Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Akulla autuaaksi
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="eros" data-source="post: 38688" data-attributes="member: 260"><p>Tähän tullutkin jo jokunen eriävä mielipide, mutta laitan tähän vielä omani:</p><p></p><p>Hybridi invertteri on n. 100% kalliipi tehoonsa nähden, kuin normi Grid-Tie, eli maksat ko. lisä ominaisuudesta n. 100eur/kw.</p><p></p><p>LFP akuissa on tyypillisesti 4000 sykliä 80% DOD, joskin parempaa kemiaa on jokunen aika sitten ilmestynyt markkinoille myös.</p><p>Mutta voinee sanoa, että LFP akku kestää päivä/yö -syklikäyttöä ainakin kymmenen vuotta mahdollisesti kaksikymmentäkin. LFP akuissa on vielä käytännössä testaamattomia ikääntymis ominaisuuksia, jotka estänevät yli 20 vuotisen käytön..(? Mutua: tiedämme vasta 20v päästä ?)</p><p></p><p>Eli jos 10kwh LFP akkusto maksaa balancerin kanssa 1600eur ja siitä käytetään kennoja säästävä 8.5kwh /sykli, niin 4000sykliä x 8.5kwh=34Mwh, jolloin 1600eur/34000kwh= 0.047eur/kwh</p><p>Joka on aika paljon vähemmän, kuin verot+siirtomaksut.</p><p></p><p>Jos ko. hintaan lisätään vielä kallimman invertterin osuus ts. n. 500eur, niin 2100eur/34000kwh=0.062eur/kwh, joka sekin on vähemmän kuin keskimäärin verot ja siirtomaksut, joskin menee jo v2022 vantaan energian siirtomaksuluokkaan..</p><p></p><p>T: <a href="http://eerin.fi/">http://eerin.fi/</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eros, post: 38688, member: 260"] Tähän tullutkin jo jokunen eriävä mielipide, mutta laitan tähän vielä omani: Hybridi invertteri on n. 100% kalliipi tehoonsa nähden, kuin normi Grid-Tie, eli maksat ko. lisä ominaisuudesta n. 100eur/kw. LFP akuissa on tyypillisesti 4000 sykliä 80% DOD, joskin parempaa kemiaa on jokunen aika sitten ilmestynyt markkinoille myös. Mutta voinee sanoa, että LFP akku kestää päivä/yö -syklikäyttöä ainakin kymmenen vuotta mahdollisesti kaksikymmentäkin. LFP akuissa on vielä käytännössä testaamattomia ikääntymis ominaisuuksia, jotka estänevät yli 20 vuotisen käytön..(? Mutua: tiedämme vasta 20v päästä ?) Eli jos 10kwh LFP akkusto maksaa balancerin kanssa 1600eur ja siitä käytetään kennoja säästävä 8.5kwh /sykli, niin 4000sykliä x 8.5kwh=34Mwh, jolloin 1600eur/34000kwh= 0.047eur/kwh Joka on aika paljon vähemmän, kuin verot+siirtomaksut. Jos ko. hintaan lisätään vielä kallimman invertterin osuus ts. n. 500eur, niin 2100eur/34000kwh=0.062eur/kwh, joka sekin on vähemmän kuin keskimäärin verot ja siirtomaksut, joskin menee jo v2022 vantaan energian siirtomaksuluokkaan.. T: [URL]http://eerin.fi/[/URL] [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Akulla autuaaksi
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös