Seuranta

Puuha

Well-known member
Ei ole. Kateelliset naapurit yleensä ovat esteenä.

saksalainen sivusto on kyllä mutta en muista sen linkkiä. Googlella löytyy peimarimc:n kotisivut josta linkki löytyy. Siellä on muuten myös muutama suomalainen jolla on aurinkopanelit mutta keräimistä en tiedä.
 

RRau

New member
Herätti kyllä mielenkiintoa toi Petej:n linkki seurantaan. Itselläni on tuon avatarin mukainen seuranta Resolin dataloggerilta. Tarkoitus olisin laajentaa lämmitysjärjestelmän energiankulutuksen mittaukseen grundfosin virtausantureilla ja Resolin wmz-g1 mittalaitteella. Nyt näen vain aurinkopiirin arvot, mutta varaajan lämpötilatieto on jo tärkeä näin talvikaudellakin. Tietää että kaikki on kunnossa missä sitten itse luuraakin.
Lupaan harkita vakavasti osoitteen jakamista.
 

tommi83r9

New member
Minulla on miljoonalaatikossa jokunen siisti, käytetty Linak -merkkinen lineaarimoottori, jos joku seurantaviritelmiä rakenteleva on kiinnostunut. Toimii 24VDC jännitteellä, eri liikematkoja ja voimia löytyy. Tyypillinen liikematka on noin 8cm ja voima noin 2000N. Ei ole takaisinkytkettyjä eikä ole ohjaimia, eli joutuu hankkimaan itse rajakytkimet tai muun systeemin jos ei ole jo valmiina. Minäkin voin tuossa autella kyllä.


Kaupassa nuo maksavat muutamia satasia, mutta voisin luopua hieman edullisemmin omistani.  :)

Voit laittaa mailia: avaruuslehmipoika gmail piste com
 

MiSa

New member
Aloitan aurinkolämmitysjärjestelmän asentamisen kotiin ja mietin mistä saisin, jotain millä seurata lämmitysenergian tuottoa.
suosituksia laitteista ja mitä kannattaa seurata? Mistä niitä saa tilata (suht edullisesti)?
 

MiSa

New member
On tyhjiökeräimiä 3*sunpur nn10  asennettu ja ja liitetty 800l varaajaan. järjestelmä toimii odotetulla tavalla vaikka vaatiikin hienosäätöä tulevaisuudessa. Lisänä on, kun puu/öljykattila lämpeää yli 75c:n lähtee pumppu käyntiin ja siirtää kattilan ylimääräistä lämpöä varaajaan. Käyttövesikin menee ensin varaajaan ja jos esilämpö riitä niin sitten kattilaan lämpeemään lisää.  Tosin mietin jo keräimien lisäämistä  8)

Keräimet on asennettu terassin kaiteeseen jokainen toisistaan hieman eri kulmaan. kallistusta ei juuri ole muutamaa senttiä enempää.
 

rotzi

Well-known member
Kyllähän tuota on keskieuroopassa harrastettu...oliskohan sieltä virinny idea tähänkin  ;)

Keskenhän tuo työmaa vielä on, että varmaan vielä tulee koteloa tjms.

Hiukan eri ilmansuuntaan ovat keskenään, onkohan tuo jotenkin hanskattu...tai voi olla tuolla keräimellä pienehkö vaikutus joko aamulla tai illalla
 

rotzi

Well-known member
pökö sanoi:
Viiltohaavoina kun tyhjärit on säpäleinä.
taitaa olla työmaa kesken...itse laittaisin puuta sisäpuolelle jo näkösyistäkin ja tietysti rikkoestoksi...lapset kun alkaa terassilla kilistellä noita soittomielessä  ;)
 

Esäätäjä

New member
Ilmeisesti sitten tuolla putkien asennusssuunnalla ei ole merkitystä? Olen vaan aina ajatellut sen niin että lämpö nousee ylöspäin myös putkissa...tasokeräimiä tiedän kyllä vaakamallisina.

Muuten ihan hieno toteutus. Itse voisin kokeilla vastaavaa pv-paneelilla.
 

rotzi

Well-known member
ei oo noilla putkilla merkitystä kun ovat nestekiertoisia putkia, eli neste runnaa kutken päästä päähän, koaksiaali, sisäputkella kylmä toiseen päähän ja ulkoputkella kuuma kokoojaan ja varaajaan...
juuri tuosta syystä huonommassa kulmassa oleva jäähdyttää...kuinkakohan tuo nestekierto on järjestetty? luultavasti ovat sarjassa ja kylmä tulee oikealle aamummalle puolelle ja vasemmalta varaajaan iltapuolemmalta!?
 
Ylös