Tuulimittari tuulivoimalan hankintaa ennen?

Moi!
Ajattelin että olisi viisainta tutkia tuuli-olosuhteita ennen tuulivoimalan hankintaa, sisämaassa varsinkin kun asutaan.
Ideana pellon laittaan laittaa tuulivoimala, mutta mietityttää tuulen määrä, suunta ja voimakkuus.

Ideaa helposta ja nopeasti pystyyn viritettävästä tuulimittarista?
Plussaa olisi että tallentaa nettiin tiedot ja voisi jotenkin "helposti" tulkita parhaan paikan, tai sen että ei kannata mihinkään.

Kuitenkin nämä tuulivoimalat ovat teho-hinta-suhteeltaan paljon huonompia kuin aurinkopaneelit.
Auringon näkee helposti, mutta tuulivoimalan hintojen kanssa ei tuulen suhteen haluaisi ikäviä yllätyksiä :)

denzil dexter

Well-known member
Bluetooth-mittarit eivät kovin montaa kymppiä maksa. Hiukan on sellainen kutina, ettei tuulivoima kannata missään - ainakaan tällä seudulla. Mittailin joskus tuulennopeuksia ja ne olivat myrskylläkin aika säälittäviä. Siis silloin kun liikutaan metsän aiheuttaman häiriön vaikutuspiirissä. Jos saisi tarpeeksi ylös, ehkä 30m, voisi tilanne olla eri.

Kiitos Denzil kokemustesi jakamisesta :)

Katsoin että helpoimmalla löytyy 6-12m mastoja, ehkä joku 24m pitkäkin.
Pitääkin nyt sitten keksiä miten moisiin korkeuksiin saisi tuulimittarin.
Tuo 6m on vielä helpohko, mutta siitä korkeammalle mentäessä tuleekin ihan omanlaisensa homma pelkkää mittaria varten...

Juu, niin meinasinkin tehdä itse, mutta jopa tuollainen 24m pitkä pelkkää tuulimittaria varten saisi olla helppo ja halpa.
Mutta enpä usko että tuon kokoista ohuttakaan pylvästä on helppo ja halpa toteuttaa...

denzil dexter

Well-known member
Lasikuitu lipputanko. Helppo pystyttää ja suhteellisen halpa.
Voi olla vähän raskas ratkaisu pelkästään nopeusmittauksia varten. Sellainen keppi jolla pudotellaan lunta voimalinjojen päältä liikkuisi vielä käsivoimin, muttei silläkään paljon yli 10 metrin pääse. Ilmapallo muutamaan naruun ankkuroituna? Siima on halpaa, vaikka tarvitsisi 50 metriä.

Nopeuttahan ei tarvitse mitata korkealla jatkuvasti, vaan pitää vain luotettavasti mitata, kuinka nopeus muuttuu korkeuden vaikutuksesta. Sen jälkeen alempana tehdyt mittaukset kyllä kertovat, miten paljon vaikka 25 metrissä tuulee.

eros

Member
Juu, niin meinasinkin tehdä itse, mutta jopa tuollainen 24m pitkä pelkkää tuulimittaria varten saisi olla helppo ja halpa.
Mutta enpä usko että tuon kokoista ohuttakaan pylvästä on helppo ja halpa toteuttaa...
Pohjaksi pari sähköpylvästä, niiden nokkaan seuraava sähköpylväs ja sen päähän 6m teräsputki? Ollaan jossain 20m hujakoilla riittäiskö?

Pylväitä saa liki ilmaiseksi, jos Y-tunnus.

Silloin kun tuulee, niin leija myös lentää..

T: http://eerin.fi/

elen

New member
Mistäs kaupasta niitä tuulimittareita saa ?
DIY-puolella aika tavallinen lähtökohta on Daviksen sääasemien anemometri + suuntaviiri -kombo: https://www.davisinstruments.com/products/anemometer-for-vantage-pro2-vantage-pro . Mulla ensimmäinen oli käytössä ~10 vuotta, sitten salamaosuman jälkeen luulin että noutaja tuli ja hommasin uuden. Varsinainen vika oli itse vastaanottokortilla ja luulen että tuulimittari on oikeasti ihan ok.

Jonkunlaisen vastaanottimen tuo siis vaatii mittausten lukemiseen, esim. http://cactus.io/hookups/weather/anemometer/davis/hookup-arduino-to-davis-anemometer.