Victron MultiPlus Compact 12volt 2000w toimintojen opiskelu

Mekaniker

Member
Ostin talvella käytetyn Multi:n jonka ikää en ole onnistunut selvittämään, toimii kuitenkin hyvin lataavana invertterinä
Mutta uusien härpäkkeiden toiminta sen kanssa on ihan toinen juttu, kaikki tietää miten nopeasti pystyy juoksemaan ylöspäin sepelikasassa...

Piti viedä Multi viralliseen huoltopisteeseen että siihen saisi päivitettyä ohjelmiston, nyt siihen saa yhteyttä USB-MK3 mokkulalla talon uusimmalla MacMIni pöytäkoneella joten erilaiset asetukset VictronConnect ohjelman kautta pystyy tekemään jos kantaa pöytökoneen autotalliin
Vanha Windows 7 läppäri ei tunnista edes USB porttiin liitettyä MK3 mokkulaa...Vaihdoin vanhempaan ohjelmaan VictronConfigure

Yli kolme tuntia on mennyt että saisin Victron Configure ohjelma edes heräämään läppärissä, tunnistaa kuitenkin MK3:n nyt.
Toimii nyt kun ohjelma pyysi lupaa asentaa USB-ajurit, otti itse yhteyden Multi:in ja pääsin selailemaan.
Muutin generaattori-asetukset ja koekäytin laitteiston "saareke"mallina, hyvin toimii
Pointtina on että oli invertteri-aggregaatti, jännite ja taajuus oli esimerkillinen halpislaitteeseen

Multi ja ColorControl näyttö toimii ja pystyi ajamaan ohjelmistopäivityksiä sen jälkeen kun olin rakentanut kuitureitittimestä autotalliin noin 40m verkkokaapelia saadakseni yhteys pelaamaan...

Huomattua:
- ColorControlGX näytön kautta ei saa tehtyä kun pieni osa asetuksista mitä olisi tarpeen esim generaattorin jännitevaihtelujen torjumiseksi, jos sallii niin laite raportoi VRM-portaaliin lähes kaiken internetyhteyden kautta
- MK3 mokkula antaa mahdollisuuden muokata lisää asetuksia VictronConnect liittymän kautta, ei kuitenkaan kaikkia.
Siihen pitää hankkia VE Configure ja Windows läppäri, sain VEConfigure toimimaan läppärissä ja aavistan että ensimmäiset asennusongelmat liittyy suoraan VictronConnect ohjelman asennukseen. Kaikki sen ohjelman osat piti poistaa.
- VEConfigure ohjelma on pakko käyttää jos haluaa asettaa esim. akuston lataustilaa. Ja ohjelmalla pystyy myöskin tekemään melkoista vahinkoa! On luettava tarvittavat osiot Help-dokumenteissa.
- VRM portaalin kautta pääsee jotakin asetusta muokkamaan ColorControl GX:ssä mutta vaatinee sen verkkokaapelin internetyhteydellä
Jos on aikaa viikolla testaan miten yhteys CCGX:n saa tehtyä VRM-portaalin kautta
- Toimiii se, voi tehdä etähallintana samat asiat mikä CCGX-näytöllä voi tehdä
- Varoitus!
VRM-porttaali ei näytä käyttävän salattua yhteyttä joten en ole lainkaan laittanut sinne tietoja...

Ihan sekavaa minun mielestä

IMG_2122.JPG
IMG_2126.JPG

Jatkan samasta aiheesta:
Tein tunnus VRM portaaliin ja näkymä on monisivuinen (edellyttää kiinteän yhteyden Multiin)
VRM porttaali 11.28.34.png

Valikosta pystyy valitsemaan etäyhteys CCGX näyttöön missä voi muuttaa asetuksia
Näkymä on vastaava kun itse CCGX:ä
VRM  11.17.42.png

VRM 11.19.38.png

Mainitisin alussa ettei voi muokata akku-pankin asetukset, akkujen lataustaso VRM-liittymän kautta mikä on minun mielestä huonoa VRM 11.22.11.png

Katselin VRM porttaalin yhteys ja muita toimintoja pari päivää. Tein samalla pienen testin miten tuo paletti reagoi kuormaan sekä lataukseen
Pientä :unsure: ilmassa kumminkin, kuvat:
Skärmavbild 2021-03-19 kl. 08.19.27.png

Sähköt poikki tilanne (töpseli irti)
Kuluttajana oli 650W puhallin joka sai pyöriä sen 2.1 kWh, tarkistin kulutuksen kWh mittarilla. On lähes sama
Akuston kuorma noin 58A jatkuvaa, loppuessa oli jäljellä noin 88% varauksesta

Skärmavbild 2021-03-19 kl. 08.21.03.png

Tämän aamun tiedot
Yhteys pysyy aktiivisena ja sähköä kuluu reippaasti...
Latausautomatiikka kuluttaa noin 40W latausvaiheessa, ylläpitolataus ei sen kummempaa

Heräsi se ajatusmaailma että miten saa akuston ladattua "piripintaa" myöten aiheuttamatta vahinkoa akuille OffGrid-tilanteessa?
Lyijyakuthan on todella hitaita ottamaan vastaan latausta kun alkavat olla lähes täynnä, kun ajoittaa sen ajan genu-käytön kanssa saa kuunnella pärinää pitkälle yöhön ja tietenkin pikkukuormaa.
Olen asetuksista rajoittanut Verkko-lataus 5A:n ja akkulaturi on 60A, tehdas-asetus on 16A ja 80A

Viimeksi muokattu: