Useampi erilainen akusto invertteriin

ok

New member
24 V easun ja useampi erilainen 24V akusto. Kaivattaisiin ideoita miten saisi useamman eri kokoisen akuston fiksusti kytkettyä invertteriin?
 

varikonniemi

Active member
Paras mitä voit tehdä on laittaa jokanen akusto diodin taakse ja antaa lataussäätimen yrittää hoitaa niitten ylläpito parhaansa mukaan.

Voit toki jättää diodin pois, mutta silloin yksi rikkoontunut solu voi tuhota koko akuston.
 

Jussi

Well-known member
Fiksusti ei oikeen mitenkään. Tai helposti. Ei ne menesty yhdessä ilman et sulla on aktiivinen latauksen ja kuorman jakelija siinä välissä.
 

hakane

Member
Lyijyakkuja lienee. Mitä akkuja ne ovat ja millaisia kapasiteetteja niissä on?

Onko ne akkuja joihin voi lisätä nestettä? Jos on niin kyllä ne minusta rinnakkainkin voi olla mikäli akut ladadaan usein täyteen. Jotkut saattavat viedä enemmän vettä.

Jos suljettuja niin latauksen loppuvaihe rauhallisesti ja ekvalisoi välillä pienellä virralla pitkään, että kaikki latautuvat varmasti täyteen.

Jos akut on suht samankokoisia ja ikäisiä niin rinnan vain. Jännitevahdin voisi laittaa koko pankkiin, vaikka mallia piip. Tarkkailee akkujen lämpöjä, yleensä se huonokuntoinen lämpenee.

En tiedä kannattaako lyijyakuille edes harkita, mutta jos haluaa näperrellä niin isohko pääakku ja kaikki muut siitä irti sarjaan ja akuille balanserit. Hajonneet akut ei veisi muita mennessään.
Kun pääakuston jännite tippuu riittävän alas niin akustoa ladattaisiin 2 pankista.
 

Jussi

Well-known member
Sarjassa oleva pari on oltava hyvinkin samankuntoset ja tietty kokosetkin, muuten tulee heti ongelma.
Rinnan voi sit kytkee erilaisiakin, jos ne ovat jatkuvasti pienessä käytössä, eli puretaan kohtuu vähän ja ladataan täyteen esm. kerran vuorokaudessa. Heti jos niitä aletaan purkamaan enemmän, niin ne koko-ikä-ominaisuus-kuntoerot alkaa potkiin vastaan.
Sen edun saa siitä, että purkuvirran pienennys per akku lisää kapasiteettia kaikissa, mutta se menetetään heti jos huonoimmat palat setistä menee tyhjäksi käytön aikana.
 

Savonius

Well-known member
Jos tosissaan luulee että saman Ah.n omaavat lyijyhappoakut ovat ominaisuuksiltaan erilaisia niin sitten ei voi mitään. Suurella todennäköisyydellä ne ovat samasta tehtaasta vain erilaisissa kuorissa.
Eri An:n omaavia akkuja voi aivan hyvin yhdistellä. Pienemmän Ah:n omaava vain määrää saatavan sähkön..
Jos lyijyhappoakussa on ongelmaa niin ensin kannattaa ajaa elvytysohjelma. Älylaturi kyllä ilmoittaa jos akku on käyttökelvoton. Jos ei niin elvytyksen voi suorittaa useamman kertaa. Välillä ladaten ja purkaen. Sarjaan kytkettyä akkua näyttää voivan ladata ja elvyttää ilman että sitä irrottaa sarjasta.
 

varikonniemi

Active member
Aika ihmeellinen kannanotto. Koska jo pelkästään jos yksi solu isossa akkupatteristossa on eri toimintapisteessä kuin muut, suositellaan sen vaihtoa ettei se haittaa muun akuston oikeaa toimintaa. Ja useimmiten ei puhuta vaan yhdestä solusta per akku, vaan 3-12. 1 solu per akku alkaa sieltä 1000Ah kokoluokasta. Eli jos yksi solu menee rikki/alkaa huononee perus 12V akussa, niin siitä pitää vaihtaa kaikki 6, tai muuten riski on että koko sarja tuhoutuu.

Jos on eri Ah kokosia samassa sarjassa, niin ne pienempi Ah akut "ylilatautuu" joka lataus syklissä, eli vanhenee ennenaikasesti.
 

ok

New member
4 kappaletta 6V 225Ah syväpurkaus neste lyijyakkuja on nyt ja rinnalle olis tarjolla mm. 2 kpl 12V 180Ah syväpurkaus neste lyijyakkuja. Saman firman tuotteita kaikki.
 

korsteeni

Well-known member
ihan tavallisessa starttiakussa menee jokseenkin aina se yksi solu, (onkohan oikea nimike)
samoin telkkarin kaukkosäätimessä se yksi paristo

korjasin edellisessä elämämässä useammankin kertaa 130ah salama akkuja vaihtamalla toisesta solun oksentaneesta akusta sen yhden solun, en tiedä miksi se oli aina laitimmainen, villi arvaus että reunimmaiset olivat korkeammassa läpötilassa, saattoi ehkä kuivahtaa ja vielä pakkasilla aamusta hieman kylmempi ja kun moottorin välittömässä läheisyydessä lämpeni nopeammin

ei kait nuo lainalaisuudet ole muuttuneet mihinkään

mittailin noita neljää uutta akkua latauksessa ja aika mielenkiintoisesti jännitteet vaihtelivat koko ajan eri akkujen välillä hyvin epämäärisesti, latausvirtahan on sarjassa sama kaikilla
 

hakane

Member
4 kappaletta 6V 225Ah syväpurkaus neste lyijyakkuja on nyt ja rinnalle olis tarjolla mm. 2 kpl 12V 180Ah syväpurkaus neste lyijyakkuja. Saman firman tuotteita kaikki.
Liität vain rinnan järkevällä tavalla.
Huolehdit että loppuvaiheen latausvirta on järkevällä tasolla. Jokin akku voi täyttyä aiemmin ja alkaa lämpenemään liian isoilla latausvirroilla. Kun akku lämpenee tietyn pisteen yli niin se alkaakin ottamaan enemmän virtaa, lämpenee vielä enemmän ja kierre on valmis.

Loppuvaiheessa pitkä lataus silloin tällöin, että kaikki akut varmasti täyttyvät. Nesteakut ei kiehutuksesta juuri säikähdä kunhan latauksen lopuksi lisätään akkuvettä.
 

hakane

Member
Mielessä ollut lifepo siirtymä, mutta kun halvalla sain 11kpl 2 vuotta käytettyjä 2019 valmistettuja 2v putkilevy geeliakkuja 330ah yhteishintaan 250e en voinut vastustaa kiusausta. Johan noista saa romuna omansa pois. Ennestään on rinnan 2x11kpl (22v) 2v 225ah putkilevy nesteakkuja.

Geeliakuissa on huomattavasti alhaisempi latausjännite, täysin erilainen lämpötilakorjaus ja pidempi loppulatauksen aika.
Ajattelin mennä noiden geeliakkujen ehdolla ja katsoa miten toimivat yhteistyössä nesteakkujen kanssa.

Laitoin geeliakut ilmavasti ja nesteakut tiiviimpään koteloon. Otin nesteakuista hieman happoja pois. Jännitekorjauksen lämpötila-anturin laitoin vain geeliakuille.
Nesteakut lämpenevät nyt hieman enemmän kuin geeliakut ja vaativat pienempää jännitettä latautuakseen. Loppuvaiheessa latausta nesteakut hieman pulputtavat mikä on tavoiteltavaakin.

Ainakin 2vko käytön jälkeen tilanne edelleen hyvä. Kennojen jännitteet eivät juurikaan heittele ja akut latautuvat yllättävän tasaisesti 2.35v kennojännitteellä.
Varauduin isompaan savottaan ja mielessä oli jo akkujen eristäminen toisistaan, mutta antaahan olla. En kyllä olisi uskonut. Nähtävästi riittää että lataan manuaalisesti nesteakut kunnolla täyteen kerran kuukaudessa.
 
Ylös