Sähköperämoottorin akun lataaminen

pascat

Member
Moi,
Millaista yksinkertaista systeemiä foorumin asiantuntijat suosittelevat soutuveneen sähkömoottorin akun lataamiseen? Jos paneli on järkevän kokoinen niin se voisi olla kiinteästi veneessä. Alustavasti kuitenkin pähkäilty systeemiä missä paneli olisi laiturilla ja akkua ladattaisiin vain laiturissa ollessa. Akku 12v 100ah.
 

vmakela

Member
Facebook ryhmissä oli juuri toteutuksia. Hae aurinko tuuli ja vesivoiman itserakentajat tms., Sekä aurinkoenergiaa, aurinko sähköä. Ongelmina esim. että lataussäätimet sekoilee jännitteasetuksen suhteen kun akku puuttuu. Vaihtoehtoja kytkin paneelin irroittamiseksi ensin, tai toinen rinnakkainen akku. Toteutuksia on siis vastaavia tehty.
 

pascat

Member
Nyt on noita tullut hiukan selailtua ja vene+moottoripakettikin on jo saatu koeajettua. Taitaa mennä tulevana talvena sellainen paketti askarteltavaksi missä veneen takapenkin ja takalaidan väliseen tilaan tulee lukittava akkukotelo. Sen kanteen tulee sitten yksi tai kaksi 50w aurinkopanelia. Näin saadaan kiinteä järjestelmä eikä tarvitse tehdä mitään johtojen kytkemistä lähdettäessä/palattaessa rantaan. Akuksi tulee todennäköisesti noin 100ah 12v. Tuommoisella paketilla suunnilleen olisi tarkoitus edetä. Latausteho on aika vaatimaton mutta veneellä ei ajeta peräkkäisinä päivinä pidempiä reissuja vaan ainoastaan verkoille ja takaisin joten akun varaus ei pääse kovin paljon laskemaan. Satunnaisesti sitten uistellaan tuon veneen kanssa jolloin akku purkautuu enemmän. Isompi paneli olisi tietty parempi ja mahdollistaisi pidemmän ajomatkankin mutta sen sovittaminen pieneen veneeseen on hieman haastavaa.
 

vmakela

Member
Tee jostain esim alu-profiilista ikään kuin targa-kaari joka nousee taakse moottorin päälle. Siihen laittaa helposti jopa 150-160W paneelin, jos vene ei ole ihan perus kiilaperäinen soutuvene. Tasaperäisessä jykevämmässä ns. kala veneessä tekisin itse tuollaisen. Paneeli olisi poissa tieltä, ei veisi istumapaikkoja, tai tavaroiden paikkoja. Kaksi siis vähän kuin L-kirjaimen tyylistä taivutettua profiilia, jotka nousee perästä esim metrin moottorin yläpuolelle, että ei istuessa lyö päätään. Toki nuo pikkupaneelitkin riittää. Tarpeeksi vain akkua ja perus Mppt säädin ja paneelit sarjaan.
 

pascat

Member
Nyt tuli sitten säädin tilattua ja 265w panelin haen todennäköisesti Puuilosta. Akkuna tulee olemaan 100ah perusakku. Moottorin teho on oletuksena max 500w mutta mittaa tuon vielä tulevana viikonloppuna. Saas nähdä miten tuo paketti tulee pelittämään. Paneli tulee Vmakelan ehdottomalla tavalla telineelle. Jos panelia tarvitaan lisää, niin niiden sijoittaminen tulee sitten olemaan hieman haastavampaa. Laiturissa ollessa uskoisin lataustehon riittävän ellei sitten ihan kovia sadekelejä tule. Toisaalta sateisella kelillä tulee myös veneiltyä vähemmän;) Aurinkoisella säällä tuo toimii sitten toivon mukaan myös "range extendinä".
Sähköperämoottori on kyllä omalla tavallaan kiehtova värkki ja sen kanssa on ollut kyllä mukava surrailla lähiympäristössä. Matka ei tietty taitu yhtä nopeasti kuin moottoriveneellä mutta meno on aivan hiljaista ilman mitään käryjä (meillä moottoriveneessa vanha 2t moottori). Ainoa haittapuoli on nyt ollut tosiaan tuo akun jatkuva roudaaminen edestakaisin kun sitä ei saa laiturissa ladattua. Sormet kyllä syhyää jo että saa nuo palikat kytkettyä paikoilleen kokeilua varten. Toivottavasti ei tarvitse palata lähtöruutuun leuka rinnassa;)
 

pascat

Member
No niin nyt projekti nytkähti taas eteenpäin kun sain pojan valjastettua suorittavaan portaaseen. Veneeseen tehtiin teline makelan ehdottomalla tavalla. 265w paneli on hieman leveämpi kuin vene mutta telineellä se nousee sen verran ylös ettei todennäköisesti haittaa mitään. Aika hurja rakennelma on ja tuossa mittailin että ko. panelin voi korvata kahdella pienemmällä moottorin molemmin puolin jos tuo iso on kömpelö. Akulle tulee paikka heti moottorin etupuolelle ja siihen samaan yhteyteen tulee säädin. Säätimessä on mm. usb-portit ja kasa muitakin liitoksia. Tuo sijoitus on nyt hieman kysymysmerkki eli vaihtoehtoina on kiinnitys akkutelineen seinään ja muovista taivutettu sadesuoja päälle. Toinen vaihtoehto on sitten puhtaasti laitekotelo avattavalla luukulla. Nyt ei ole vielä mitään käryä miten paljon tuo säädin tulee lämpeämään käytön aikana eli sopiiko sitä asentaa kotelon sisälle. Ratkaisu taitaa tässä kohtaa kääntyä tuohon sadesuojaversioon ja vaihdetaan sitten säädin uuteen jos se tykkä kyttyrää merellisistä olosuhteista. Vene ei ole itsestään tyhjentyvä eli siihen pitää varmaan koplata vielä automaattinen pilssipumppu. Päivitystä tulee jahka tämä hirvitys saadaan vesille ja kokemusta latauksesta.
 

pascat

Member
Taisi tulla napattua turhan iso paneli ahneuksissani. Teline on 20mm sinkittyä putkea. Teline joustaa hieman joten ei ehkä revi niin paljon veneen laitoja kiinnityskohdissa. Säädin, moottori ja akku kyytiin vielä niin päästään koeajolle. Vanha starttiakku varmaan pitää vielä korvata jossain vaiheessa paremmalla vaihtoehdolla.

20220512_195332.jpg
 

pascat

Member
Joo, putki on kyllä s355:sta 2,5mm seinämällä eli ei se siitä mihinkään tipu noilla kuormilla mutta toki joustoa on. Täytyy tuohon tehdä vielä veneen perälaudasta pystytuet siihen alle jos panelin liike häiritsee.
 

korsteeni

Active member
Taisi tulla napattua turhan iso paneli ahneuksissani. Teline on 20mm sinkittyä putkea. Teline joustaa hieman joten ei ehkä revi niin paljon veneen laitoja kiinnityskohdissa. Säädin, moottori ja akku kyytiin vielä niin päästään koeajolle. Vanha starttiakku varmaan pitää vielä korvata jossain vaiheessa paremmalla vaihtoehdolla.

Näytä liitetiedosto 8777
tuokaan ei tule toimimaan kun testilaitteena, kaatuu jo itsekseen kun vesille tyrkkää, on tosi kiikkerä
vene ei siedä mitään ylimääräistä kiinteää painoa noin korkealle

tuon ominaisuuden voi hyvin todeta kun kääntää airot lapa ylöspäin, ottaa niistä kiinteästi lujasti kiinni eikä jousta yhtään.......vene kaatuu

kaikki tuo paikallaan ollessa, jos saa pysymään pystyssä jotta saa vauhtiin niin tarpeeksi "haipakkaa" ei sitä kaada mikään

minulla esmes jetti kaatuu paikoillaan jos lukitsen kädet tankoon enkä myötäile yhtään
kahdestaan onkin jo temppu päästä liikkeelle, mutta sitten ei enää nurin saa kun 110hv voimalla liikkuuu


nuo pelkät putket tietääkseni jo kaatoi veneen
 
Viimeksi muokattu:

pascat

Member
Tuo on ilmeisesti vieläkin pystyssä;) Meillä vene on suunnilleen saman mallinen kuin tuossa videolla eli tasaperäinen mikä on huomattavasti tukevampi kuin tavallinen perinteinen soutuvene. Savonius saapi tarkkaan seurata uutisia jos meinaa sieltä meidän veneen bongata köli ylöspäin.
 
Ylös