Tuli ostettua LFP-akut, hyvä tai miina?

En vaan suostu maksamaan 600-1000€ yhdestä 12V 100Ah akusta

You could buy 4 cells from GWL (https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V/ELERIX-LIFEPO4-battery-cell-Prismatic-3-2V100AH.html) and throw in a 4 cell JK/JBD/Daly BMS. You should get under or at €500. The price difference gets bigger once you go for larger packs - I'd recommend having a chat with Amy at https://szluyuan.en.alibaba.com/minisiteentrance.html -- skip all the other Chinese suppliers/vendors for now.
 

hessu_84

New member

täältä tilasin imuriin moottorin pari kk sitten, pari viikkoa kesti toimitus ja hyvin on toiminut. Postikulut ne laskee kun olet tilannut, kannattanee kysyä etukäteen mitä maksas rahti?
 

Mekaniker

Well-known member
Otti sen verran pattiin noitten kiinalaisten toimittamatta jätettyjen akkujen kanssa että ostin yhdeltä maahantuojalta 12V300Ah esittelyakun takuilla eilen, hinta vrt lyijyakkuun oli OK joten muokkasin tänään VictronMultiplus asetukset ja pistin lataukseen: Ja hidasta sen on kun laturista tulee vain 550W/35A
Jos saa joskus akku täyteen täytyy kokeilla miten kauan 500W halogeeni palaa;)

Öljypoltin ja kiertopumppu pyörii jokunen tunti tällä akulla
 

Jussi

Well-known member
Öljypoltin ja kiertopumppu pyörii jokunen tunti tällä akulla
Ei ny varsin osu aiheeseen, mutta tuohon kyllä...
Testasin, kun sain erottelut kattilajohdotuksista tehtyä, tollasta pientä modified sini invertteriä just öölipolttimella ja kiertopumpulla. Kilowattisena sen ostin, mutta on max. 450W. Palauttivat puolet 40€ hankintahinnasta valittelun jälkeen. Riittää öölipolttimelle ja kiertopumpulle, vähän piippaili sytytysvaihessa mutta rauhottu ku lähti palaan. Oletuksen mukaisesti noiden moottorien ääni ei oo siisti ja poltin pyörii sillä jotenkin erinopeudella, ilmaa piti kuristaa 3 kohdalta 2,5 paikkeille. Kattila ei muuten oikeen alkanu lämmetä. Tunnin testin perusteella 60Ah akullakin sellanen 3 tuntia olis tarjolla sitä varakäyntiä. Oumanni ja suntitkin pelas.

Tuota samaa kytkennän siivousta tullaan nyt hyödyntään myös ton isomman Easun invertterin kanssa, kunhan saa asennukset tehtyä. Kattilassa kun on nyt pistotulppaliitos noilla oleellisilla. Kattilan viereen tulee varmennettu rasia Easunilta. Sitäkin testailin aika vanhoilla ja seisseillä akuilla 24V/155Ah, niin jaksoivat nekin 800W kuormaa 3,5 tuntia. Kyllä sillä jotain varmennusta jo kivasti hoitaa, varsin ku noi akut tuntuu aina vaan piristyvän käytettäessä.
 

Jussi

Well-known member
Se pärinä ei tule tyhjästä, vaatii tehoa jostain
Ei se ehken ihan suoraviivaista ole, tuleeko siitä aaltomuodosta hukkaa vai ei. Se kun kuitenkin pyrkii pyöristymään induktiivisella kuormalla.
Mutta kyllä noissa sinille tehdyissä moottoreissa varmasti sitä turhaakin virtaa kulkee, joka ei auta pyörimistä.
 

varikonniemi

Active member
Heitin sen puol läpällä, viitaten siihen että kun mikään ei tule tyhjästä, niin jos se alkaa pitämään ääntä niin sen äänen tuottamiseen tarvitaan tehoa joka ei kulu jos ei pidä ääntä.
 

Mekaniker

Well-known member
Otti sen verran pattiin noitten kiinalaisten toimittamatta jätettyjen akkujen kanssa että ostin yhdeltä maahantuojalta 12V300Ah esittelyakun takuilla eilen, hinta vrt lyijyakkuun oli OK joten muokkasin tänään VictronMultiplus asetukset ja pistin lataukseen: Ja hidasta sen on kun laturista tulee vain 550W/35A
Jos saa joskus akku täyteen täytyy kokeilla miten kauan 500W halogeeni palaa;)

Öljypoltin ja kiertopumppu pyörii jokunen tunti tällä akulla

Tämä rakennelma on ollut kaksi talvea pojan kattilahuoneessa käytössä ihan varoiksi ja samalla saa opetella miten asiat pitää tehdä
Lisäksi pystyy verkonvaihtokytkimellä erottamaan Victron 800W/12V300Ah sähköverkosta kokonaan ja siirtää vaikkapa agregaattiisähköön jos asiat menee ihan hulluksi
Lisäsin talvella laatikosta löytyneellä Victronin omalla GX Color ohjaimella invertteriin ja kytkin sen GSM-verkkomodeemin kautta nettipalveluun
Ihan xxx juttu ohjata etänä Invertteriä tietokoneen kautta ja seurata muut toiminnot samalla

Onko turha rahanmeno? Enpä tiedä, aikuisopiskelua tämäkin
 

Mekaniker

Well-known member
Ostin viime kuussa Ebay-sivuilta 12V100Ah akun, halvin mitä löysin.

Tuli Saksasta ja noudin postista totesin että kartonki oli saanut "lievä" osuma, kun otin kartongista ulos niin kuului selvä klonks. Kääntäminen eri asentoihin paljasti että akkupaketti ja BMS olivat erikseen irti muovilaatikon sisällä. Sähköä tuli ja lataus toimi joten pieni helpotus siinä ja samalla välähti että ulos pihavajaan säilytykseen jos kennot alkaisi lämpiämään...

Ilmoitus myyjälle asiasta ja pyysivät mahdollisimman tarkkoja kuvia ja äänivideon missä kolina kuuluu, tein pyydettyä
Jokunen päivä on mennyt ja vastaus tuli tänään että korvaavat akun lähettämällä uuden tilalle, taitaa kuljetusliike maksaa laskun??
Tähän asti kaikki hyvin
Esimerkillinen toiminta myyjältä

Lisään tietoa kun asia edistyy
 

Mekaniker

Well-known member
Ja tänään kuljetusliike tuli kotiosoitteelle paketilla missä on uusi 12V 100Ah akku
Myyjältä tuli viime viikolla viesti että korvaavat rikkoontuneen akun tilalle uuden akun ilman kuluja, joten maksaja taisi olla kuljetusliike?

Parasta on että sain 12V 5Ah "käsivalaisin-akun" kylkiäiseksi :) ; Keksin mitä teen sen kanssa, Omat projektit saa yhden keksinnön lisää...

Jokunen kuva:
IMG_3017.JPG
IMG_3018.JPG
IMG_3021.JPG
IMG_3022.JPG

Viimeisessä kuvassa Data Sheet kohdalla on pikkuinen fiba tehtaalta;-)
Löydättekö sen?

Ja mitä on tämä akku?
Ainakin on varmaa ettei ole yhtä hyvä kun itserakennettu. Maksoi vähemmän kun edelliset...
Testaan myöhemmin kun vikaantunut on avattu (ellei vaativat palauttamista) ja sisältö on arvioitu
Voin laittaa kuvia aiheesta myöhemmin

Lisäys: Omat Projektit osiossa on uusi info

10/5-24
Tämä kunnossa oleva akku on ladattu hiljalleen 10A:n virralla täyteen ja 668 W:n (noin 57A) kuormalla invertterin kautta testasin miten lämpiää.
Vaikka valmistaja mainostaa 100A kuormankestoa niin BMS lämpiää sen verran että akun kansi-osa on 57A:n kuormalla tunnin päästä todella lämmin
Varmasti kestää hetken 100A:n kuormaa muttei kauan
Minun suositus on 40A jatkuva kuormankesto tälle akulle...
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Tein näihin testeihin mielenkiintoisen havainnon:
Käytin kaksi LFP 10A:n laturia rinnan akun latauksessa ja juuri alle 11V aloituksesta täyteen 14.4V/ 100Ah lataustasoon häviöineen käytin 2.85Ah sähköä pistorasiamittarin mukaan
Akkulatureiden häviö on huomattava:oops:
Kunhan ehdin pitää ottaa selville kumpi on...
 

Mekaniker

Well-known member
Koe"ponnistin" uuden tulokkaan (liian nopea painallus OSTA kuvakkeeseen)
Tämä piti olla kaverina aiemmin ostettuun missä on pussi-kennot mutta hätäilin... (En laita sarjaan kaksi eri tekniikkaa)

Ihan OK, prismaattiset kennot pystyssä ja 14.0V purku 10.5V:iin noin 38A:n virralla invertterihäviöineen 1.35kWh. (Vatti-invertteri sammuu 10.5V jännitteellä)
Lataus rohmusi 2kWh ennen kun laturi pysähtyi 14.4V kohdalla -> surkea hyötysuhde laturissa

PowMr12V100Ah.JPG
 
Ylös