Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkolämpö
Tee-se-itse aurinkolämmitin: tölkit vai alumiiniputkea? ..ja muutakin
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="Puuha" data-source="post: 13724" data-attributes="member: 22"><p>jos tuollainen 80mm*80mm tuuletin palaa aurinkopanelin virralla niin se pistää kyllä aavistuksen epäilemään että tuuletin on ollut 6V kuten ne ovat olleet aikaisemmin tietokoneissa vaikka käyttöjännite olisi korkeampi. <s> ne eivät kyllä kestä enää aurinkopanelin suurinta jännitettä</s>.</p><p></p><p>edit: puhaltiemien ottovirta on sen 0,15A tyypillisesti jolloin tuollainen 17V jännite tuollaisella 6W panelilla tuottaa 350mA virran eli yli tuplat mitä puhaltimen ottovirta on. virtahan se on se joka polttaa nuo puhaltimet joten ottovirtaan kiinnittäisin huomiota valinnassa.</p><p></p><p>toki sitten on mahdollista hyödyntää termostaattia sekä käyttää panelia lataamaan akustoa pienellä PWM-lataussäätimellä. toki optimaalisin olisi sitten se että käytettäisiin termostaattia joka kytkee tietyllä lämpötilaerolla puhaltimen päälle tarvittaessa (differentiaali-termostaatti) mutta niiden hinnat taisivat olla sen verran korkeita että niiden hankinta voi monella jäädä siitä kiinni.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Puuha, post: 13724, member: 22"] jos tuollainen 80mm*80mm tuuletin palaa aurinkopanelin virralla niin se pistää kyllä aavistuksen epäilemään että tuuletin on ollut 6V kuten ne ovat olleet aikaisemmin tietokoneissa vaikka käyttöjännite olisi korkeampi. [s] ne eivät kyllä kestä enää aurinkopanelin suurinta jännitettä[/s]. edit: puhaltiemien ottovirta on sen 0,15A tyypillisesti jolloin tuollainen 17V jännite tuollaisella 6W panelilla tuottaa 350mA virran eli yli tuplat mitä puhaltimen ottovirta on. virtahan se on se joka polttaa nuo puhaltimet joten ottovirtaan kiinnittäisin huomiota valinnassa. toki sitten on mahdollista hyödyntää termostaattia sekä käyttää panelia lataamaan akustoa pienellä PWM-lataussäätimellä. toki optimaalisin olisi sitten se että käytettäisiin termostaattia joka kytkee tietyllä lämpötilaerolla puhaltimen päälle tarvittaessa (differentiaali-termostaatti) mutta niiden hinnat taisivat olla sen verran korkeita että niiden hankinta voi monella jäädä siitä kiinni. [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkolämpö
Tee-se-itse aurinkolämmitin: tölkit vai alumiiniputkea? ..ja muutakin
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös