Vanhaan UPSiin akkujen vaihto ja lisäys?

Anttivaan

New member
Hei. Olen välillä lukenut täältä hyviä akku harrastuksia mutta en löytänyt kokemusta UPSin akuista. Itse sain sopivasti vanhan upsin Eaton 9155 8kva ja valjastin sen käyttöön autotalliin ja totesin että akut taitaa olla jo aika huonossa kunnossa. Ups ottaa verkosta kolmesta vaiheesta ja antaa ulos yhdelle vaiheelle enintään 7,2kw tehon. Tällä hetkellä upsista otetaan ulos ainoastaan sähköauton yksivaiheinen lataus ja ajatuksena on että upsin akut täyttyy päivällä aurinkovoimalan tuoton aikaan ja illalla tyhjentäsin sen auton akkuun. Kaikki ohjaukseen liittyvä on kunnossa mutta nyt tarviisin sitä akkukapasiteettiä lisää reilusti. Upsissa on omat akustot 32kpl 12v 9ah ja näitä on kaksi rinnan. Upsiin voi liittää lisää akustoja. Akuston nimellisjännite on siis 384v.
Nyt se itse kysymys muille että onkohan mitään keinoa vaihtaa tilalle Lithium akustoa kun upsin lataustapa on lyijyakuille? Saatavilla olisi esim joitain vanhoja sähköauton akkuja helposti. Ja jos ei ole niin kun vähän itse epäilen niin mistä lyijyakuista tulee kustannustehokkain ratkaisu?

Mekaniker

Active member
Laske ensin mitä maksaa uusia akut vastaaviin, hyvitys vanhoista akuista on romuttamolla tässä kuussa noin 60cnt/kg
Sähkömuunnoshäviö on iso UPSin kokoonpanossa...
Selvitä jos pääsee siihen UPS-logiikkaan muuttamaan latausprofiilia

Käytetyn sähköauton akkua saattaa olla yhteensopiva mutta miten saat tehtyä logiikan UPS.n ja akkuBMS.n välille?
Ota huomioon se näkemys että käytetyt EV-akustot eivät ole paloturvallisemmasta päästä...Ellet löydä LFP EV-akkuja jostain

Anttivaan

New member
Vaikuttais siltä että latausprofiilia ei pääse muuttamaan. Kennojännite hälytysrajan purkutilanteessa voi muuttaa hieman mutta muuta ei löydy ja en tiedä laskeeko se sen vain kokonais jännitteestä. Omien akkujen uusinta alkuperäisen mallisilla olis vielä ihan kohtuullista mutta kapasiteetti on niin pieni että sitten jätän tekemättä sen.
Juuri se logiikka UPS:n ja BMS välille on se ongelma mihin toivoisin että joku olis keksiny ratkaisun.

hakane

Member
Aika tappojännitteet kyseessä, eipähän jäisi kitumaan.

Alhaisemmilla olisi ehkä voinut mitoittaa litiumit jännitteen osalta järkevästi, ettei pääse ylilatautumaan ja laittaa rinnalle. Katkaista / kytkeä lyijyakkuihin tietyissä jänniterajoissa.

Akut voi olla kuivuneet. Niihin voisi lisätä vettä jonka jälkeen pitkä lataus pienellä virralla.
Kova homma kun niitä on noin monta.

Etsi käytettynä pari victronin multiplussaa ja laita ne rinnan = tuplaa tehon. Niitä löytyy välillä edullisestikin.

Anttivaan

New member
Vaaralliset jännitteet on tiedossa ja elellään varovasti niiden kanssa.
Mietin nyt että pystyisikö litium akun oma bms hallitsemaan liian korkean latausjännitteen. Minulla esim olisi jäämässä nissan leaffista 40kwh akku ylimääräiseksi jossain vaiheessa kun tulee isomman 62kwh akun vaihto nykyiseen autoon.
Akkua ei käytettäisi lyijyakkujen rinnalla vaan korvattaisiin kokonaan.
Nykyiset lyijyakut on huoltovapaat niin vesien lisäys ei oikein onnistu.

hakane

Member
Akkuihin saa kyllä nestettä sisään jos kehtaa. Mikäli rakenne kuten yleensä niin ohuen kannen alla on joka kennolla kumitulpat, jotka irroittamalla pääsee lisäämään.

Jos noin hyvä litium akusto saatavilla niin ei kannata säätää lyijyakkujen kanssa. Sen verran vilkaisin, että joihinkin malleihin on firmispäivityksellä vaihdettu akusto. Kannattaa kysäistä valmistajalta olisiko tuohon malliin jotakin jippoa.