Saksasta aurinkokamat 0% ALVilla

sam123

Active member
Alkaa olemaan tavara aika halpaa Saksassa. Vuoden alussa Saksan parlamentti vapautti aurinkokamojen ALVin. Eli ALV 0%.

Kannattaa katsoa mistä tilaa ja millä ALV:lla.

korsteeni

Well-known member
Onko tämä nyt viimesimmän lakimuutoksen jälkeen? Aikasemmin ainakin maksettiin ALV ostomaahan
alvi peritään loppukäyttäjältä, missä maassa sitten onkin
alvi kulkee siinä niin pitkään ylimääräisenä riesana kunnes loppukäyttäjä ostaa tuotteen ja maksaa alvin jonka myyjä tilittää
vaikka hakee paikanpäältä suomalainen tilittää alvin suomeen, saksalaisen ei tarvitse em tapauksessa maksaa suomeen eikä saksaan ostipa kummasta hyvänsä

varikonniemi

Active member
No ei se nyt noin mene todellakaan. ALV maksetaan siinä maassa jossa kauppa tehdään. Vielä vuos sitten se tarkoitti sitä maata jossa myyjä on ja myy tuotteen (vaikka ulkomaille). Nykyään se käsittääkseni tarkoittaa sitä maata jossa ostaja on.

Eli jos menet ostamaan tuotteen saksassa, maksat siitä saksan veron, ja sillä selvä.

Jos ostat tuotteen suomessa, maksat siitä suomen veron.

Aikasemmin tämän pysty kiertämään sillä että tilas kuljetuksen suomeen, mutta lakitulkintamuutoksen jälkeen se ei enää ole kyse siitä mistä tilataan, vaan siitä missä tuote luovutetaan asiakkaalle.

korsteeni

Well-known member
No ei se nyt noin mene todellakaan. ALV maksetaan siinä maassa jossa kauppa tehdään. Vielä vuos sitten se tarkoitti sitä maata jossa myyjä on ja myy tuotteen (vaikka ulkomaille). Nykyään se käsittääkseni tarkoittaa sitä maata jossa ostaja on.
.......
no kyllä se viime viikolla meni noin ja menee yhä

varikonniemi

Active member
no kyllä se viime viikolla meni noin ja menee yhä
No ei kyllä mene. Yrität sanoa että jos menet saksaan ja ostat jotain sieltä, sun pitäs kertoa että hei, olen suomesta. Tilitä mulle suomen ALV? Nope.

Huomaa se lain tulkintamuutos, jolla ollaan estetty ettei voi etänä ostaa toisen maan ALV:illa. Se tulkintamuutos on ettei sitä ole sinulle luovutettu ennen kuin olet vastaanottanut toimituksen, ja siten ALV tulee vastaanottomaassa. Kun aikasemmin se oli myyntimaassa.

Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Active member
Tuo Saksan ALV-verotus vapautus saatta käydä ongelmalliseksi, onkohan kaupat velvoitettu tunnistamaan asiakkaan kotimaata? Esim. Ebay:n sivuilla löytyi portugalilaiselta myyjältä tiedote saksaksi tähän verotukseen liittyvää, en saanut ihan selville mutta taas kerran on yhdelle ostajaryhmälle yksi hinnoittelu ja toiselle toinen hinnoittelu...

Jos olet saksassa ja käyt paikallisessa kaupassa ostamassa tavaraa käteisellä, alkaako silloin kauppias yskimään kuitin teossa että pitää näyttää toteen alkuperäämaata mihin olet viemässä tavarat kun hän pitäisi tilittää veroja sinne?
Tuskin...

varikonniemi

Active member
Juuri noin se toimii, jos myyjäliikkeen vuosimyynti on yli 10k euroa niin sen on käytettävä IOSS järjestelmää, jossa ALV maksetaan ostomaan perusteella. Mutta paikan päällä kauppaa tehdessä tietenkin maksetaan kauppamaan verot.

Eli on olemassa porsaanreikä verolaissa, jos myyntiyrityksiä laitetaan pystyyn uusi joka 10k euron jälkeen, pystyy kauppaa tekemään alemman ALV:n maasta euroopan alueella. Yrityksen perustaminenhan ei ole kallista tai vaikeaa, joten periaatteessa tämmöinen kikkailu on mahdollista. Mutta käytännössä sitä ei ole vielä tapahtunut. Mutta tämä 0% ALV saksassa saattaa tehdä siitä kannattavaa ja aloittaa sen, jonka jälkeen sen laillisuudesta ruvetaan vääntää kättä oikeudessa.

Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
No ei kyllä mene. Yrität sanoa että jos menet saksaan ja ostat jotain sieltä, sun pitäs kertoa että hei, olen suomesta. Tilitä mulle suomen ALV? Nope.

Huomaa se lain tulkintamuutos, jolla ollaan estetty ettei voi etänä ostaa toisen maan ALV:illa. Se tulkintamuutos on ettei sitä ole sinulle luovutettu ennen kuin olet vastaanottanut toimituksen, ja siten ALV tulee vastaanottomaassa. Kun aikasemmin se oli myyntimaassa.
missä kohdin väitän >Yrität sanoa että jos menet saksaan ja ostat jotain sieltä, sun pitäs kertoa että hei, olen suomesta. Tilitä mulle suomen ALV? Nope.<

korsteeni

Well-known member
Juuri noin se toimii, jos myyjäliikkeen vuosimyynti on yli 10k euroa niin sen on käytettävä IOSS järjestelmää, jossa ALV maksetaan ostomaan perusteella. Mutta paikan päällä kauppaa tehdessä tietenkin maksetaan kauppamaan verot.

....
käsittääkseni näin tuolla sepostin
alkuperäinen
<alvi peritään loppukäyttäjältä, missä maassa sitten onkin>
tilaat saksata =suomen vero tai veroton ja suomessa vero
saksassa ostaa panelin= jos vapautettu ei veroa
tilaat suomeen= suomen vero
mitä minä olen väittänyt toisin
otin hieman laajemmin yleisesti veron kulusta kantaa, sekoittiko se nyt sitten pakkaa
ei näin yksintaista asiaa kun alvi voi olla ymmärtämättä, etenkin kun lähes päivittäin on sen sen kanssa tekemisissä

korsteeni

Well-known member
Alkaa olemaan tavara aika halpaa Saksassa. Vuoden alussa Saksan parlamentti vapautti aurinkokamojen ALVin. Eli ALV 0%.

Kannattaa katsoa mistä tilaa ja millä ALV:lla.

olen yhä sitä mieltä, että täältä suomesta tilattuna vero peritään loppukäyttäjältä
tilanteesta riippuen jommassakummassa päässä

ErkkiXC

Valakkarintalakkari
suomalainen menee saksaan, ostaa alvittoman panelin, tulee suomeen, maksaa alvin
saksalainen tulee suomeen, ostaa panelin , vie sen saksaan, ei tarvitse maksaa alvia

olen niin yksinkertainen etten ymmärrä mitä tarkoitat, että väitän jotain, mitä...mutta olkoon
En minäkään noita alv-juttuja oikein ymmärrä mutta luulisin, että suomalainen kuluttaja voi ostaa Saksasta ko tavaroita sillä samalla paikallisella alvilla kuin saksalainenkin ja jos siellä ko tuote on vapautettu alvista kuten nuo paneelit, niin sillä samalla hintaa sen myös suomipoika saa sen paikan päällä ostaa ja tuoda Suomeen eikä siitä tarvii täällä alvia maksaa eikä minnekkään ilmoitella:

EU:n alueella ostoksia tekevä yksityishenkilö maksaa arvonlisäveron vain siinä maassa, jossa hän tekee ostoksia. Voit viedä kotiin kaikki toisessa EU-maassa tekemäsi ostokset ilman, että sinun täytyy pysähtyä rajalla tekemään tulli-ilmoitusta. Ainoa ehto on, että ostosten on tultava omaan tai perheesi käyttöön, ei jälleenmyyntiin.

Ja saksalainen kuluttaja kun ostaa panelin täältä paikan päältä Suomesta, niin maksaa sen saman Suomen alvillisen hinnan kuin mekin.
Verkko-ostokset on sitten eri asia ja kohtelu, kuten tuossa em linkin sivulla kerrotaan.

rotzi

Well-known member
suomalainen menee saksaan, ostaa alvittoman panelin, tulee suomeen, maksaa alvin
saksalainen tulee suomeen, ostaa panelin , vie sen saksaan, ei tarvitse maksaa alvia
Ei kannata ostaa alvittomana Saksasta ja tuoda Suomeen, minä ostaisin Saksasta Saksan alvilla 0% ja toisin tavarat Suomeen enkä maksaisi Suomen alvia kun alvi on jo maksettu Saksaan.

Näin yksinkertaista. :giggle:

korsteeni

Well-known member
Ei kannata ostaa alvittomana Saksasta ja tuoda Suomeen, minä ostaisin Saksasta Saksan alvilla 0% ja toisin tavarat Suomeen enkä maksaisi Suomen alvia kun alvi on jo maksettu Saksaan.

Näin yksinkertaista. :giggle:
ihan suora kopio erkkixc linkistä
<

Joskus tavaroista laskutetaan korkeampi alv​

Suomessa asuva Pertti tilaa panelin suuresta saksalaisesta verkkokaupasta. Kun Pertti maksaa tilauksensa ja täyttää osoitetietonsa, hän havaitsee, että tilauksen hinta on noussut. Pertti tarkistaa asian ja huomaa, että panelista on laskutettu Suomen alv (24 %) Saksan alv:n (0 %) sijaan.>