Tuulivoimala

don

Active member
Moro

Laitan myyntiin tuulivoimalani mastoineen.Koko laitteisto on itse rakennettu lapoja lukuunottamatta,käyttöön laite otettu 2009.Laite on täydessä kunnossa mutta jos kauppoihin päästään niin toki kun masto on kaadettuna niin kannattaa laite huoltaa.Generaattori on nimellisteholtaan 2 kW,siipien halkaisija on n. 4 m eli pyyhkäisypinta-ala on n. 12 m² ,masto on itsekantava ja korkeus n. 11 m.Maston juurella on "konehuone" jossa kaapelin liitin ja tasasuuntaus sekä jarru kytkimet (oikosulku),sisällä varastossa on hidasjarrutus vastukset.Yhdessä kuvassa näkyy Myrskysuojauksen furling systeemi ja parissa kuvassa pari vaijeria,toi vaijeri mikä menee talon seinään on se millä masto kaadetaan ja toi toinen ihan vaan varalla.Kauppaan kuuluu myös se "kaatorauta" mikä pultataan maston juurelle vaakasuoraan sekä lisäksi sähkövinssi jota apuna käyttäen koko kaato-ja nosto operaatio suoritetaan.Minulla maahan on valettu 1x1x2 metrinen betonipilari johon jalka osa on valettu,jalkaosan saa rälläköityä betonista irti ja käytettyä uudelleen uudessa perustuksessa.Ostaja saa tarkan rakennus selostuksen kuvineen mukaansa josta selviää tarkasti kuinka laitteisto on rakennettu ja minkälaisista aineista.Laitteisto on täysin käyttökunnossa ja ehjä,kerran olen tämän yli kymmenen vuoden aikana laakeroinut roottorin navan,napa on Volvo 240 mallista modifioitu eli laakereiksi sopii ko. auton etupyörän laakeri.Kuljetuksen ajaksi luultavasti roottorista joutuu irroittamaan vähintään yhden lavan mutta mukaan saa kasausta varten tasapainotus laitteen ja neuvoja säädöistä.

Hinnaksi kokonaisuudelle olen ajatellut 2700 2400 € / tarjous,kuljetuksen järjestää ostaja ja minä avustan laitteen purkamisessa.

Lisätietoja o4O 5o49819

IMG_20200926_180902.jpg

IMG_20200926_180948.jpg

IMG_1467.JPG

Viimeksi muokattu:

don

Active member
Moro

Tuottaa varmasti enemmän kuin sinun suunnittelemasi 1 m²:n tuulimylly.
No sun pitää ostaa tai tehdä halvemmalla jos aiot tuloilmaa lämmittää.

denzil dexter

Well-known member
Vertailun vuoksi, 5 kW paneelit tuottivat tammikuun aikana nolla kilowattituntia. On teoriassa mahdollista, että ne olisivat tuottaneet 0.5 kWh, mutta mittarin lukema ei vain ole vaihtunut. Silloin keskiteho olisi 0.67 wattia, tai 6.7E-4 kW. Siitä skaalaamalla sitten voi arvioida, miten paljon paneeleita tarvitsee. Helmikuulle odotan jo kyllä selvästi parempia tehoja.

don

Active member
Moro

Tuotot eri kokoisille paneelistoille eri kuukausina on helposti saatavissa tämän palstan kirjoittajien vuosituotto diagrammeista tai sitten esim tällä ohjelmalla. https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Tuulivoimalalle tuottoja voi hakea netistä esim. tästä http://www.tuuliatlas.fi/teho/ voi miettiä mitä tuulivoimala voisi tuottaa,tietysti tarvitaan ensteksi sen aiotun tuulivoimalan perustiedot.

Mulla 3,3 kWp paneelisto tuotti yammikuussa 2021 477 Wh ja vuosi sitten 20,49 kWh .

denzil dexter

Well-known member
Moro

Tuotot eri kokoisille paneelistoille eri kuukausina on helposti saatavissa tämän palstan kirjoittajien vuosituotto diagrammeista tai sitten esim tällä ohjelmalla. https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Tuulivoimalalle tuottoja voi hakea netistä esim. tästä http://www.tuuliatlas.fi/teho/ voi miettiä mitä tuulivoimala voisi tuottaa,tietysti tarvitaan ensteksi sen aiotun tuulivoimalan perustiedot.

Mulla 3,3 kWp paneelisto tuotti yammikuussa 2021 477 Wh ja vuosi sitten 20,49 kWh .
Talven osalta ehkä mieluummin käyttäjien tilastoista kuin laskureista. Laskurit kun kieltäytyvät ymmärtämästä, että paneelit ovat hangen alla. Toki laskureitakin voisi opettaa toteutuneiden tuottojen pohjalta.

Savonius

Well-known member
Ohessa tämän vuoden tammikuun päivätuotot 240W paneelista verkkoon. Nuo voi kertoa paneelin nimelistehojen suhteella ja omien paneeliensa määrällä. 2,29Kwh oli tuon paneelin tuotto tammikuussa. Paneeli on ollut lumeton pääasiassa. Horisonttaalisesti kääntyvä noin 100 astetta. Aika pieni on tuo käännön vaikutus mutta on sillä jonkinlainen merkitys auringon nousun ja laskun aikoihin.

Tuosta huonommin ei juuri voi tulla.

Tammikuu2021.png

Viimeksi muokattu:

don

Active member
Onko lähdettävä katolle paneelien puhdistukseen kun suulperi paistaa täydeltä terältä (arviolta 1500 W) mutta kun paneeleiden päällä on parikytä senttiä lunta niin eipä näytä solarweb mitään,ainoastaan monena päivänä peräkkäin tullut sähköpostiin:
02/01/2021 03:01 PM
240.xxxxxx
Symo 3.0-3-S (# 1)
509
No Feed In For 24 Hours

Savonius

Well-known member
Eiköhän se korsteenikin käy ne paneelinsa puhtaaksi lapioimassa. Omissani niihin aika vähän tarttuu kun ovat pystyssä. Joskus kuitenkin jotakin.

Kaido

insinöör
Mullakin on pystyssä, seinällä, ei tarvitse puhdistaa lumesta koskaan. 2-kerroksinen talo ja pitkät räystäät suojaa hyvin lumelta. Tänään tais parhaillaan olla 40% tuotto hetken aikaa. 20% tuotto useamman tunnin. Mittari on analoginen jännitemittari, joten hienon graafisen käppyrän piirtäminen edellyttäisi mittarin edessä istumista ja lukemien kirjaamista exceliin manuaalisesti.