Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Asuminen ja rakentaminen
Energiatehokas rakentaminen
uudisrakennus energiatehokkaasti
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="Puuha" data-source="post: 4808" data-attributes="member: 22"><p>itse olen viimeaikoina miettinyt nykyajan rakentamista ja eristystyyliä jossa eristettä on sen 300-600mm. rakentaminen muistuttaa 70 luvun pullotaloja. eristeen paksuuden lisääminen estää erinäiset ilmavirtaukset ja taloa on sitten koneellisesti ilmanvaihdolla pyrittävä tekohengittämään. tämä tuo sitten taas tilanteen jolloin mahdollinen säästö taitaa mennä ilmanvaihtokoneen sähkölaskuun hyvin tehokkaasti. </p><p></p><p>toinen mikä tuossa eristyksessa ja nykyisessa rakennusmetodeissa häiritsee on se että hyvin monessa rakennuksessa jätetään eristeet säidenarmoille jolloin kosteutta pääsee eristyksiin runsaita määriä jo rakennusvaiheessa. koska eristeen paksuus on suuri on hyvin epätodennäköistä että kosteus koskaan poistuisi ja näin ollen saadaan tikittävä aikapommi. onneksi kuitenkin talojen huputus on lisääntynyt vaikka se näkyy rakentamis hinnassa mutta takaa helpommin pitemmän elinkaaren talolle varsinkin remontoitavissa kohteissa ja näkisin myös hyvänä jos huputusta käytettäisiin uudisrakennuksilla myös. </p><p></p><p>vieläkään ei olla päästy siittä ohi että annettaisiin valujen kunnolla kuivua ennen kuin ne peitetään. mitä tässä olen kunnellut tuttujen puheita olen saanut käsityksen että urakka on niin nopeatempoista että kun valu kestää kävellä on siinä jo pintamateriaalit päällä vaikka valu olisi muten vielä aivan liian kosteaa ja muodostaen näin kosteuskuormaa rakenteisiin. paljon sananvaltaa on myös valvojalla ja hänen toimillaan joten työmiehiä ei tästä voi syyttää. työmiehien haukkuminen on mielestäni typerää, hehän tekevät vain mitä käsketään.</p><p></p><p>materiaalien muuttuminen ja kehittyminen myös tuo omat riskinsä. rakennusmateriaaleissa ja tavoissa ollaan menty pari kolme sukupolvea edelle ennen kuin tiedetään mitä ongelmia kyseisissä materiaaleissa ja tavoissa on. tämä luo ongelman joka tulee pysymään ongelmana pitkään sillä rakentaminen on hyvin rahariittoisaa puuhaa jonka vuoksi uutta pitää kehittää jatkuvasti sillä moni rakennuttaja haluaa sitä uusinta ja hienointa mitä markkinoilta vain voi saada ollakseen "ajan tasalla". </p><p></p><p>näin kiteytettynä ajattelen että nykyisin rakentaminen verrattuna sadan vuoden takaiseen on hyvin väärentynyttä ja pyritään siihen että näyttäisi ja kuulostaisi hyvältä. en tiedä olen turhaan liikkeellä kannalla "positiivisuus on perseestä"? monesti kuitenkin remontin yhteydessä muutetaan nykyisen säädännön mukaiseksi osa rakenteista ja osa jätetään vanhaksi jolloin yleensä ongelmia on viimeistään tiedossa. jokaisessa talossa tilanne tulee jossain vaiheessa esille jolloin pitää remonttia tehdä. alati kiristyvät säädökset tarkoittavat käytännössä sitä että vanhoja taloja ei kohta enää voi edes remontoida vaan ne on halvempi polttaa tai vetää pillarilla kasaksi pihamaan perukoille ja tehdä uusi talo kiiruusti pystyyn. toki se voi olla myös uusien säädösten valossa parempi sillä remontin yhteydessä pitäisi aina päivittää rakenteet säädösten mukaisiksi.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Puuha, post: 4808, member: 22"] itse olen viimeaikoina miettinyt nykyajan rakentamista ja eristystyyliä jossa eristettä on sen 300-600mm. rakentaminen muistuttaa 70 luvun pullotaloja. eristeen paksuuden lisääminen estää erinäiset ilmavirtaukset ja taloa on sitten koneellisesti ilmanvaihdolla pyrittävä tekohengittämään. tämä tuo sitten taas tilanteen jolloin mahdollinen säästö taitaa mennä ilmanvaihtokoneen sähkölaskuun hyvin tehokkaasti. toinen mikä tuossa eristyksessa ja nykyisessa rakennusmetodeissa häiritsee on se että hyvin monessa rakennuksessa jätetään eristeet säidenarmoille jolloin kosteutta pääsee eristyksiin runsaita määriä jo rakennusvaiheessa. koska eristeen paksuus on suuri on hyvin epätodennäköistä että kosteus koskaan poistuisi ja näin ollen saadaan tikittävä aikapommi. onneksi kuitenkin talojen huputus on lisääntynyt vaikka se näkyy rakentamis hinnassa mutta takaa helpommin pitemmän elinkaaren talolle varsinkin remontoitavissa kohteissa ja näkisin myös hyvänä jos huputusta käytettäisiin uudisrakennuksilla myös. vieläkään ei olla päästy siittä ohi että annettaisiin valujen kunnolla kuivua ennen kuin ne peitetään. mitä tässä olen kunnellut tuttujen puheita olen saanut käsityksen että urakka on niin nopeatempoista että kun valu kestää kävellä on siinä jo pintamateriaalit päällä vaikka valu olisi muten vielä aivan liian kosteaa ja muodostaen näin kosteuskuormaa rakenteisiin. paljon sananvaltaa on myös valvojalla ja hänen toimillaan joten työmiehiä ei tästä voi syyttää. työmiehien haukkuminen on mielestäni typerää, hehän tekevät vain mitä käsketään. materiaalien muuttuminen ja kehittyminen myös tuo omat riskinsä. rakennusmateriaaleissa ja tavoissa ollaan menty pari kolme sukupolvea edelle ennen kuin tiedetään mitä ongelmia kyseisissä materiaaleissa ja tavoissa on. tämä luo ongelman joka tulee pysymään ongelmana pitkään sillä rakentaminen on hyvin rahariittoisaa puuhaa jonka vuoksi uutta pitää kehittää jatkuvasti sillä moni rakennuttaja haluaa sitä uusinta ja hienointa mitä markkinoilta vain voi saada ollakseen "ajan tasalla". näin kiteytettynä ajattelen että nykyisin rakentaminen verrattuna sadan vuoden takaiseen on hyvin väärentynyttä ja pyritään siihen että näyttäisi ja kuulostaisi hyvältä. en tiedä olen turhaan liikkeellä kannalla "positiivisuus on perseestä"? monesti kuitenkin remontin yhteydessä muutetaan nykyisen säädännön mukaiseksi osa rakenteista ja osa jätetään vanhaksi jolloin yleensä ongelmia on viimeistään tiedossa. jokaisessa talossa tilanne tulee jossain vaiheessa esille jolloin pitää remonttia tehdä. alati kiristyvät säädökset tarkoittavat käytännössä sitä että vanhoja taloja ei kohta enää voi edes remontoida vaan ne on halvempi polttaa tai vetää pillarilla kasaksi pihamaan perukoille ja tehdä uusi talo kiiruusti pystyyn. toki se voi olla myös uusien säädösten valossa parempi sillä remontin yhteydessä pitäisi aina päivittää rakenteet säädösten mukaisiksi. [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Asuminen ja rakentaminen
Energiatehokas rakentaminen
uudisrakennus energiatehokkaasti
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...