Mainitaan nyt heti alkuun: minulla ei ole (vielä) sen enempää sähköautoa kuin paneeleitakaan. Oma mielipiteeni on, että kaupungissa auto on ylipäänsä vihoviimeinen rahaasyövä turhake, kun kulkemiset pystyy mainiosti hoitamaan pyörällä (tarvittaessa sähköavustuksella) ja julkisilla ja tavarankuljetuspyöriäkin löytyy moneen lähtöön. Suurimpaan osaan asioista on vain ihan turha raahata mukanaan monta tonnia romurautaa.
Nyt tuo parempi puoliskoni on kuitenkin saanut päähänsä, että haluaa auton ja sitä tuntuu olevan mahdoton puhua ympäri. Ihan vain kauppakassiksi kaupunkiajoon 1-3 kertaa viikossa ja satunnaiseen muuhun ajeluun. Suurimman osan ajasta se siis vain seisoisi tyhjän panttina ja kilometrithän on sitä kalliimpia mitä vähemmän niitä ajaa, mutta se ei ole silti hyvä syy ajaa paljon kun ei se kokonaisuutta halvemmaksi muuta. Eli mitään järkeähän siinä ei ole, mutta minkäs teet kun toinen haluaa mukavuutta ja ei suostu laittamaan vähän enempää vaatetta päälle.
Sitten silmiini osui tämä TM:n artikkeli (https://tekniikanmaailma.fi/pitaisiko-hankkia-seat-mii-electric-sahkoauto-ja-seisottaa-sita-pihalla-sahkovarastona/) sähköauton käyttämisestä energiavarastona paneelien kanssa oman käytön osuuden lisäämiseksi ja aloin miettiä, että tämähän olisi täydellistä, jos se vain helposti onnistuis. Eli valoisaan vuodenaikaan autoa ladattaisiin paneeleilla ja purettaisiin pimeän tultua oman käytön kattamiseen, ellei sinä päivänä ole tullut ajelua tai ylijäämää olisi jäljellä. Talviaikaan lataus luonnollisesti yösähköllä ja senkin voisi illalla purkaa oman käytön kattamiseen jos ajoa ei ole päivän aikana ollut.
Ei vaan mahda olla valmiita kaupallisia ratkaisuja tähän olemassa? Ja mitä lie autonvalmistaja sanoo moisesta käytöstä? Ja mitä tuollaisen systeemin järkevä toteuttaminen sitten vaatisi ja mistä sen toteuttamista voisi kysellä?
Nyt tuo parempi puoliskoni on kuitenkin saanut päähänsä, että haluaa auton ja sitä tuntuu olevan mahdoton puhua ympäri. Ihan vain kauppakassiksi kaupunkiajoon 1-3 kertaa viikossa ja satunnaiseen muuhun ajeluun. Suurimman osan ajasta se siis vain seisoisi tyhjän panttina ja kilometrithän on sitä kalliimpia mitä vähemmän niitä ajaa, mutta se ei ole silti hyvä syy ajaa paljon kun ei se kokonaisuutta halvemmaksi muuta. Eli mitään järkeähän siinä ei ole, mutta minkäs teet kun toinen haluaa mukavuutta ja ei suostu laittamaan vähän enempää vaatetta päälle.
Sitten silmiini osui tämä TM:n artikkeli (https://tekniikanmaailma.fi/pitaisiko-hankkia-seat-mii-electric-sahkoauto-ja-seisottaa-sita-pihalla-sahkovarastona/) sähköauton käyttämisestä energiavarastona paneelien kanssa oman käytön osuuden lisäämiseksi ja aloin miettiä, että tämähän olisi täydellistä, jos se vain helposti onnistuis. Eli valoisaan vuodenaikaan autoa ladattaisiin paneeleilla ja purettaisiin pimeän tultua oman käytön kattamiseen, ellei sinä päivänä ole tullut ajelua tai ylijäämää olisi jäljellä. Talviaikaan lataus luonnollisesti yösähköllä ja senkin voisi illalla purkaa oman käytön kattamiseen jos ajoa ei ole päivän aikana ollut.
Ei vaan mahda olla valmiita kaupallisia ratkaisuja tähän olemassa? Ja mitä lie autonvalmistaja sanoo moisesta käytöstä? Ja mitä tuollaisen systeemin järkevä toteuttaminen sitten vaatisi ja mistä sen toteuttamista voisi kysellä?