Tasavirta termostaatti?

Alpha

New member
Terve!

intoa on tässä taas ollut enemmän kuin taitoa. Laitoin katolleni etelän puoleiselle lappeelle 21 kpl 275 wp:n paneelia kolmeen ryhmään.
Siitä sai kätevästi 3 kpl piikkiteholtaan n. 2000w ryhmää ja nämä kytkin suoraan 3000 l varaajassa olevaan 3x2000w vastukseen. Lämpöä on jo saatu ja tuntuu toimivan - tässä tuli vain tenkapå, että miten tuota virtaa olisi järkevä katkoa. Termostaatilla tietenkin, mutta paneeleista olen mitannut 228V ja 8,8A / 7 paneelin sarja - en ole löytänyt järkevää kontaktoria tai ajatusta miten virtaa voisi katkoa jos varaajan lämpötila alkaa kesällä lähentelemään 100c.
Miten porukka on näitä suorasähköjärjestelmiä ohjannut?

Mika

korsteeni

Active member
Terve!

intoa on tässä taas ollut enemmän kuin taitoa. Laitoin katolleni etelän puoleiselle lappeelle 21 kpl 275 wp:n paneelia kolmeen ryhmään.
Siitä sai kätevästi 3 kpl piikkiteholtaan n. 2000w ryhmää ja nämä kytkin suoraan 3000 l varaajassa olevaan 3x2000w vastukseen. Lämpöä on jo saatu ja tuntuu toimivan - tässä tuli vain tenkapå, että miten tuota virtaa olisi järkevä katkoa. Termostaatilla tietenkin, mutta paneeleista olen mitannut 228V ja 8,8A / 7 paneelin sarja - en ole löytänyt järkevää kontaktoria tai ajatusta miten virtaa voisi katkoa jos varaajan lämpötila alkaa kesällä lähentelemään 100c.
Miten porukka on näitä suorasähköjärjestelmiä ohjannut?

Mika
noin saa hyvin ja edullisesti sähköt lämmöksi varaajaan, minulla 32x275 4000 litran varaajaan ei ole vielä katkoja 4 vuoden aikana tarvinnut, (nyt kuitenkin verttien kanssa) samoin naapurin 2x8 samoilla paneleilla suorakytkennällä 2000 litran varaajaan ei ole vielä sekään liikaa lämpöjä nostanut joten kiirettä ei katkoille ole
tuohon löytyy ihan mekaanisia eleitäkin teollisuuspuolelta merkinnällä dc250v/8a näyttää tuossa miljoonalaatikossa olevan made in france
laittaisin itse, jos tarvetta olisi irg llä

Savonius

Well-known member
Olisihan se mukavaa kun voisi mennä kauppaan ja ostaa 500V 15A tasavirtaa kestävän termostaatin. Ei se kuitenkaan ole kovin helppoa vieläkään vaikka kuussa käytiin jo ajat sitten. Ehkä sitten kun Marssissa on käyty sellainen saattaa kaupasta löytyy.
Itse pähkäilin tuon ongelman kanssa 2013. No onnistuin sellaisen teettämään. Pikku virhe tuli kuitenkin kun maksimilämpö tuli asetettua 84 asteeseen. Syksy ja talviaikana tuo max saisi olla korkeampi reippaasti.

Alpha

New member
noin saa hyvin ja edullisesti sähköt lämmöksi varaajaan, minulla 32x275 4000 litran varaajaan ei ole vielä katkoja 4 vuoden aikana tarvinnut, (nyt kuitenkin verttien kanssa) samoin naapurin 2x8 samoilla paneleilla suorakytkennällä 2000 litran varaajaan ei ole vielä sekään liikaa lämpöjä nostanut joten kiirettä ei katkoille ole
tuohon löytyy ihan mekaanisia eleitäkin teollisuuspuolelta merkinnällä dc250v/8a näyttää tuossa miljoonalaatikossa olevan made in france
laittaisin itse, jos tarvetta olisi irg llä
Kiitoksia - ryhdyin asiaa tosiaan ihmettelemään, kun keskikesällä on yleensä tarvinnut vain kerran 7 päivän välei tyrkkiä käänteispalokattilaan brasua.
Tuossa kun eilen tuota viestiäni kirjoitin, niin kävi myös mielessä, että voisihan sitä varaajan kierukkaa painevedelläkin huuhtoa. Varmasti viilenisi - tosin laskin tuossa, että kilowattien puolesta melkoisen paljon saisi varaaja lämmetä, että muodostuisi ongelma.

Korsteenin talologgereita olen myöskin tässä useampana päivän ihaillut - se oikeastaan teki viimeisen naulan ostopäätökseen, kun asiaa pääsi tarkastelemaan.
Onnimarkkinoilta hankin paneelini, 65€ / kpl nolla alvilla - sekin vaikutti ostopäätökseen, että jos tämä lämpöhomma menee reisille niin hankin päälle laitteet millä kytken (tai itsehän sitä en kyllä lähde tekemään) paneelit sähköverkkoon.

ideoita

New member
Aloittajalle, uskoisin ihan tavallisen mekaanisen termostaatin riittävän. Kun kytkee periaatteessa "kolmivaiheisesti" ettei termostaatin virtakesto pääse ylittymään. Ainakin itsellä alkuperäisissä on virrankesto jotain 10-16A.

Mutta koko ideassa on yksi suuri ongelma, kun aurinkopaneelit kytkee suoraan vastukseen menettää kovasti paneelien tehoa, silloin kun paneelit eivät pääse täysillä tuottamaan. Paneelit tuottavat maksimitehon tietyllä jännitteellä, joten kuorman pitäisi muuttua jännitteen mukaan (tai valoisuuden).
Ei muutakuin googlettamaan kuvahaulla: solarpanel pv curve

Eli, jotta paneeleista saisi kaiken tehon irti pitäisi olla toki portaaton säätö eli vaikka se verkkosähköinventteri ja alkaa varaajassa vesikin kesällä kiehumaan helposti. Vielä yksi käytännön esimerkki, jota testasin, kytkin suoraan paneeleihin sähköpatterin, se tuotti 1kW asennolla enemmän lämpöä kuin 2kW:n asennolla. Vasta kun aurinko paistoi täysin paneeleihin, ettei enään 1kW:n puolella pystynyt kaikkea tehoa hyödyntämään, sai 2kW puolella enemmän lämpöä (kaikki riippuu niin kuormasta ja jännitteestä).

Veden lämmitykseen käytän vesipaneeleita ja meinaa jo liiankin kuumaksi varaaja mennä yhtenä kuumana kesäpäivänä...

Alpha

New member
Terve!
Kiitos vastauksesta. Ymmärrän kyllä kuorman ja jännitteen välisen yhteyden - siinä on vain yksi mutta. Invertterillä on myös häviöitä, liekö sitten mitään megaluokan häviöitä, mutta kuitenkin. Lisäksi aparaatti maksaa jonkin verran.
Kytkin paneelini lopulta kolmeen 7 paneelin sarjaan ja jakorasiassa rinnan. Tällä tavalla olen saanut max. 25A virtaa..20A on tyypillinen pidempikestoinen virta, ja on hyvin piisannut. Laskin, että siellä olisi liki 4kwh siinä 20A:n virralla. Myös vastukset ovat rinnan, jolloin niiden yhteisvastus laski 28,8 ohmista 9,3 ohmiin. Ei tarvinnut rykiä kaapeleita niska märkänä..
En näistä inverttereistä yms. MPPT systeemeistä tiedä, mutta kyllä tuollakin systeemillä on 50 kwh tullut aurinkoisena päivänä. Pilvisenä tippunut 10-15kwh:n tietämille, mutta pidän sitä jokseenkin järkeen käyvänä.

Kuulisin mielelläni kokemuksia suorakytkennöistä ja näistä invertterisysteemeistä.

0B9C9AB7-B145-4669-9934-22BD69748178.jpeg

ideoita

New member
Mitä jos tekisit pienimuotoisen kokeen joku päivä. Mittailet ensin jännitteitä ja kun on melkosen reippaasti alle 220V otat yhden vastukset johdon irti ja katsot miten käyttäytyy. Laskeskelee sitten Watit joka välissä ja lopputuloksena saisi selville jännitearvot joilla kannattaa mitäkin vastusta pitää päällä. Sitten ei muutakuin ohjausta kehittelemään. Näin saat tehtyä porrastetun säädön.

Inventterissä olisi se hyöty, että saa kaiken tehon hyötykäyttöön, jos vaikka varaaja olisi jo riittävän lämmin. Sähköhän on yleensä kalliimpaa kuin lämpö ja eiköhän varaaja ole jo toukokuussa jossain välissä kuumana.