viivelinja
Member
Kun ihmiskunta nyt ilmeisesti vääjäämättä siirtyy akkujen aikakaudelle (LFP-akut ovat jo niin halpoja, että paraskin polttomoottori putoaa pois kisasta energiakustannuksiltaan), niin akkujen käyttöikä on alkanut arveluttaa monia esimerkiksi sähköauto- ja aurinkosähkökäytössä.
No, tein sitten järjettömän virheen, enkä suosittele ketään toistamaan tätä koetta. Toistaa saa vain omalla vastuulla.
Tyhjää litiumakkua ei yleensä saa ladata ollenkaan valmistajien mukaan, sillä tyhjässä litiumakussa on riski, että turvallisuuden vaarantavat sivureaktiot ovat käynnistyneet.
Purin siis vanhojen läppäreiden litiumakkuja. Kemiat ovat luultavasti LMO ja LCO.
Purin akkuja Powerbankilla, mikä on tarkoitettu 18650-kennoille.
Vanhin akku, Panasonic CGR17670HC vuodelta 1999, kapasiteetiltaan 1 250 mAh jaksoi ladata puhelimen 4500 mAh akkua niin paljon, että jäljellä oleva kapasiteetti oli laskennallisesti 75-85 %. Purkuteho per kenno oli 1,25 W, powerbankissa 2 kennoa. Akun kemia saattaa olla se vanhin ja turvallisin LMO. Aluksi ajattelin (starttiakut tuntien), että on jo saavutus saada edes LED-lamppu palamaan tällä. Siis yli 10 vuotta kaapissa olleella tyhjällä läppärin akulla.
Myös Samsungin tekemä akkukenno, ICR18650-22F, 2 200 mAh, mikä on valmistettu vuoden 2010 kesäkuussa antoi tuloksen 70-80 % SoH. Tätä uskalsin purkaa pelkästään 1 kenno powerbankissa ja 2,5 W teholla per kenno. Purin ko. Kennoa ainakin 10 minuuttia myös 7,5 W teholla (puhelimen 5 V 1,5 A lataus), mikä johti voimakkaaseen kuumenemiseen. Kennon sisäinen vastus on siis noussut tai ollut alunperinkin korkea.
Nyt mietityttää, onko näillä akuilla nyt edessä ns. "rollover failure", missä akun kapasiteetti putoaa joka latauskerralla suuren määrän? Syklejä ajoin jo yhteen ICR-kennoon 3 kpl (0-100 % DoD), ei näy rolloveria ainakaan vielä. Tosin litiumakulla, mikä kestää muutenkin hyvin suuren määrän syklejä, voi rollover-vikaantuminenkin olla huomattavissa vasta kymmenien syklien kohdalla.
Ja jos nyt ajattelee, että Tesla-sähköautossa on lähes samantyyppisiä kennoja (ICR) 7 000 kpl, ja jokainen purkautuu teholla 7,5 W, olisi alkuperäisestä tehosta jäljellä 13 vuoden jälkeen vain 52,5 kW. Ja rangesta 70-80 %? Tietty sähköauton kennoissa on varmasti uutenakin pienempi sisäinen vastus kuin läppärin kennoissa joten tällainen alenema ei liene todellisuudessa odotettavissa. Tuo ICR kun on vain 2C kenno (purkuvirta 2*kapasiteetti).
Tiedän, että nämä akut voivat myös joissain harvinaisissa tapauksissa palaa. Ei tosin ole läppärin akuissa kovin suurta riskiä. Tehokennot voivat palaa ja jopa räjähtää tuhoisin seurauksin väärin käytettynä. Niillä ei parane leikkiä. 18650-tehokennoja on jopa yli 10C purkuvirroilla, LiPo:t taitaa olla jo yli 100C lukemissa.
No, tein sitten järjettömän virheen, enkä suosittele ketään toistamaan tätä koetta. Toistaa saa vain omalla vastuulla.
Tyhjää litiumakkua ei yleensä saa ladata ollenkaan valmistajien mukaan, sillä tyhjässä litiumakussa on riski, että turvallisuuden vaarantavat sivureaktiot ovat käynnistyneet.
Purin siis vanhojen läppäreiden litiumakkuja. Kemiat ovat luultavasti LMO ja LCO.
Purin akkuja Powerbankilla, mikä on tarkoitettu 18650-kennoille.
Vanhin akku, Panasonic CGR17670HC vuodelta 1999, kapasiteetiltaan 1 250 mAh jaksoi ladata puhelimen 4500 mAh akkua niin paljon, että jäljellä oleva kapasiteetti oli laskennallisesti 75-85 %. Purkuteho per kenno oli 1,25 W, powerbankissa 2 kennoa. Akun kemia saattaa olla se vanhin ja turvallisin LMO. Aluksi ajattelin (starttiakut tuntien), että on jo saavutus saada edes LED-lamppu palamaan tällä. Siis yli 10 vuotta kaapissa olleella tyhjällä läppärin akulla.
Myös Samsungin tekemä akkukenno, ICR18650-22F, 2 200 mAh, mikä on valmistettu vuoden 2010 kesäkuussa antoi tuloksen 70-80 % SoH. Tätä uskalsin purkaa pelkästään 1 kenno powerbankissa ja 2,5 W teholla per kenno. Purin ko. Kennoa ainakin 10 minuuttia myös 7,5 W teholla (puhelimen 5 V 1,5 A lataus), mikä johti voimakkaaseen kuumenemiseen. Kennon sisäinen vastus on siis noussut tai ollut alunperinkin korkea.
Nyt mietityttää, onko näillä akuilla nyt edessä ns. "rollover failure", missä akun kapasiteetti putoaa joka latauskerralla suuren määrän? Syklejä ajoin jo yhteen ICR-kennoon 3 kpl (0-100 % DoD), ei näy rolloveria ainakaan vielä. Tosin litiumakulla, mikä kestää muutenkin hyvin suuren määrän syklejä, voi rollover-vikaantuminenkin olla huomattavissa vasta kymmenien syklien kohdalla.
Ja jos nyt ajattelee, että Tesla-sähköautossa on lähes samantyyppisiä kennoja (ICR) 7 000 kpl, ja jokainen purkautuu teholla 7,5 W, olisi alkuperäisestä tehosta jäljellä 13 vuoden jälkeen vain 52,5 kW. Ja rangesta 70-80 %? Tietty sähköauton kennoissa on varmasti uutenakin pienempi sisäinen vastus kuin läppärin kennoissa joten tällainen alenema ei liene todellisuudessa odotettavissa. Tuo ICR kun on vain 2C kenno (purkuvirta 2*kapasiteetti).
Tiedän, että nämä akut voivat myös joissain harvinaisissa tapauksissa palaa. Ei tosin ole läppärin akuissa kovin suurta riskiä. Tehokennot voivat palaa ja jopa räjähtää tuhoisin seurauksin väärin käytettynä. Niillä ei parane leikkiä. 18650-tehokennoja on jopa yli 10C purkuvirroilla, LiPo:t taitaa olla jo yli 100C lukemissa.