Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Akulla autuaaksi
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="AnttiLehtinen" data-source="post: 38790" data-attributes="member: 4874"><p>Olen ollut erittäin kiinnostunut Eerinin edustamasta laitteistosta.</p><p></p><p>Itse juuri sain Kymenlaakson Sähköltä hintatiedotteen.</p><p>Siinä perusmaksu on 3,03€/kk, Käyttömaksu 18,99snt/kWh</p><p>Kuitenkin kun etsin siirtohintaa sain tietää että perusmaksu on 20,22€/kk ja siirto 2,41snt/kwh</p><p></p><p>Eli sähkön hinta olisi 18,99+2,41=21,4snt/kWh, eli 0,214€/kWh. Aika kallista.</p><p></p><p>Minulla ei vielä ole paneeleja, mutta toi Eerinin edustama järjestelmä kiinnostaa.</p><p></p><p>Millä hinnalla voi siis saada ylituoton myytyä?</p><p>Voiko olla kiinteä halpa (kiinteä) sisäänostohinta joltain myyjältä ja myydä jollekin toiselle vaikka kalliimmalla (pörssisähkö)?</p><p></p><p>Tuo ylläoleva kysymys mielestäni ratkaisee akuston järkevyyden.</p><p>Jos tarpeeksi paljon pystyy sähköä myymään ulos, saaden tästä oikeasti rahaa tilille, niin sillähän maksaa sitten yön ja talven kulutuksen ilman akkujakin?</p><p></p><p>Jos lähdetään myymään sähköä ulos selvästi halvemmalla kuin sitä voidaan ostaa (siirto-+sähkön hinta), niin silloin kannattaa akku enemmän.</p><p></p><p>Esim.1. Jos joudun maksamaan sähköstä tuon 0,214€/kWh ja myyn ulos 0,05€/kWh, niin tuolloin akku säästää minulle 0,164€/kWh kun akku kattaa kulutusta. Eli yksi purkukerta tuolla olisi 8,5kWh x 0,164€/kWh=1,394€/kerta.</p><p>Jos tuosta akustosta saa sen 4000 kertaa tuon, niin se akusto säästää: 4000 x 1,394€=5576€-1600€=3976€</p><p>Eli säästö olisi tuntuva ja vaihto useimminkin olisi taloudellisesti kannattavaa.</p><p></p><p>Esim.2. Jos joudun maksamaan sähköstä 0,087€/kWh ja myyn ulos samaan 0,05€/kWh, niin tuolloin säästö olisi 0,037€/kWh</p><p>Eli yksi purkukerta olisi 8,5kWh x 0,037€/kWh=0,3145€/kerta.</p><p>Jos tuosta akustosta saa sen 400 kertaa taas tuon, niin akusto säästää 4000 x 0,3145€=1258-1600€= -342€</p><p>Eli olisi tappiollista.</p><p></p><p></p><p>Nyt on sitten monta muttaa:</p><p>-Nouseeko sähkön hinta vielä tänä vuonna vai laskeeko (OL3)?</p><p>-Nouseeko se tulevaisuudessa pitemmällä (10v) tähtäimellä?</p><p>-Tuleeko tulevaisuudessa sähköverkosta todellinen 1:1 virtuaaliakku, että saa saman takaisin (-siirtohinta)?</p><p>-Onko sähköautot tulleet jäädäkseen (vaikuttaa sähkön hintaan tulevaisuudessa paljon), vai onko vety-autot tulevaisuutta?</p><p></p><p>Nuo kaikki tekevät ennustamisesta vaikeaa.</p><p>Itse olen ajatellut että jos pystyy tuottamaan paljon enemmän sähköä myyntiin vuoden aikana, kuin mitä kuluttaa, voi sillä kattaa sähkölaskut kokonaisuudessaan.</p><p>Akusto kiehtoo, mutta en vielä ole siitä 100% varma, että onko enemmän kulua kuin hyötyä.</p><p>Ilman akkua säästö on ainakin varmaa.</p><p></p><p>T.Antti</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AnttiLehtinen, post: 38790, member: 4874"] Olen ollut erittäin kiinnostunut Eerinin edustamasta laitteistosta. Itse juuri sain Kymenlaakson Sähköltä hintatiedotteen. Siinä perusmaksu on 3,03€/kk, Käyttömaksu 18,99snt/kWh Kuitenkin kun etsin siirtohintaa sain tietää että perusmaksu on 20,22€/kk ja siirto 2,41snt/kwh Eli sähkön hinta olisi 18,99+2,41=21,4snt/kWh, eli 0,214€/kWh. Aika kallista. Minulla ei vielä ole paneeleja, mutta toi Eerinin edustama järjestelmä kiinnostaa. Millä hinnalla voi siis saada ylituoton myytyä? Voiko olla kiinteä halpa (kiinteä) sisäänostohinta joltain myyjältä ja myydä jollekin toiselle vaikka kalliimmalla (pörssisähkö)? Tuo ylläoleva kysymys mielestäni ratkaisee akuston järkevyyden. Jos tarpeeksi paljon pystyy sähköä myymään ulos, saaden tästä oikeasti rahaa tilille, niin sillähän maksaa sitten yön ja talven kulutuksen ilman akkujakin? Jos lähdetään myymään sähköä ulos selvästi halvemmalla kuin sitä voidaan ostaa (siirto-+sähkön hinta), niin silloin kannattaa akku enemmän. Esim.1. Jos joudun maksamaan sähköstä tuon 0,214€/kWh ja myyn ulos 0,05€/kWh, niin tuolloin akku säästää minulle 0,164€/kWh kun akku kattaa kulutusta. Eli yksi purkukerta tuolla olisi 8,5kWh x 0,164€/kWh=1,394€/kerta. Jos tuosta akustosta saa sen 4000 kertaa tuon, niin se akusto säästää: 4000 x 1,394€=5576€-1600€=3976€ Eli säästö olisi tuntuva ja vaihto useimminkin olisi taloudellisesti kannattavaa. Esim.2. Jos joudun maksamaan sähköstä 0,087€/kWh ja myyn ulos samaan 0,05€/kWh, niin tuolloin säästö olisi 0,037€/kWh Eli yksi purkukerta olisi 8,5kWh x 0,037€/kWh=0,3145€/kerta. Jos tuosta akustosta saa sen 400 kertaa taas tuon, niin akusto säästää 4000 x 0,3145€=1258-1600€= -342€ Eli olisi tappiollista. Nyt on sitten monta muttaa: -Nouseeko sähkön hinta vielä tänä vuonna vai laskeeko (OL3)? -Nouseeko se tulevaisuudessa pitemmällä (10v) tähtäimellä? -Tuleeko tulevaisuudessa sähköverkosta todellinen 1:1 virtuaaliakku, että saa saman takaisin (-siirtohinta)? -Onko sähköautot tulleet jäädäkseen (vaikuttaa sähkön hintaan tulevaisuudessa paljon), vai onko vety-autot tulevaisuutta? Nuo kaikki tekevät ennustamisesta vaikeaa. Itse olen ajatellut että jos pystyy tuottamaan paljon enemmän sähköä myyntiin vuoden aikana, kuin mitä kuluttaa, voi sillä kattaa sähkölaskut kokonaisuudessaan. Akusto kiehtoo, mutta en vielä ole siitä 100% varma, että onko enemmän kulua kuin hyötyä. Ilman akkua säästö on ainakin varmaa. T.Antti [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Akulla autuaaksi
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...