Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Foorumi
Energiakeskustelu
Muut omat projektit
Tee se itse akkulaturi auton laturista
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="Puuha" data-source="post: 19186" data-attributes="member: 22"><p>herää epäilys että joko kone on kylmä, siellä ei ole vauhtipyörässä riittävästi massaa pitääkseen konetta käynnissä ja antaakseen momenttia, kone on jo ehtoolla tai sitten se että kone on vain mitoitettu liian pieneksi. 12V 80A laturi otattaa voimansiirron mukaan laskettuna kutakuinkin 60A virroilla 880W/laturin hyötysuhde 0,75/hihnavedon hyötysuhde 0,90*välitys 1:2=~2,6kW (~3,5hv) tehoa vaaditaan moottorilta.</p><p></p><p>tuollainen 15A virta tarvitsee moottorilta n. 0,4kW tehon.</p><p></p><p>edit: tuo onkin suoraan leikkurista ja lisäämällä siihen leikkuterän pyörimään moottorin akselille tilanne muuttuu ratkaisevasti rasitettavuudeltaan ja pitäisi jaksaa kyllä pukata tuon 40A jos kone on muuten kunnossa, kun kyseessä on 3,5hp:n kone ja laturin pyörittäminen vaatii 40A virroilla ~2,5hp. olettaen toki että välitys on 1:2 laturille tai vähemmän. termostaatti kytkin on kyllä kova sana näihin koneisiin pakoputkeen 15cm jatkoa ja päähän 50´c kytkevä termari herätevirralle. suoraan koneen omaan pakoputkeen ei kestä kytkeä sillä lämpö nousee niin korkeaksi että termari palaa/sulaa. </p><p></p><p>pakkasella kannattaa tuikulla tai pikku toholla lämmittää kantta hetken, helpottaa huomattavasti kesäkäyttöön suunniteltujen moottoreiden käynnistymistä. tuppaa pakkasella muuten kastelemaan vain tulpan. lisäksi vielä käyttäisin alkylaattibensaa vaikka vaatii joissakin tapauksissa kaasarin säätöä hivenen ennen toimintaa mutta sitten helpottaa käynnistymistä kylmänä sekä pitää koneen puhtaampana osarasituksella. normibensassa bentsenit haihtuvat nopeasti muuttaen bensan koostumusta ja käynnistyvyys on pakkasella mitä on, tällaista haihtumista ei ole alkylaattibensassa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Puuha, post: 19186, member: 22"] herää epäilys että joko kone on kylmä, siellä ei ole vauhtipyörässä riittävästi massaa pitääkseen konetta käynnissä ja antaakseen momenttia, kone on jo ehtoolla tai sitten se että kone on vain mitoitettu liian pieneksi. 12V 80A laturi otattaa voimansiirron mukaan laskettuna kutakuinkin 60A virroilla 880W/laturin hyötysuhde 0,75/hihnavedon hyötysuhde 0,90*välitys 1:2=~2,6kW (~3,5hv) tehoa vaaditaan moottorilta. tuollainen 15A virta tarvitsee moottorilta n. 0,4kW tehon. edit: tuo onkin suoraan leikkurista ja lisäämällä siihen leikkuterän pyörimään moottorin akselille tilanne muuttuu ratkaisevasti rasitettavuudeltaan ja pitäisi jaksaa kyllä pukata tuon 40A jos kone on muuten kunnossa, kun kyseessä on 3,5hp:n kone ja laturin pyörittäminen vaatii 40A virroilla ~2,5hp. olettaen toki että välitys on 1:2 laturille tai vähemmän. termostaatti kytkin on kyllä kova sana näihin koneisiin pakoputkeen 15cm jatkoa ja päähän 50´c kytkevä termari herätevirralle. suoraan koneen omaan pakoputkeen ei kestä kytkeä sillä lämpö nousee niin korkeaksi että termari palaa/sulaa. pakkasella kannattaa tuikulla tai pikku toholla lämmittää kantta hetken, helpottaa huomattavasti kesäkäyttöön suunniteltujen moottoreiden käynnistymistä. tuppaa pakkasella muuten kastelemaan vain tulpan. lisäksi vielä käyttäisin alkylaattibensaa vaikka vaatii joissakin tapauksissa kaasarin säätöä hivenen ennen toimintaa mutta sitten helpottaa käynnistymistä kylmänä sekä pitää koneen puhtaampana osarasituksella. normibensassa bentsenit haihtuvat nopeasti muuttaen bensan koostumusta ja käynnistyvyys on pakkasella mitä on, tällaista haihtumista ei ole alkylaattibensassa. [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Muut omat projektit
Tee se itse akkulaturi auton laturista
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös