energy-3000-30-roehren-bafa-foerderfaehig

Minulla on noita keräimiä 4kpl ja juuri tuolta ostettuna.
Toimineet moiteetta. On testien mukaa ihan hyviä, mutta ei noiden VPJ keräimien tasoisia.
Keräintyyppi on eri kuin VPJ:n.

ismo67

New member
varikonniemi sanoi:
Miten hoitu kuljetus? Nettikaupassa on valittavina vaan saksa toimitusosoitteeksi.

Mieti ensin mitä olet ostamassa ja sitten suoraan sähköpostitse yhteys heihin ja sovi rahtikulut koko hoidolle.
Minun kamat (120 putkea jne) litkuineen, pumpuineen, eristettyine kurttuputkineen ja kattokiinnikkeineen pakkasivat yhdelle lavalle eikä mikään ollut rikki.

Kettunen

New member
Projekti alettu laittamaan pykälän verran eteenpäin. (hitaasti, mut kyllä se joskus..)
Siitähän on hyvä lähtä että pannuhuone laajennetaan heti alkuun mahdollista lisävaraajaa varten. Tilaahan ei koskaan ole liikaa.
Samalla saadaan piippu lämpöseen tilaan vedon parantamiseksi ja kattila siirretään piipun kohdalle. ensi viikolla aloitetaan putkihommat.
2 x kierukka ja autotallin puhallin kennon putket ja kattilan siirtoon tarvittavat putket.
Taloon myös uusi kiertovesipumppu laitetaan nykyaikainen taajuusmuuntaja pumppu.

Pari huonoa kuvaa laajennus vaiheesta :D