Tuoton seuranta

tengu

Member
don sanoi:
Moro

Vastaan itse itselleni,nyt on edellä mainittu laite käytössä,vähän oli ongelmia mutta niistä selvitty.

Nyt kun olet tutustunut niin kerroppa saako siihen kytkettyä useita inverttereitä niin että jokaista voi myös seurata erikseen?
 

don

Active member
Moro

Arvelisin että ei voi mutta jos manuaaleista on joain hyötyä ko. asiassa niin niitä on tuolla  http://docs.owlintuition.com/    ,valmistajan sivut tuolla      http://www.theowl.com/    ja joku keskustelupalsta tuolla    https://www.navitron.org.uk/forum/index.php/topic,10928.15.html    jos sieltä asiaa kysäisee.

Se sarja jonka tilasin oli sillä Henley Junction Block systeemillä eli kuudella anturilla ja niillä pienemmillä antureilla 3-vaihe systeemiin ei sillä yhdeksällä anturilla ja Y-kaapeleilla .

Mikä muuten on toi Henley Junction Block,onko se ihka tavallinen kytkentärasia vai onko rasiassa sisällä jotain eksotiikkaa?
 

tengu

Member
don sanoi:
Mikä muuten on toi Henley Junction Block,onko se ihka tavallinen kytkentärasia vai onko rasiassa sisällä jotain eksotiikkaa?

Jos nousujohto tuodaan erilliseen boksiin ennen mittaria? En tiedä taitaa olla joku Engelsmannien juttu tuo.

Kysyin suoraan OWLilta  tuota jos on useampi invertteri niin sanoivat että oikeastaan jokainen vaatisi oman yksikön. Pitää varmaan manuaaleita tavata voisiko noilla jotenkin onnistua järkevämmin. Tulee liian kallista jos joutuu 4 yksikköä hommaamaan. Pirun Vattenfall kun lopetta tuon Energywatch palvelun ja mistään ei löydä vastaavaa..
 

don

Active member
Moro

Pystyiskö joku nörtti selvittämään minkälaista dataa toi lähetinyksikkö lähettää vai olisiko siitä mitään hyötyä jos vaikka saisi järjestettyä joka invertteriltä tietoa?
 

HeTi

Member
tengu sanoi:
don sanoi:
Mikä muuten on toi Henley Junction Block,onko se ihka tavallinen kytkentärasia vai onko rasiassa sisällä jotain eksotiikkaa?

Jos nousujohto tuodaan erilliseen boksiin ennen mittaria? En tiedä taitaa olla joku Engelsmannien juttu tuo.

Kysyin suoraan OWLilta  tuota jos on useampi invertteri niin sanoivat että oikeastaan jokainen vaatisi oman yksikön. Pitää varmaan manuaaleita tavata voisiko noilla jotenkin onnistua järkevämmin. Tulee liian kallista jos joutuu 4 yksikköä hommaamaan. Pirun Vattenfall kun lopetta tuon Energywatch palvelun ja mistään ei löydä vastaavaa..

Lot A Watt wifi purkkiin pystyy liittämään 14 virtamittausta.
https://iotawatt.com/
Sisäiseltä web-serveriltä saa jotain grafiikkaa ja osaa lähettää datan InfluxDB muodossa tai PVoutput/Emoncms portaaliin.
 

jolla

Member
eiköhän kaikilta invertterien valmistajilta löydy seurantaan jotakuinkin samat välineet
minulla tässä yhteenveto kolmesta Solax'ista, hinnat alkaen laitteita, eikö tuossa ole kaikki tarpeellinen ja näkyy missä vain
http://www.solax-portal.com/dz/home/overview/184980

itse tietysti kirjautuneena löytyy kaikki raportit yksityiskohtaisesti yms.
 

tengu

Member
jolla sanoi:
eiköhän kaikilta invertterien valmistajilta löydy seurantaan jotakuinkin samat välineet
minulla tässä yhteenveto kolmesta Solax'ista, hinnat alkaen laitteita, eikö tuossa ole kaikki tarpeellinen ja näkyy missä vain
http://www.solax-portal.com/dz/home/overview/184980

itse tietysti kirjautuneena löytyy kaikki raportit yksityiskohtaisesti yms.

Täälläkin on jo 4 eri merkkiä invertteriä käytössä niin olishan tuo hitosti helpompaa saada kaikki tiedot yhdestä portaalista sekä lämpötilat siihen lisäksi. Joku voisi sanoa että vaihda kaikki samaan merkkiin niin helpottuu.. En taida vaihtaa ennen kun alkaa paukkumaan rikki..
 

jolla

Member
tengu sanoi:
jolla sanoi:
eiköhän kaikilta invertterien valmistajilta löydy seurantaan jotakuinkin samat välineet
minulla tässä yhteenveto kolmesta Solax'ista, hinnat alkaen laitteita, eikö tuossa ole kaikki tarpeellinen ja näkyy missä vain
http://www.solax-portal.com/dz/home/overview/184980

itse tietysti kirjautuneena löytyy kaikki raportit yksityiskohtaisesti yms.

Täälläkin on jo 4 eri merkkiä invertteriä käytössä niin olishan tuo hitosti helpompaa saada kaikki tiedot yhdestä portaalista sekä lämpötilat siihen lisäksi. Joku voisi sanoa että vaihda kaikki samaan merkkiin niin helpottuu.. En taida vaihtaa ennen kun alkaa paukkumaan rikki..

luin ensimmäisen viestin ja vastasin sen perusteella "Invertteriksi tulisi luultavimmin  SMA Sunny Tripower tai Fronius Symo." elikkä ettei verttiä ollut vielä hankittu

mutta en minäkään noita valmistajan pilven tietoja käytä juurikaan missään, ovat lisäksi satunnaisen epätarkkoja mittaustavasta johtuen

mittaan auringosta veteen tulevan energian tavallisella kiskomittarilla mistä otan pulsseina tiedon kuinka paljon ylijäämää syntyy
https://www.amazon.com/XCSOURCE-XTM35SC-Digital-Accurate-TE748/dp/B07176D1GZ

käyttösähkön kulutuksen taasen saan suoraan (E450) etäluettavalta mittarilta

noista saa taas pelkkää matematiikkaa käyttäen muut (tarpeettomat) tiedot

edit:
kun sinulla on 4 erilaista, niin paljonko niiden tuotosta hupenee takaisin taivaalle, eroavatko paljonkin, minkä merkkinen kerää eniten prosentteina hyötyyn
kuvassa minun hukkaprosentit

yritin savoniukselta aikaa sitten tivata tietoa mutta ei kertonut kumpaa lukua hän käyttää

seuranta.jpg
 

tengu

Member
jolla sanoi:
kun sinulla on 4 erilaista, niin paljonko niiden tuotosta hupenee takaisin taivaalle, eroavatko paljonkin, minkä merkkinen kerää eniten prosentteina hyötyyn
kuvassa minun hukkaprosentit

yritin savoniukselta aikaa sitten tivata tietoa mutta ei kertonut kumpaa lukua hän käyttää

Perhana en ole sen tarkemmin seurannut mutta: Zeversolar ainakin ilmoittaa hieman enempi tuotoksi mitä todellisuudessa tulee ulos. Tuumin että se laskee panelien tuoton suoraan ja omaa hyötysuhdetta ei vähennetä tuosta.
Pitää joku päivä oikein verrata invertterien omat vs oma mittaus (vattenfallin smart mittarit jokaisessa) jahka tässä kerkiän/muistan
 

pere

Member
Kun olen tässä väsäillyt omaa seuranta systeemiä niin on herännyt seuraavanlainen kysymys.
Tämä Fronius invertterin ilmoittama reaaliaikainen tuotto.
Tarkoittaakohan se paneeleiden tuottoa vai sitä joka syötetään verkkoon?
Invertterihän nähdäkseni hukkaa osan paneeleiden tuotosta.
Ja mitähän suuruusluokkaa tuo mahdollinen hukka mahtaisi olla?
 

mktutsi

Member
pere sanoi:
Kun olen tässä väsäillyt omaa seuranta systeemiä niin on herännyt seuraavanlainen kysymys.
Tämä Fronius invertterin ilmoittama reaaliaikainen tuotto.
Tarkoittaakohan se paneeleiden tuottoa vai sitä joka syötetään verkkoon?
Invertterihän nähdäkseni hukkaa osan paneeleiden tuotosta.
Ja mitähän suuruusluokkaa tuo mahdollinen hukka mahtaisi olla?

Sieltä analysis-history, kautta pääsee tutkailemaan tarkempia tietoja DC jännitteestä samoin kuin AC arvoja. Näyttäs olevan AC tehoa se käppyröissä näkyvä. Oma random tsekkaus DC arvoihin väittäs että noin 1% katoaa invertterissä.
 

Lahti32

New member
Te kellä on tämä Fronius sovellus kännykässä, olisi pari kysymystä.

1. Mitä arvoja syötän kohtaan tuotto kWh ja tuoton ero kWh. En saa mitään järkevää siirtymään näytölle.

2. Sovellus näyttää koko ajan mustaa taustaa ja kuu paistaa. Vaikka on keskipäivä ja systeemi puskee kuutta kilowattia niin kuu se vaan paistelee näytöllä.

En keksi mistä näitä säädetään
 

pere

Member
Lahti32 sanoi:
Te kellä on tämä Fronius sovellus kännykässä, olisi pari kysymystä.

1. Mitä arvoja syötän kohtaan tuotto kWh ja tuoton ero kWh. En saa mitään järkevää siirtymään näytölle.

2. Sovellus näyttää koko ajan mustaa taustaa ja kuu paistaa. Vaikka on keskipäivä ja systeemi puskee kuutta kilowattia niin kuu se vaan paistelee näytöllä.

En keksi mistä näitä säädetään

En nyt voi varmasti sanoa mitään mutta olisikohan invertterin kelloaika pielessä?
Sen voi asettaa ainakin invertterin omalta näytöltä,ei siis kännykästä, tai ehkä sen voi asettaa myös sieltä.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Lahti32 sanoi:
Te kellä on tämä Fronius sovellus kännykässä, olisi pari kysymystä.

1. Mitä arvoja syötän kohtaan tuotto kWh ja tuoton ero kWh. En saa mitään järkevää siirtymään näytölle.

2. Sovellus näyttää koko ajan mustaa taustaa ja kuu paistaa. Vaikka on keskipäivä ja systeemi puskee kuutta kilowattia niin kuu se vaan paistelee näytöllä.

En keksi mistä näitä säädetään

Puhut nyt Solar.web aplikaatiosta eikö?

Ite en niihin oo laittanut yhtään mitään (muuta kun symon asetuksiin järjestelmän max tehon)

Homma toimii itsellä ihan moitteetta. Aurinkohan siellä vas.yläkulmassa paistaa jos inventerillä on yhteys nettiin.

Kuuta en oo edes nähnytkään näytöllä. Merkkaisi yötä? Kello tosiaan vika ajassa?
 

don

Active member
Moro

Mulla ei WLAN yhdistänyt sillä Froniuksen omalla antennilla mutta kun hommasin jatkokaapelin niin alkoi pelittämään.
Jos kokeilet tätä hommaa niin ole tarkkana jatkokaapelin päistä että ovat oikeita,esim. Verkkokaupasta ei löydy kaapelia mutta Tampereelta RXTX tuoteesta löytyi.
Onko syynä brobleemiisi tämä vai oletko jo saanut Solar Webin toimimaan.
 

Lahti32

New member
Kyllä tämä kuukauden toimi ihan oikein ja aurinko paistoi päivänäytöllä mutta nyt on pari viikkoa näyttänyt mustaa taustaa ja kuuta. Invertterin kello on kyllä oikeassa.

Enpä keksi missä vika.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Lahti32 sanoi:
Kyllä tämä kuukauden toimi ihan oikein ja aurinko paistoi päivänäytöllä mutta nyt on pari viikkoa näyttänyt mustaa taustaa ja kuuta. Invertterin kello on kyllä oikeassa.

Enpä keksi missä vika.

Hmmm....no ompas. Jos saat asian fixattua, niin laitappa tänne miten se korjaantu ns. tulevaisuuden varalle meille muillekin.
 

don

Active member
Moro

Kunnet ole saanut ropleemiasi ratkaistua niin laita Froniukselle viestiä ja kerro vielä että olet tällä foorumilla yrittänyt hommaa ratkaista niin luulisi piankin tulevan vastausta kun hokaavat että perk..e tonhan tietää jo puoli Suomea.
 

awillfor

New member
Lahti32 sanoi:
Kyllä tämä kuukauden toimi ihan oikein ja aurinko paistoi päivänäytöllä mutta nyt on pari viikkoa näyttänyt mustaa taustaa ja kuuta. Invertterin kello on kyllä oikeassa.

Enpä keksi missä vika.

Minulla sama juttu Android apilla.
 
Ylös